11 April 2009

BREAKING BAD

Šta sa sadašnjošću kad nema budućnosti?









HBO je provalio foru.


Uzmeš neobičan i potentan kontekst (grobare, mafiju, Stari Rim, Larry David-a) i spojiš ga sa stilizovanim realizmom jedne (ili više) porodica koje imaju iste probleme kao i svi ljudi sveta (bračna zahlađivanja i otopljavanja, dobru, lošu i zlu decu, autoritativne majke, manjak para u kućnoj kasici, šarenoliku rodbinu...), začiniš sve sa malo generacijskog egzistencijalizma (tinejdžeri bolje razumeju svet nego roditelji, roditelji se osećaju kao tuđini u braku i u domu, svi stariji od njih ponovo otkrivaju život) i dobiješ- fenomenalnu TV seriju!


Da proverimo.


Dilovanje droge (u konkretnom slučaju- crystal meth, ne znam kako ga srpski džankiji zovu) + siromašni nastavnik hemije koji je upravo otkrio da ima rak pluća, čija je žena trudna, a stariji sin je ‘physically challenged’ (i još zet policajac, njegova žena šoplifterka) = prvoklasna studija o uzimanju stvari u svoje ruke i ostvarivanju američkog sna u uslovima u kojima je stvarnost jedna neprekidna noćna mora.


Breaking Bad, a sumnjam da će vam iko reći suprotno, najviše duguje svom glavnom čoveku Walter-u White-u, koga igra Bryan Cranston (Hal iz serije koju nisam gledao- Malcolm In The Middle). On je nemilosrdan u dočaravanju bronhitičnog vulkana koji čuči u nekim ljudima. On je slika dubokog, plavog mora iz koga će svaki čas iskočiti ajkula i otkinuti vam nogu. On je sav svoj bol.


Ne znam koliko je štrajk jebenih scenarista (najgora vrsta ljudi) uticao na dramski tempo prve sezone B.B., ali njen autor Vince Gilligan (jedan od glavnih scenarista X-Files) pušta da osetimo kako dani traju. Jer dani su za Walter-a večnost. Zar ne? Nema puno događaja u prvoj sezoni, ali Gilligan je upriličio da se svi oni baš dese, da zaista spoznamo kako svaka od donešenih odluka nije bila ni malo laka. Ali ni jedina.


U nekoliko epizoda kao dramski mehanizam koristi se ‘privju budućnosti’ (to ga ja tako zovem), kada prvo vidimo šta je bilo na kraju, a onda kroz kao-flešbek idemo u prošlost iz koje sporo milimo ka trenutku koji će nam se u drugom susretu otkriti u sasvim novom svetlu. Što je na simboličkom nivou vrlo funkcionalno s obzirom da za Walter-a budućnost nije neizvesna, kao i da je svaka akcija u Breaking Bad zapravo predstavlja stizanje do onoga što znamo.


Druga sezona upravo traje.





No comments:

Post a Comment