Nisam siguran koju poruku Matthew Vaughn, ovaj put kao scenarista, želi da nam prenese pričom o tome kako je jevrejska pravda možda krivotvorena, možda spora, ali sasvim sigurno dostižna. Zapravo, možda je baš to poruka, ali zašto baš sada... na Arapsko proleće
The Debt je triler. Sastavljen od materijala za tri poprilično dobra trilera.
Tri člana Mosada kreću u Berlin 1966. da uhvate i privedu pravdi (dobro, Izraelu) Dietera Vogela, nacistu poznatog kao "hirurg iz Birkenaua". Plan se, nažalost, ne odvija kako su planirali. Trideset godina kasnije ista ekipa pred dilemom je šta da uradi povodom "neposlušne prošlosti". Toliko mogu da vam kažem, a da ne otkrijem puno toga.
Sledi deo teksta sa spojlerima.
Prvi triler je samo hvatanje Vogela. John Madden pokazao je zavidnu rutinu u hendlovanju hladnoratovskog Istočnog Berlina u kome Vogel sada radi kao ginekolog. Kroz priču o tri osobe (Rachel, Stephan i David) koje će od slučajnih cimera očigledno prerasti u aktere ljubavnog trougla Madden i Vaughn nam dočaravaju hiperskojevsku odanost mladih Izraelaca svojoj mladoj domovini. Same scene kidnapovanja i pokušaja prebacivanja Vogela u Zapadni Berlin urađene su majstorski napeto, ali ne donose nikakve suštinske novine u tretmanu materijala koji brojni hladnoratovski filmovi (Munchen, Carlos) već nisu prikazali.
Drugi triler je ujedno i najzanimljiviji. On se odvija u apartmanu između ovih troje i zarobljenog naciste koji na sve načine pokušava da im uđe u glavu demonstrirajući da je sila (osovine) u njemu i dalje jaka. Neke od nas ovi trenuci podsetiće na "reversed" Apt Pupil-a. Izraelci sebe teraju da budu nehumani da ne bi potpali pod njegov uticaj, a on na sve načine pokušava da se prikaže što ljudskijim. Paralelno sa tim procesom i odnosi između njih troje se utvrđuju i potom dezintegrišu, donošenjem zajedničke odluke. Ovo parče filma je bilo siguran oskarovski materijal.
Treći triler je najlošiji i najbesmisleniji. To je onaj u kome Hellen Mirren, kao ostarela agentica, radi iste stvari koje i Jason Bourne. Kako nas ona sama informiše, Rachel se nakon berlinske misije povukla iz Mosada. Sumanuta ideja da ona "bez većih problema" kreće u novu misiju kao da se do juče bavila tim poslom je blesava. Još su blesaviji Bourne/Bond momenti tokom njene potrage. A neki su, s obzirom na gerijatrijski seting, i skoro neukusni. Kako god, Mirren igra za sve pare i ako nešto spasava stvar to je ona sama.
Između ova tri trilera provukla se dilema- da li je bolja istina ili patrija? Tj da li je bolja istina po patriju ili patrija po istinu? Trojka je donela odluke, sve to je, kako vidimo iz njihovih predavanja, imalo smisla na odgoj morala i patriotizma izraelske omladine i konačno- trideset godina kasnije zadatak je obavljen. Nakon čega je otvoren put istini.
The Debt je ostvarenje koje će vam solidno popuniti "veče za film", ali još više jedna magična slika naroda kakav se samo poželeti može.
SELEKTAH: 6/ 10
No comments:
Post a Comment