24 September 2013

LOVELACE

O curi koja je popušila. I na početku i na kraju


Odjavna špica kaže da je Deep Throat (aka "najpopularniji porno film svih vremena") zaradio 600 miliona dolara. Njegova glavna, najveća i jedina zvezda, Linda Lovelace, zaradila je 1.250$. Nažalost, to nije jedina nepravda koju je Linda u svojoj sedamnaest dana dugoj karijeri u pornografiji morala da istrpi.

Lovelace, rekao bih baziran na njenim memoarima tj njenoj verziji priče, a realizovan od strane time koji vam je priredio Howl pre tri godine (Rob Epstein i Jeffrey Friedman) izgleda kao film koji se nedovoljno otrgao svom Lifetime potencijalu. Gledajući ga, shvatio sam da film postaje "Lifetime film" onog trenutka kada sebi da za pravo da nam objasni zašto je sve što smo gledali bitno, za nas, za zajednicu, za pokoljenja, kada u strahu da sama priča ne govori dovoljno on sam prozbori umesto nje i prepoentira. Tako i u Lovelace, na samom kraju, imamo momenat u kome Linda gostuje u čuvenom šou Phila Donahuea, u kome promoviše svoje memoare, i pred okupljenim ženama poručuje da ona sama ne može celog života biti gledana samo kroz te dve i po nedelje u porno industriji, kao i da sve ono što je proživela treba da pomogne i drugim ženama da bla oprah bla oprah bla bla oprah...

U mom poimanju sveta muškarac koji fizički zlostavlja svoju ženu (makar jednom) zaslužuje sigurnu i bolnu smrt. Čak i ako je Lindina priča možžžžda preterana, nemoguće da od toooliko dima baš nije bilo nimalo vatre. I u tom smislu film Lovelace daje sve od sebe da prikaže njenog supruga i pimpa, Chucka Traynora, kao najogavnijeg muškarca na svetu, što je ovaj verovatno i bio. Nažalost, nakon što je Linda utekla od njega, Chucka nije zatekla sigurna ruka pravde, pa chuck ni ruka mafijaške pravde, već je umro par meseci nakon što je Linda poginula u saobraćajnoj nesreći, mnogo, mnogo godina kasnije. Ološ.

Lovelace nije film koji je Linda zaslužila. Skučen je, neugledan, tavori nemušto na opštim mestima i njenu jedinstvenu životnu priču dočarava kroz previše klišeizirane dramske situacije. Pa, tako čitav film ide kao Lindin flešbek dok čeka odgovor da li je njena "životna priča", koja upravo čeka na objavljivanje, prošla poligrafski test (!)- što nekako skoro cinično služi i kao "sertifikat" gledaocima da je ono što ćemo gledati "stvarno istina".

Potom Lindu upoznajemo kao malu loliticu koja odrasta u katoličkoj porodici uz oca policajca u, čini mi se, dosta slobodarskim uslovima. Njeno poznanstvo sa Chuckom, koje ubrzo prerasta u brak, pretvara se potom u kavez iz koga će Linda izlaziti samo da uradi ono što joj je Chuck naredio. Nekad će to biti da se prostituiše da bi on vratio dugove (nije jasno na šta on troši pare, sem što je propalitet per se), nekad da glumi u najpopularnijem porno filmu svih vremena, nekad da praktično bude silovana za pare (ta scena je poprilično gadna). Linda je imala samo 21 godinu kada je "čakavantura" počela. Nije delovalo da je bila baš najbistrija cura, a i film ostavlja dosta ambivalentnu notu oko toga koliko je ljubavi pored nasilja bilo između nje i Chucka. I njihov odnos je u tom smislu dosta izbalansirano dat i film za dlaku uspeva da se izvuče iz toga da bude crno-beo u njihovom portretisanju.

Problem Lovelace je što se kreće u ključnim crtama- ovo je Linda, Linda sreće Chucka, Chuck je grub, Chuck tera Lindu na razne stvari, Linda je naivna, Linda trpi, Linda još trpi, Lindina mama (Sharon Stone izgleda kao Jessica Lange u AHS) nema razumevanja za ćerkine muke, Linda pokušava da se izvuče i ne uspeva, Linda beži, Chuck najebe... I sve te ključne crte ispričane su nam kroz dramske situacije sa skoro repriziranim mizanscenom i dijalog listom iz sličnih filmova. Iako su Amanda Seyfried i Peter Sarsgaard bolji glumci od ovog filma oni ne uspevaju da svojim likovima daju više od koje druge prosečne holivudske biografije. Konačno, veliko pitanja ostaje da li je u filmu trebalo i da se vidi ono što je Lindu učinilo najpoznatijom porno glumicom svoje ere (i istorije porno filma) ili je trebalo da ostane u čednom "naslućenom" obliku.

Gostujući kod Conana Sharon Stone je u prvi plan istakla koliko je Linda Lovelace tj Linda Marciano bila veliki borac za prava žena, da se borila protiv nasilja u kući i protiv porno industrije i deluje da je ovaj film skladno napravljen kao pamflet da na razloge za tu borbu podseti, što je možda sve OK, ali ja sumnjam da je baš ovo najinteresantnija priča koja se mogla nazvati "Lovelace".

SELEKTAH: 4plus/ 10

No comments:

Post a Comment