Praznovalo se, a pre
toga su se sklapale godišnje liste... Doš'o dan da se usput preslušano otrgne
od zaborava
briše prašinu: powerty
VOKE – Doggovor (Samizdat,
2013)
Već samim strofiranim
učešćem i refrenom u jedinom zabeleženom susretu dve najtvrđe/najluđe
beogradske hip hop ekipe nultih, Vojin Vujović Voke je našao svoje mesto u
lokalnoj muzičkoj antologiji van uobičajenih tokova dezinformisanja. NaraFski,
radi se o feel good/get stupid/ruff himni Gde god da krenem koju su
zajedničkim snagama junački izneli Prti Bee Gee i 93FU Crew. I za sve ove
godine koje su u međuvremenu prohujale (i lete sve brže), gde god da odem, taj
glas u glavi mi i dalje kaže da nekog izbodem. Kandidata bar ima kol'ko voliš.
Uprkos respektabilnim
startnim pozicijama, Voke kao da se u narednom periodu zadovoljio time da iz
prikrajka ostane član svog crewa, ne uspevši da u dovoljnoj meri izgradi solo
reputaciju, iako se (najčešće se Juiceom) redovno oglašavao što na
kompilacijama što na nedovoljno ispraćenim/primećenim albumima. Na najnovijem Doggovoru,
objavljenom pred kraj prošle godine, Voke je okupio ekipu domaćih i repera iz
okoline za svako poštovanje.
Doggovor nema epohalnih trenutaka na sebi, ali sasvim
korektno funkcioniše unutar žanrovskih okvira, a u boljim trenucima nosi veću
težinu od kreacija brojnih izvikanijih hip hop imena. Ističu se poetski
blizanci To nije moj poso i To uopšte nije gengsta, oba idejno
intrigantni ali bez final toucha, nedovoljno majstorski finiširani da bi našli
put do šire publike, na kojima Voke deli minutažu sa Suidom odnosno
Timbetom. Od brojnih gostiju, Frenkie je najprevejanije izlomio strofu u prvom
(video) singlu Poslednji pozdrav. Pod ugovorom sam, rađena sa
Juiceom i Voxom je klasično 93FU trening razmetanje, a socio-političke
opservacije ozbiljnije intonacije čekaju na Kao da je bilo juče u kojoj
učestvuje i Ill G. Album zatvara ponajbolja Jednom nogom sam u grobu koja
svoju uličarsku svežinu duguje i Tishu (aka Tatishi) koji između ostalog
minstrelovski stiže i da preiskusno zaključi: “...Poroci samo troše, nikada ne
stvaraju, i dok ti prave lovu, neku mržnju rađaju”. Taj rad totalno.
SLKTH: 6.5/10
POGAVRANJEN – Raspored užasa (Samizdat,
2013)
Nekad se brate znalo
šta se sve dobija a šta gubi time što si metalac. Ako jesi, tebi je do jaja,
drugima je bedak zbog tebe. Sada više nije tako. I to jeste bedak. U tom limbu
se negde nalaze i Zagrepčani Pogavranjen čiji poetski naslov LP prvenca može da
se tumači i bukvalno. Jebiga.
Na Rasporedu užasa
prisutna je ambicija da se krene stazom i bogazom Deathspell Omege i njenih
brojnih imitatora (Krallice, son? Go fuck yourself son, try Orthrelm instead,
bitch!), ali želje su jedno, a mogućnosti drugo. Kristalno čisto, Pogavranjen
nisu legendarni Francuzi sa finskim pevačem te je njihova vizija avangardisanja
black metala bolno jednodimenzionalna. Pesme se s mukom razvijaju, ne idu
nikuda i kao da nemaju smisao, i ne pomaže im čak ni ako je cilj bio da se on
zaobiđe jer to uopšte nije besmisleno kako se u prvi mah čini, a ovde baš te
lenjosti duha/odsustva veštine ima za izvoz. E a toga u doba metalske
getoizacije nije bilo baš u ovolikoj meri, jer nije svaka šuša u frustu mogla
da bude metalac!
Da ne mora sve da bude
tako jadno neautentično svedoči poslednja u nizu, mamutska Pulsiranje 39 koja
tokom gotovo celih 15 mindži trajanja uspeva da napipa transcendenciju kojoj
ovaj muzički format u svojim boljim izdanjima teži, ali ne uspeva i da je zgrabi
s obe ručerde i u vragolastom mindfucku poništi vreme i prostor, otvarajući
novu kapiju poimanja stvarnosnog (što se uvek dešava kad se slušaju npr. kultni
Ukrajinci Vetche (Vsegda – Giorgio-meets-Immortal; disco black!) ili
mađarski ćesar (= cezar = car) iz Edinburga Thy Catafalque (uf, kad čujem kako
melje Csillagkohó, milina!!!). Zanimljivije od užasne muzike su
reči, u kojima pretežno buja bauk srednjoškolske mizantropije, “ispevane” na
maternjem. Pošto je ovo black metal, njihovo sadejstvo sa zvučnom pratnjom je
strogo limitirano, pa se bacamo na čitanje. Apsurdni vrhunci nadahnuća (check
this out: ...Krhotine smrvljene psihe/U ugnojenom gnijezdu/Uškopljen
majmun/Bilo bi mu bolje pod njemačkom čizmom/Na odru od smeća/Kruna od
govana... (startna Stvor)) mogu
poslužiti za zabavljanje ekscentričnih prijatelja čiji smisao za humor odbacuje
njuzovane standarde nespontanog kancelarijskog šaljenja kao neuspele
pokušaje (proračunate) duhovitosti.
SLKTH: 2/10
TROBECOVE KRUŠNE PEĆI – 85 (Kekere Aquarium,
1992)
Kao odgovor na
tranzicioni otrov trenutka, medijsko trovanje “rajskim osamdesetim” je u punom
jeku, u čemu posebnu ulogu ima “jugoslovenski rokenrol” tj. sve ono što i dalje
ne može da se pomiri sa raspadanjem pa insistira na svom zombiranom
bivstvovanju, proizvodeći pavlovljevske uzdahe od Vardara do Triglava. Svojom
avangardnom brđansko-novotalasnom anksioznošću, barbarogenijalni Zagrepčani
Trobecove krušne peći (TKK) će s lakoćom biti izostavljeni iz svih tih
neokonzervativnih ćeretanja o boljem/bezbrižnijem juče (tj. zlatnom dobu kao
mustu svake ideološke reakcije). Na svom prvom studijskom albumu (nimalo
slučajno objavljenom u tiražu od simboličnih sto kaseta tek početkom devedesetih,
nimalo slučajno na omotu velikim slovima piše“Ne zahvaljujemo se nikome”),
TKK zatičemo u stvaralačkoj groznici koja je i idejno i u sviračkoj egzekuciji
za Šarla Akrobatu ono što je Šarlo bio za Idole. Druga priča. Drugi padež. I
mnogo bliže poimanju svetlijih strana new wave priče (Pere Ubu, Minutemen, itd)
na anglosaksonskom izvoru (tu naravno ne mislim na tačerovske podvale tipa
Duran Duran), baš zato što je autentično, tek sišlo s planine. Teško.
Svarljivo. Ostavlja gorak ukus u ustima, poput Ljermontovljeve preporuke u
predgovoru za Junaka našeg doba.
Kao i na gotovo svakom
underground izdanju iz osamdesetih (u čemu su Slovenija i Hrvatska pred nadir
SFRJ prednjačile, mada ne sumnjam da episkop lipljanski ima potpunije
informacije od mene) i na 85 (godina snimanja) se očituje jasna slutnja
nastupajuće katastrofe, egzistencijalna nelagoda življenja u sistemu koji se
pred svoju imploziju nalazi u totalnoj koliziji sa realnošću, te navodi
kreativnu zver da se putem umetničkog izražavanja bar simbolički oslobodi okova
koji čekaju na svakom drugom koraku, čak i kad se ide unazad (u krvavu
prošlost). U pozadini Brena peva Hajde da se volimo, a Valentino
hipnotiše žensku čeljad sa Samo sklopi okice... znojavo i pijano postavljanje
kulisa za krvavi fajront su u punom jeku - Biće rata kažu svi, izveštava
upućeni Boris Novković. Baš to nepristajanje na stihiju i taj bunt, kroz
nadrealno batrganje navodi na zaključak da je TKK (Metod Trobec je inače
najpoznatiji serijski ubica u SFRJ) medicina, lek sa neograničenim rokom
trajanja, i sad, kad je šatro bolje u ovom privremenom dremežu, trenutnom
predahu pred nove zamahe sekirama koje će, čim ih naoštre, iznova prskati tlo
bagatelnom krvlju. Meso i čelik, sjekire u akciji...
Stoga nije posebno
iznenađenje da se prošlogodišnja vinil kolekcija S mukom žvaču trubadurov
vrat (sa 85 kao integralnim delom) čije je objavljivanje
udružilo ginisovskih 16 etiketa ekspresna rasprodala. Tako to biva u životu,
ispostavlja se da se pretty much može utvrditi da je ono što se u svoje kurčevo
vreme smatralo za iščašeno i izobličeno ogledalo u stvari sve vreme pružalo
neviđeno veran, mada posve nelagodan odraz.
85 je fenomenalan album. 10/10 za tekst.
ReplyDeleteKolko ti jedes govna druze, i ta prica sve je bilo pred ocima ali su svi glupi pa nisu videli, niko nije prepoznao genijalnost, bili su bolji od stonsa ! Slazem se, sjajni su ( TKK), naspram fridomovih, tvoje recenzije odlaze u kurac, iz samo tebi znanog razloga, prepune negativnih dozivljaja. Mislim skoncentrisi se na samu materiju, zajebi da mi ti pricas o "zlatnom dobu", "sarlu" ...
ReplyDeleteVrati crippled avenger-a FRIDOMEEEE
ne pada mi na pamet.
Delete