Mrak, mrak, mrak, mrak, pao mi na oči
Načuljenih ušiju:
powerty
U sada već ustaljenom
dvogodišnjem ritmu evropskih prvenstava u svim kolektivnim sportovima sem
fudbala, Darren J. Cunningham aka Actress se početkom srećne nove oglasio
novim, četvrtim LP radom. S obzirom da se (vrlo dobri) prošli zvao R.I.P,
Ghettoville momentalno može da se tumači kao muzička razglednica s onog
sveta.
Uvodna Forgiven toj
pomisli daje na težini, pošto je reč o ustajaloj, opskurnoj i učmaloj temi po
kojoj se trome bas linije vuku kao g(l)adne zmijurine u nekom periferijskom
javnom klozetu. Mračnim prizorom svakodnevne đavolštine caruje duh elementarne
nehigijene, u kome Beth Gibbons za crvenu gleda u dlan, odvaljeni Massive
Attack valjaju opaki skank ispred parkiranog, nekim gadnim uljem zamazanog
bicikla, dok unutra reanimirani Tricky na šolji sprema pribor koji je koliko
juče skratio za život Philipa Seymoura Hoffmana (ko bi rek'o?!?).
(Da je objavljena
2004. u Americi/Britaniji, ili devedesetih u Srbiji – svi bi Forgiven slavili
kao veran prikaz mračnjaštva “vremena u kome živimo” ili “onih najboljih godina
života koje su nam Buš/Milošević oduzeli” i tome sličnih legitimacijskih
floskulica večitog mraka plakatskog uma u pojam ubijene generacije. U 2014,
ipak, dani neustrašivosti i angažmana su daleko u prošlim životima, dobio se
pos'o, rodila se deca. Sazrelo se. Odraslo se. Plaćaju se računi. Više nije kul
biti u bedaku, šta li već. Stigla kablovska i brzi net, otvorio se Delta City,
a i Ušće. Kupuje se. Troši se. Love se privilegijice. Moć. Dok ne padne zavesa.
Tamo neke ozbiljne misli, a kamoli akcije su suvišne. Najbolje bi bilo da se
sve podrazumeva. ...Not!)
Iduća Street Corp je
šatro potraga za frekvencijama delića rasute duše koje zapravo za Cunninghama
nema nakon informatičkog overdouza i poput Time krasi je vehementna
statičnost i prevlast stihije nad svim što (bi da) se miče. Da bi život opstao,
potreban je vazduh, koji Actress upumpava u Corneru, polušaljivom lovu
na leptirove a la Aphex Twin, gde brzo biva jasno da su kratkovečne životinjice
samo izgovor da se protegnu noge koje gube tlo pod sobom u halucinacijama
zagađenoj Rims.
Disciplinovan da svoje
sporo gorenje istera do kraja u mašinizovanom ritmu srca, nepokoleban u čvrstoj
spoznaji da s njegove tačke gledišta nema svetlog horizonta, Actress pruža
dašak emocije u lahorastoj Our, eteričnom lamentu svih u sebe
zaključanih, onih koji nemaju ni sadašnjost ni budućnost, zauvek zaglavljenih u
prošlosti kao večitom sada, da bi potom nastavio da lunja uzduž i popreko terre
incognite koju je neki dokoni papak, automatski zreo za dvonedeljnu rekreativnu
nastavu u Kolašinu, davno prozvao IDM (jasna implikacija da postoji i stupid
dance music, Bogu hvala). Fragmentiran i isprekidan, kao daroviti
predstavnik posthladnoratovske
generacije, Actress half ass izobličavanjem uzurpira trenutak poništavajući ga
na prvu loptu u gegovima bez pouke, eksperimentima radi eksperimenta koji zvuče
kao Prefuse 73 restlovi (Rap, Don't, Rule), neminovno pritom upadajući u
zamku poze (otud Actress, right?). Bez duše nema ni katarze, a ova je, uz
milijarde ostalih, istrenirana na jeftine senzacije, čvrsto prilepljena za
površinu i bez namera u pravcu uzaludnog pružanja otpora.
Ipak, to i nije mana,
pošto je reč o krajnje minimalističkom albumu koji ne pretenduje na
komunikaciju, niti ima izražena energetska svojstva, već se najpre bavi stanjem
komfornog očaja koje nije toliko pitanje grabeži, uzimanja i davanja, već same
početne nemogućnosti da se nešto zajedničko podeli i iz toga stvori novi
kvalitet, usled neprestanog trajanja spartanske igre u kojoj je ulog puki
opstanak a svaka istinska emocija vodi korak bliže porazu, te je sve što makar
i teorijski otupljuje dragoceno i dobrodošlo.
I u tome i jeste nepretenciozni kvalitet raštrkane otupele
atmosferičnosti Ghettovillea, organskije sročenog od klasičnog glitchy
zvuka gubljenja živaca (jer se ne podrazumeva baš sve) i veoma daleke od,
recimo, industrijalizovanih umetničkih stremljenja Holdena na prošlogodišnjem The
Inheritors, praktično sve neslušljivijeg kako se duže odmotava. S
druge strane, iako srasla sa betonom valjatorskih engleskih predgrađa, ova
nenaporna i bez napora izvajana zvučna kulisa nema pop senzibilitet Jamesa
Blakea, nije avanturistički nastrojena u poteri za drugačijom zabavom kao Mount
Kimbie, niti izražava želju da održi rodbinske veze sa majkom Afrikom kao LV.
Pop na papiru, ali ne
i pop od papira, otprilike kao Burial za Buriala, Ghettoville je
potencijalno interesantan kao template za neki budući mainstream baš zato što
mu ne namiguje, a i dalje je instant proizvod, bez prokletstva i bremena
reputacije ili utemeljenosti u prošlosti, još pre fetusa odrođen u svojoj crnoj
rupi ništavila. Esencijalno nepotreban u doba suvišnosti same suštine, Ghettoville
može da se tumači i kao nikad tiši egzistencijalni krik, i nemilosrdan i
dostojanstven na ravne časti. Dakako, i prilično proračunat kao veran artefakt
ere u kojoj je licemerje našlo svoj kutak u svakoj pori sve dok mehanizam šljaka,
a spirale obezvređivanja i obezbeđivanja se smenjuju i dopunjuju, stapajući se
u jedan, naoko živi DNK. Zato: Don't shoot the messenger!
Sve ove
kontekstualizacije/intelektualizacije ne idu Actressu u prilog, ali ta zamerka
se može uputiti i na adresu čitavog, da ga tako nazovemo, žanra čija striktno
nepoetična ubojitost u brojnim pojavnim oblicima i zavisi od prilagođenosti
slušaoca na brojne “if if if” pretpostavke (setite se samo žonglera besmislom
Flying Lotusa). Ako niste taj, ovo nije ploča za vas. Po pitanju slušalačkih
preferencija, u ovom slučaju najpre važi ona stara: “Nikom ništa”.
Zavejana letargija (ta
ključna brežnjevljevska kategorija iz mokrih mesijanskih snova Ace Vučića)
ponovo preuzima primat u Frontline, dok zaključna Grey Over Blue je
još jedna truckava, pahuljama pokrivena elegija o gasnim komorama na svakom
koraku, i elegantno “zbogom” Actressa koji je rešio da mu, pod ovim imenom, ova
pesma bude ujedno i labudova.
Dobar Darren... Na playlist pored Raž Ohare, Piano Nights i Hidden Cameras i Malkmusa i Sophie Ellis...
ReplyDelete