K'o
dren zdravo drvo. I na njemu lepljivi ženski prsti, od meda
pentra
se: powerty
Kao i
svako pravo prijatno iznenađenje, i kanadska “cinema music” atrakcija Timber
Timbre došla je pravo niotkuda, kada je tamo negde početkom 2009. sa mitskog
bloga Dayvan Zombear (ne postoji više u tom obliku) skinut njihov treći, a po
mnogo čemu prvi, istoimeni album. Odmah po puštanju ove neverovatne ploče,
bivao si uvučen u sobu prepunu duhova, koža je reagovala na prijatnu jezu i
kermitastog Elvisa u telu Johnnyja Casha, a suze su se slivale same niz obraze
na proživljenu emociju u I Get Low, himni svih propalih kladioničara u
život. Jedan YT komentator na upravo ovu pesmu je bio na pravom tragu kad je
ustanovio “da nije ljubitelj bluesa i folka, ali da je ovo nešto drugačije”.
Ona fantastična linija “Straight life/ Away from alternative culture” iz
arsenala nezaboravnih Black Box Recorder (hvala Čoveku Senki za pamučno radio
obrazovanje!) ovaplotila se u novoj, neuhvatljivoj, a za nesalomivi duh tako
preko potrebnoj formi.
Dve
godine kasnije usledio je nastavak u vidu mračnijeg Creep On' Creepin On'.
Ne toliko monumentalan na prvu loptu kao preteča, ovaj album je po novim
odmotavanjima otkrivao u sebi mnoge lepote i cementirao reputaciju Kanađana kao
potpuno apartne pojave na sceni, u čemu zemlja javorovog sirupa, snega i hokeja
već ima pogolemu tradiciju (Gonzales (i još jednom hvala Čoveku Senki!), Slim
Twig, Wold, Voivod, Grimes, Constellation ekipa itd). Lenjivci su Timber Timbre
odmah pohranili u folk folder, što je
taman onoliko daleko od istine koliko joj je blizu, i taj utisak samo je
pojačan najsvežijom, briljantnom pločom Hot Dreams.
Čitavim
novim albumom provejava kejvovski šmek u večitom boju svetlosti i mraka,
ljubavi i požude, nežnosti i strasti, ali i ambicije i savesti. Ako je prva
ploča bila studija društvenih karaktera sa izraženim psihološkim elementima, a
druga hororični ep, Hot Dreams je noir klasik u kome se nedostatak
specijalnih efekata i više nego spretno nadomešćuje svežinom starom tisuću
ljeta i originalnim rešenjima. To i nije bio težak zadatak za ovakvu ekipu
muzičara: nukleusu grupe koji čine pevač i tekstopisac Taylor Kirk i njegova
desna ruka Simon Trottier, između ostalih, na saxu se pridružuje bogotac Colin
Stetson, potpuno spreman da se stavi u službu tima nakon i više nego uspešnih
solo ekskurzija u nepoznato.
Novu
dimenziju u senzualnosti u izrazu grupe podarila je sugrađanka iz Toronta
Simone Schmidt (Fiver) u tekstovima za (mahersku) naslovnu i pesmu Bring Me
Simpler Men u kojima je potcrtano ono što je i od ranije bio glavni Timber
Timbre adut – prilikom slušanja njihove ispovednosti nema onog nustransfera
neprijatnosti koji (pre)često prati većinu folk/americana izvođača. Valjda to
ima neke veze sa dostojanstvom i težinom istog, a bogami i sa malo više
soula od onog u Pervolu ispranog kojim se diče the Kovach sisters (a kad krenu
u posebno podmuklu kulturfašističku jadikovku odmah se setim Sitnije, Cile,
sitnije; Hey girls, blame your pa!). Nalazeći komfor u nelagodi egzistencije, ova
ploča deluje kao čaša viskija/ruma/Skenderbega dodata u pravom trenutku za
predah, uz pritajeno svetlo iz stone lampe. Ali ne u onom eskapističkom smislu,
već pre kao neophodno suočavanje, like a real (wo)men do. I to negde jeste as
folk as it gets, izvorno shvaćeno (tj. as opposed to pop) - na strani puka
& slobode. Krunski dokaz da samo iz nedostataka može da nikne savršenost, ta najčudnija
biljka.
Po
želji, Hot Dreams može da se pijucka i gustira ili stuče odjednom, dok
se kocke leda još meškolje naslonjene na kristal. Uvodna linčovska Beat the
Drum Slowly odmah se ističe zrelim, zaokruženim zvukom na kome je evidentno
rađeno do morikoneovske perfekcije, ispitujući, kontrolisano a s većom
koncentracijom amoka nego u većini jam session eksperimenata, granice
sagorevanja psihe pre nego što se bez posledica vrati u zonu vibrantnog
“preddnevničkog” komfora. Nesumnjivo, ima onih kojima će se ova vrata učiniti
preteškim za otvaranje, no svima koji se potrude stiže nagrada u vidu
bravuroznog izleta u portishedovski spaghetti kraut Curtains!?, demonstracije
čiste sile u kojoj tanana mekota ništa ne gubi i kada dobije na vazda
dobrodošloj čvrstini ritam sekcije.
Elementi
ekstatičnog iznenađenja u vidu neočekivanih dramskih nadogradnji kriju se u Run
from Me, a instrumentalne lijane lelujaju pred slušnim aparatom u Ressurection
Drive Part II. I u delovima i u celini, Hot Dreams je
nestvaran bar onoliko koliko je dirljivo maestralan. Ma čudo neviđeno.
SLKTH:
9/10
Moj mali fejsbuk prikaz od juče, objavljen pre tvog:
ReplyDeleteMeni Timber Timbre veoma liče na Nick Cave-a koji pokušava da glumi Frenka Sinatru (Nick pokušava da bude Sinatra još od post-birthday party dana, iako mnogi misle da on želi da bude Elvis). To kod Nick-a funkcioniše jer ima ogromnu energiju tog svog unutrašnjeg ludila i dobro razrađenu teatarsku komponentu svojih nastupa a i pevanje mu je kao kod Frenkija uvek na granici falša (samo što Frenki ima swing!). Tejlor Kirk nema ništa od toga, on ima samo kanadsku ravnodušnost i nekakvu čistoću, koja bi se, ako je grafički predstavimo, manifestovala kao ravna linija u minus polovini koordinatnog sistema. Za tu muziku postoje trenuci kad se sluša, u Kanadi su ti trenuci češći nego u ostalom delu sveta, možda bi u Sibiru isto dobro legla. Hladno spolja, hladno iznutra situacija. Zašto se onda album zove Hot Dreams? Ja mislim da je to onaj poznati uvrnuti kanadski smisao za humor!
jasno, postoje različiti uglovi gledanja i neka cveta 1000 cvetova... ali "kanadska ravnodušnost" naspram "aussie strasti & inner ludila"(..."mafijaškog swinga" i "kralja rasiste")?! pa evo, ako je t. timbre indiferentan (a naravno, mislim da nije, samo nikad nije bio "roker"), evo, leo cohen je prvi kanađanin, molim lepo.
ReplyDelete