08 October 2015

IT'S HORROR TIME!: CIRCLE (CIRKELN)

Chronicle za devojčice


Iako sam pre sklon da poverujem u švedsku originalnost, nemoguće je zanemariti sličnost ovog tinejdžerskog naučno-fantastičnog hororolikog ostvarenja sa Chronicle, nemilosrdno oklevetanog reditelja Josha Tranka. I tamo i ovde tinejdžeri dolaze u posed čudnih moći koje potom počinju da koriste za potrebe svog tinejdžerskog života.
Ali ima razlika.
Tamo su dečaci, ovde devojčice. Tamo je to posledica zračenja kamena koji je pao s neba (er tako beše?), a ovde veštičijih gena.
Ali ima sličnosti.
I tamo i ovde moći otvaraju put za komforniju insertaciju u sopstvene živote, i tamo i ovde one će na test staviti prijateljstva, i tamo i ovde oni će morati da se udruže protiv zajedničkog neprijatelja.
Ali ima razlika.
Trankov film je ekonomičan, dinamičan, MTV-ijevski, sa provokativnim i podmlađenim (tj "ne-crno-belim") pogledom na superherojski svet, dok je film Šveđanina Levana Akina spor, dva i po sata dug, ne toliko anti-MTV-ijevski koliko bi ga MTV teška srca primio u svoje društvo, i deluje skoro kao kombinacija depresivnijih portreta tinejdžerskog života i horora sa natprirodnim elementima.
Ali ima sličnosti.
U oba filma junaci sazrevaju ovladavajući svojim moćima, shvataju u čemu leži moć, a u čemu nemoć.

Akinov film ima dosta problema, pre svega na nivou loše strukture koja vrlo često preterano opslužuje građenje biografija junakinja, sa skoro cikličnim ponavljanjima njihove hronične neusklađenosti i pokušaja da se drže zajedno tj oforme "krug". Film počinje smrću jednog od "onih" got tinejdžera koji su verovatno gej, pod misterioznim okolnostima. Nakon toga šest devojaka otkriva svoje veštičije poreklo, po neke i moći kojima raspolažu, a odmah potom saznaju da se u školi krije izvor zla koji preti njihovom svetu, kao i da u svemu tome imaju neočekivanog saveznika.

Devojčice do tog trenutka nisu prijateljice, pripadaju različitim školskim "kastama" i uprkos čudu sporo nalaze način da se udruže, ostajući vezane za svoje mane, hirove, navike i emotivne ciljeve. Akin tu servira manje-više sve prototipove, od got devojke, preko "debele s bubuljicama", štreberke do "mis popularnosti". Ovaj nesklad povremeno će uticati na dinamiku njihove borbe, koja u biti ostaje idiotskija od one demonstrirane u Twilight serijalu.

I dok je na polju običnih života Akin tek razmrdavao klišee, preretki isečci borbe ispunjeni su jeftinim, ali iznenađujuće dobrim efektima. Akin se očigledno dovijao i pokušao da svoj sivkasti, realistički milje ne razbije napadnim i bombastičnim CGI-ajem (koji bi verovatno izgledao jadno), nego je gledao da "natprirodno" bude "prirodan" odgovor na život tinejdžerki što je pomoglo filmu da ima specifičnu atmosferu i deluje kao jasan i zaokružen autorski koncept.

Iako poslednjih godina ženskih junakinja (naročito među tinejdžerkama) ne manjka (pa čak je i švedski Let The Right One In odabrao devojčicu vampiricu), Circle je realističnije osvrnut na to da je u životima ženskog pola ovo najosetljiviji i najdelikatniji period života, kao i da žene imaju tu neverovatnu sposobnost da rasparčane jedne drugima budu najstrašnije neprijateljice, a da udružene deluju moćnije od armije.

Pustiću ovo nekad Eli, ipak.

SELEKTAH: 6/ 10

1 comment: