09 November 2016

IT'S HORROR TIME!: UNDER THE SHADOW

Svakome je njegova muka najstrašnija


Od svih horora o kojima sam se ovih dana raspisao (i ću), mislim da je ovaj prvi koji bi trebalo da sebi servirate. Najviše zbog toga, što sa izuzetkom lažnog iranskog A Girl Walks Home Alone At Night, verovatno i niste imali mnogo prilika da pogledate "Bliskiji" horor od, recimo, turskog.

Under The Shadow je kreativni trijumf očigledno veoma skromnih okolnosti. Smešten u doba iračko-iranskog rata (po tipu i pogubnosti sličnom svakom narednom na tom terenu) u jednu stambenu zgradu, on, poput Zečevićevog Neprijatelja, igra na kartu našeg ličnog tumačenja stvari- da li je drekavac doneo rat, da li je rat doneo drekavca i da li su drekavac i rat isto?

Nakon što joj suprug, lekar, bude povučen na front, Shideh i njena ćerkica Dorsa ostaju same u četvorospratnici koju pored pošasti rata, iračkih raketa, izgleda, počinje da pohodi i "djinn", demon u arapskoj mitologiji. Nije teško poverovati da rat kreira specifične psihoze i da pritisnut borbom za život čovek počinje da vidi i ono čega nema. Ali to zadatak debitanta Babaka Anvarija čini još zahtevnijim i zabavnijim.

Under The Shadow ima veoma dugačak uvod, pre nego što "akcija" krene. Anvari, skoro kao da mora da se legitimiše za zapadno tržište, pa na početku filma prikazuje kako Shideh, zbog svojih "revolucionarnih" aktivnosti ne može da nastavi studiranje i ostvari majčin san- da postane lekar. Kada nešto kasnije, u paničnom strahu od djinna, u sred noći istrči na ulicu sa detetom u naručju, ali bez propratne zaštitne odore, Shideh neće kod vojne patrole prvo naići na zaštitu, već na kritiku što se nije obukla kako treba. A potom će završiti i u zatvoru, i samo zahvalnosti sudije izbeći će težu kaznu. Očigledno nikoga ne zanima njena muka. Sve to otvara mogućnost da se Under The Shadow, a i zbog toga što djinn posebno targetira malu Dorsu, tumači i kao "šerijatski demon" koji lagano dolazi po svoje, koristeći situaciju.

Iako Shidehino ponašanje nije do kraja psihološki uverljivo, Anvari je mahom uspeo da nas uveri zašto su se majka i ćerka zadržale u zgradi više nego bilo ko drugi. Djinnov teror je efektan i za film koji deluje da nije imao previše para za CGI neka rešenja su bila jezivo jednostavna (see what I did there?).

U kontekstu jednog od komercijalno najuspešnijih ovogodišnjih horora, Don't Breathe, iranski, svojom kombinacijom stvarnih društveno-političkih okolnosti i klasičnog žanrovskog materijala, deluje podjednako aktuelno i moderno, i što se isporučene igre sa našim živcima tiče, čak i uspešnije. "Pametan horor" očigledno sebi traži prostora u odomaćivanju starih strahova u od aktuelnih problema narušenim psihološkim stanjima svojih junaka. Kreirajući dvostruki horor.

SELEKTAH: 7/ 10

No comments:

Post a Comment