19 August 2019

THE WANDERING EARTH

Kako da nadarmagedonizujete Armageddon


Na početku ovog filma imamo, a za "film katastrofe", uobičajeni kolaž scena koje ilustruju destruktivno ljudsko činodejstvo koje uključuje dim iz fabričkih odžaka i foke na izdisaju. No, mudri autor filma ne želi da se zameri kineskim vlastima time što će narod podstaći da razmišlja kolika je kineska krivica za sve to (a najveća je), pa vrlo brzo stvar sa ljudske krivice skreće na božju, te otkrivamo da je i Sunce iz njemu znanih razloga podivljalo i Zemlja nema drugog izlaza do da napusti njegov sistem. Baš tako- naučnici ubrzo, radom svih stanovnika planete, kreiraju na hiljade megapogonskih motora koji će pokrenuti celu planetu i izgurati je nekoliko miliona milja dalje u neki prijateljskiji sistem gde će ova nastaviti da postoji.
Bruce Willis shvata koliko je prevaziđen i prekida gledanje filma već ovde.

Mi koji ostajemo svedoci smo toga kako "Kinezi" uzimaju američki recept globalnog patriotizma američkoj podrijetla i pojačavaju ga do 11. Dakle, svuda tamo gde su do sada bili ljudi-kao-i-mi-samo-Amerikanci u očajničkom pokušaju da pomire obaveze prema spasu sveta sa naporima da izglade polomljene porodične odnose, sada imamo iste takve Kineze, a fokus je, iz njima znanih razloga, na očevima i sinovima, koji generacijski pokušavaju da se izmire, upoznaju i oproste jedni drugima.

Svet živi u megapolisima ispod površine zemlje i rekatora koji na površini pokreću planetu. U orbiti oko zemlje kruži megasatelit Globalne Države u kojima astronauti i naučnici svih nacija prate kretanje planete, a za svaki slučaj sa sobom nose zamrznute ljude i DNK biljnih i životinjskih vrsta za slučaj da neprobojni plan o pokretnoj Zemlji ne uspe...

Realizacija plana iziskuje 2.500 godina i sto generacija ljudi. Međutim već nakon 17 godina Zemlja se suočava sa skoro fatalnim problemom- gravitacija Jupitera je toliko jaka da privlači Zemlju, skreće je sa planiranog puta i preti da je u sudaru potpuno uništi. Motori koji pokreću Zemlju nemoćni su da se odupru. Jedan otac i jedan sin, prvi na megasatelitu, drugi na Zemlji u megakamionu, pokušavaju da reše stvar, dok na Zemlji sve što može da krene po zlu kreće po još većem zlu.

Sa budžetom od samo 50-ak miliona dolara reditelj Frant Gwo kreirao je drugi najgledaniji film u kineskoj istoriji koji je zaradio 700 miliona dolara širom sveta (od čega 691 samo u Kini). Sa estetske strane njegov film obilato koristi već gotova CGI rešenja, iz igrica i ranijih filmova, i samo ih prepakuje, mahom u naporu da kreativnim dovijanjem i usklađivanjem postigne jedan estetski ugođaj, koji svojim jeftinim izgledom, ipak, reflektuje pošast koja je zavladala Zemljom. Hladni pejzaži, megamašine, sve izgleda kao neko kameno doba super-industrijskog doba. Ta vrsta inventivnosti parira i realizaciji megabudalaština, koje više idejom, nego egzekucijom bude pažnju, dok melodramski elementi ostaju na razini stereotipa koje smo već upoznali i u kineskim, ali i holivudskim filmovima.

Pogledajte, jer ovde je možda otvorena Kineska četvrt Holivuda.

SELEKTAH: 6minusminus/10

No comments:

Post a Comment