25 November 2019

HOLIDAY


Naravno da sam pretrnuo kada sam (pre gledanja) video da je ovaj film bio u zvaničnoj prošlogodišnjoj konkurenciji Sundance festivala. Nije valjda da treba da elaboriram?! Forfuckssake, te godine je pobedio The Miseducation of Cameron Post!

Ali, razlog zašto je Holiday fenomenalan film je što radi onu jedinu stvar koju bi svaki film trebalo da radi- priča priču na toj priči najbolji način. A s obzirom na temu, koja ga u datom društveno-kulturno-političkom trenutku, pretvara u potencijalno minsko polje za mega-fejlove, taj uspeh je još impresivniji. Zapravo, kada (masno seksistički) uzmem u obzir da su autori filma, i scenarija i režije, dve žene, taj uspeh je još impresivniji!

Holiday je priča o "punoletnoj tinejdžerki" Saschi, koja dolazi u Bodrum, kod svog momka, četrdesetineštogodišnjeg mafijaša, da u iznajmljenoj vili, sa njegovom familijom i "familijom" provede odmor.

Već od načina na koji nas upoznaje sa Saschom, Dankinja Isabella Eklof, nam stavlja do znanja da njen film neće biti sladunjava, "ali angažovana!" priča o viktimizaciji mlade žene. A naročito ne o njenoj samo-viktimizaciji!

Sascha u Tursku treba da donese neke pare, iznos sa koga je štrpnula malo kada joj je kreditna kartica odbijena, zbog čega odmah biva kažnjena od strane jednog od saradnika njenog momka Michaela. Ta neka vrsta "socijalističke pravodljubivosti" apsurdno i komično krasiće i kasnije funkcionisanje danske mafije, a možda najviše u tretmanu finalnog zločina.

Sascha se relativno brzo po dolasku slučajno združuje sa bivšim marketinškim radnikom, Thomasom, koji je prodao stan, kupio brod i sada "plovi svetom". Njihovo druženje u nekom trenutku postaće problem u oku njenog ljubomornog momka. Ali, do tog trenutka, mi ćemo videti kako funkcioniše život unutar ove neobične komune, kakav odnos imaju Sascha i Michael i tokom tog procesa Isabella će nas, u interesu priče, upoznati sa svim glavnim akterima, bez obzira na to što je Sascha glavna junakinja. Iako se Holiday može posmatrati kao portret jedne žene koja uči svoje mesto u hijerarhiji (i to ne može biti tumačeno samo kroz seksizam ekspresije "uči svoje mesto"), on je i analiza jednog bolesnog odnosa (ili normalnog odnosa, zavisi od vas), ali i slika kako neko uči da u današnjem svetu dobije šta želi...
Mislim, Holiday, se zaista može interpretirati na mnogo načina i najgluplji bi bio da se uloge u njemu podele tako da on podmiri #meToo angažman koji bi neko želeo da mu prikači simplifikovanjem njegove priče na maltretman jedne žene od strane muškarca odnosno tretiranje istog kao metafore današnjeg sveta. Holiday je mnogo više od toga i on svojoj junakinji ukazuje mnogo više poštovanja nego što bi jedna takva interpretacija dozvolila.

Holiday je u meni najsimaptičnijoj interpretaciji priča o tome kako jedna "cicamica" koja izgleda naivno, jer je mlada, lepa, zgodna i glupa, zapravo uopšte to i nije, jer zna da ima nekog ko će sve njene "cicamicaste" probleme da reši. Pa u toj dihotomiji nije jasno ko koga zapravo eksploatiše i ko je zapravo glup.

Isabella je na raspolganju imala fenomenalan kast, Bodrum i nebo iznad njega pružaju fantastičan seting za ovu priču, radnja nema praznog hoda i svaki segment priče ima svoju ulogu u mozaiku jedne pasivno-agresivno nabaždarene familije koja je na bahatom letovanju.

SELEKTAH: 9/10


No comments:

Post a Comment