13 June 2009

EN LA CIUDAD DE SYLVIA

Nakon ovog filma poželeo sam da slušam Tindersticks. Vrlo glasno.



En la ciudad de Sylvia je film koji neki ljudi iz istih razloga mrze, a drugi obožavaju. To je film o gradu (koji bi mogao da bude Pariz, iako nema potvrditelja za to), to je film o romansi (otuda je miris Pariza jači), to je film o ljubavi, zapravo- o zaljubljenosti, o ženama, to je film koji izgleda kao da ga je lako napraviti (zato su intelektualni vašari filma prepuni sličnih ostvarenja). Konačno, to je film koji ima nečeg zajedničkog sa ostvarenjima Michaela Baya- neće ga svako voleti.

Prva tri minuta su nepodnošljiva. Prelepi mladić, koji podseća na onog što je igrao “argentinskog motorciklistu”, sedi u hotelskoj sobi i čeka da mu sine misao koju potom zapiše. Samo to traje tri minuta.

Narednih 10 su eliminacioni. Narečeni mladić izlazi iz zgrade i odlazi u obližnji kafić. Tamo posmatra ljude koji sede za stolovima u bašti. Naročito žene. Neke od njih crta, nešto zapisuje, tu vidimo da je napisao “U Silvijinom gradu”, a da je potom ispod crteža konobarice reč “ona” ispravio u “one”. Reditelj Jose Luis Guerin lukavo postavlja kameru između posetilaca kafića i namešta je tako da puno puta deluje da osoba u prvom planu razgovora sa osobom u drugom planu, i to deluje duhovito, naročito u kontekstu priče koja sledi i atmosfere koja se gradi.




Dramaturški ove dve sekvence podeljene su u dva dela “prva noć” i “druga noć”. Iako je sve vreme dan.

Razumem sve koji su do sada izašli iz sale i otišli na Anđele i demone.

Nakon toga mladić počinje da prati jednu devojku (to je već “treća noć”, iako je i dalje dan), otkriva se šta on radi u “Silvijinom gradu”, zašto… I tu imate priliku da se setite svih slučajnih (ne)ostvarenih susreta kada ste negde sreli nekoga i u svoj glavi razvili film o vašoj zajedničkoj budućnosti, a onda je on/a ušla u drugi autobus. Ili možete da se setite Before Sunrise i Before Sunset, s tim što su ovde izgovorili jedan milioniti deo tamošnjeg dijaloga (tačnije 84 reči), ali kao i kod Jesse-ja i Celine ljubav stoji na jednom tasu, a sudbina na drugom.





Guerin kameru jedva da skida sa stativa, planovi su uglavnom polu-totali ili krupni, fotografija maestralno budi romantiku unutar starovekovnih kamenih zgrada, kaldrma, malih trgova… Tamo gde bi se kod neveštog reditelja voajerisanje izvrnulo u nakaradnu improvizaciju ovde je strogo kontrolisana mreža detalja koji pune ili opstruiraju kadar- čovek koji prosi, beskućnica koja baca flaše, prodavac narukvica i kaiševa, ponavljanje grafita “LAURE JE T’AIME”… Sve to žubori i računa sa našim gledateljskim sleš životnim iskustvom, sve to mimo naše volje dopunjuje emociju koja stiže sa ekrana… Ponekad dodvoravajući se stvaranju romantike o kojoj svi maštamo, ponekad na kvarno je ironišući. Guerin, u svakom slučaju, odlično zna šta radi.

Tindersticks, istina, sugerišu daleko više strasti, besane noći, pijanstvo… Ali, tri “noći” u gradu sa Silvijom bruje istom magijom.

selektah: 8 plus / 10

1 comment:

  1. .. a bit of a praise for you my friend : tako ti je vitichast humor kojim objektivno nipodastavsh pojedine stvari da sam potpuni podanik tvoga dela postao.bane :):)

    ReplyDelete