25 September 2009

L’HEURE D’ETE

Šta će biti s kućom?










Francuzi, velika porodica, porodični susreti, dosta priče, mon tasse du thé, dakle. Ali, L'heure d'été ne spada među najbolje filmove iz te sorte.

Zaplet je veoma jednostavan- majka umire, iza nje ostaje kuća i brojna umetnička dela koja je ili izradio ili dobio na poklon njen slavni ujak. Iza nje ostaje i troje dece, dva sina i ćerka, koji treba da odluče šta će sa imovinom. Priča se odigrava, od jednog do drugog leta, u nekoliko poglavlja staromodno odvojenih sporim zatamnjenjima.

Najstariji sin, ekonomski esejista Frédéric, kome je majka za života dala instrukcije šta da uradi sa stvarima, najmanje je voljan da proda kuću i preostale umetničke vrednosti. Mlađi sin, Jérémie, se zbog posla seli u Kinu i treba mu novac za novi početak. Ćerka Adrienne odavno živi u Njujorku i sem par predmeta na koje je odavno bacila oko nije zainteresovana ni za šta drugo. Naravno, da bi se uvećao čehovljevski tj. Višnjikovski momenat „rastanka sa prošlošću“ tu je i matora sluškinja Eloise koja je sa majkom provela ceo svoj vek.

L'heure d'été je film o tome kako su iste stvari, da ne kažem predmeti, za neke ljude uspomene, a za druge objekti manje, veće, ili nikakve materijalne ili istorijske vrednosti. Jednoga dana kada naše stvari (p)ostanu pošteđene našeg prisustva na njima će ostati samo prašina i naša nada da bi još nekome mogle da znače koliko su nama. Međutim, reditelj Olivier Assayas previše pažnje i efektnih detalja (prodaja stvari muzeju i njihovo izlaganje) posvećuje intelektualnoj strani ovog procesa, dok ona „ljudska“ ostaje uskraćena za emocijama nabijene trenutke tokom kojih ćemo se sa suzama u očima osvrtati ka predmetima koje smo nasledili i koji tek treba da postanu deo nečijih uspomena. U par navrata on će pokazati ’ladnokrvu dizajnerku Adrienne (uvek dobra Juliette Binoche) kako skoro gramzivim pokretima po kući skuplja escajg koji joj je odavno namenjen. Ili kako Eloise obilazi napuštenu/prodatu kuću, u koju više ne može da uđe, i kroz prozor viri u prostor u kome je provela čitav život. Iako je Eloise žena sa staračkim brkovima vaše srce će odraditi set sklekova nad tim prizorom.


U isto vreme, čini mi se da uspelijoj emotivnijoj poenti smeta i to što film nije snimljen nekom arhaičnijom tehnikom sa raskošnijom fotografijom, nego izgleda kao neki bolji televizijski film. Čak i ako je to urađeno namerno- ne bi li ispalo kao da se parodira neka od onih (britanskih?) serija u kojima antikvari rovare po tuđim kućama sa njihovim domaćinima u potrazi za vrednim stvarima- i na taj način se pravi emotivni komentar, čini mi se da taj postupak pre u nama budi revolt nego saosećanje.

L'heure d'été počinje poslednjim porodičnim skupom, za 75. rođendan „velike mame“. Deca jure naokolo i uz pomoć mape traže „skriveno blago“. Završava se žurkom koju prave deca najstarijeg sina, u praznoj kući koja je „zaposednuta“ po poslednji put i to aktivnostima na koje nije navikla (duvanje, glasna muzika, ležanje po podu...). Ćerka se šeta sa svojim momkom po vrtu i kaže kako joj je baka rekla da će se jednog dana tuda juriti njena deca. Bake više nema, a kuća je prodata.

C’est la vie.

selektah: 6 /10




3 comments:

  1. Zilijet Binos. Isto kao i Kristin Skot Tomas, odlicne glumice, nikakve ribe ali vrlo privlacne da ne kazem vrlo jebozovne gospodje!

    ReplyDelete
  2. mogu li da apelujem da se naslovi filmova ispisuju na srpskom, pa makar i u licnom prevodu? kako da kazem nekom sta sam gledao, ako n'umem ni da procitam. alternativno - davati fonecku transkripsiju u zagradi.

    ReplyDelete