Pad akcija
Ja sam Ri-ri čovek.
Rihanna mi je više od krvi, mesa i grešaka i teško mi je da
poverujem da bi Beyonce ikada ikome dozvolila da joj napravi masnicu.
Beyonce mi je ovaploćenje ideje Madonnine Express Yourself i
naročito Fincherovog spota inspirisanog Metropolisom Fritza Langa.
Trijumf feminizma pretočen u mašineriju koju pokreću muškarci u Beyonceinoj
verziji je trijumf korporacije na čijem čelu je samouverena, feministički
raspoložena žena kojoj i nije toliko važno da li za nju ginu muškarci ili žene.
Dok god ginu.
Voleo sam Beyonce još kad je bila “dete sudbine” sa Kelly
Rowland i Michelle Williams i kada njen “survivor” feminizam nije bio široko
rasprostranjen po indi krugovima. Ali i tada, a tek sa njenim solo izdvajanjem,
bilo je jasno da Bibi zna šta želi da ostvari i da ka tom cilju ide sa većim
ambicijama i manjom tolerancijom za greške od Madonne.
I dok bi se i Madonni mogla prebaciti pozamašna nespontanost
i mašinoidnost, bojim se da kod Beyonce možemo da govorimo samo o
terminatorskoj besprekornosti. Beyonce je one-woman-korporacija. Čija
inspiracija i estetika isključivo dejstvuju u hibridnom dejstvu sa njenim
interesima.
Beyonce skoro nikada nije bila “samo” pevačica. Ona je i pre
nego što je izašla iz Destiny’s Child bila gotov brend. Koji se, evo, već malo
više od jedne dekada neprekidno usavršava. I donosi sve veći profit.
Nisam raspoložen da bilo šta od rečenog koristim protiv
Beyonce. Ili da zbog toga umanjujem kvalitet Lemonade. Ali mislim da nikada
više nisam osećao da su stvari takve.
Ja verujem da Beyonce, baš kao i Hilary Clinton, nema niti
jednu jedinu autentično svoju želju i inicijativu, sem želje za uspehom. Jedino što Bibi do ostvarenja tog cilja stiže raspoložena da uradi "sve što treba", a Hilary "šta god treba".
Nakon, usudio bih se da kažem njenog najboljeg albuma i
najvećeg komercijalnog promašaja, albuma 4, na kome je možda i najviše do sada
popustila svojim instinktima, a ne istraživanjima i trendovima, Beyonce je već
pet godina za redom u potpunoj kontroli i procvatu svog brenda.
Baš kao i prethodno izdanje (XO ili Beyonce, zavisi kako ga
zovete), i Lemonade je, pre svega, više zainteresovan da zaštiti brend
(“Beyonce”), nego da se naproda proizvoda (sam album). Najviše zbog toga što
uspeh ovog prvog neminovno dovodi do najboljeg rezultata ovog drugog.
Pod evidentnim uticajem svog kućnog prijatelja Kanyea (koji
daleko manje disciplinovano i korporativno sprovodi istu politiku u ovim
post-tiražnim vremenima) Beyonce želi da sebe i svoj rad prikaže kao
jedinstveno umetničko ostvarenje. Zato ni Beyonce, a ni Lemonade nisu “novi
albumi Beyonce” već neka vrsta kulturnog događaja koji nam stiže kao paralelno
audio-vizuelno iskustvo. “Proširen horizont”. U prošlom slučaju to je bila
serija propratnih video radova, “dizajn slike za dizajn zvuka”, a ovaj put
Lemonade je propraćen istoimenim (kolažnim) filmom koji je imao premijeru na
HBO-u, kanalu koji od svog osnivanja biznis gradi na pomeranju granica
sopstvenog programa.
Iako je vizuelno ostvarenje za Lemonade dosadno kao smrt i
nije ništa drugo do ono što se na VHS kasetama zvalo “video collection”, samo
sada za svaku pesmu, bitno je da čaršija bruji da Beyonce nije samo pop
pevačica, već da se vitalju reči: koncept, dizajn, kultura, simbol,
ekstravaganca, feminizam, instalacija, kuracpičkamaterina… Tamo gde Rihanna traži i pravi skandal,
Beyonce, kao dama iz visokog društva, traži i pravi “event”.
S obzirom da nam Lemonade stiže sa istom vrstom lansiranja (nenajavljena objava) i događaja (audio + video) koji je bio
primenjen na Beyonce, bojim se da nam je svima pametnije da što pre pređemo na
ono zbog čega smo i došli- muziku.
Međutim, čak ni tu Lemonade ne stoji onoliko “drugačije” i
neočekivano koliko je Beyonce, sa svojim povremenim post-The Knife trenucima,
zračio. Radi se o čvrstoj, samopouzdanoj, zreloj ploči, ali koja malčice više
deluje kao sledbenik nego kao lider. Što, čini mi se, nije baš ono kako bi
“korporacija Beyonce” sebe želela da vidi.
Prvo, fali jasan estetski i stilski fokus. Lemonade pre
deluje kao demonstracija da Beyonce može mnogo toga, nego kao da je Beyonce
vezivno tkivo različitih stvari. Pored toga, Beyonce mi deluje nadigrano od
strane skoro svih gostiju (The Weeknda i Jamesa Blakea sigurno, a u slučaju
Kendricka Lamara radi se o skoro stoprocentnoj demonstraciji njegove vizije u
kojoj je Bibi samo Lamarovo ogledalo).
Album ima i dosta nepraktičan redosled pesama. Otvara ga
ambijentalna balada Pray You Catch Me koja deluje neupadljivo koliko i
staromodno. Nakon toga sledi rege’n’b Hold Up u Diploovoj produkciji sa
idiotskim semplom Andy-ja Wiliamsa koja i konceptualno i izvođački iritira
svojom prevaziđenošću. Nakon r’n’b balade i rege balade, sledi moderni ritam i
bluz Don’t Hurt Yourself u kojoj Jack White ostavlja isti utisak kao Jimmy Page
u onoj Puff Daddy-jevoj stvari za Godzillu.
Drago mi je da kažem da Sorry, uprkos devijantnom kineskom
teatru u refrenu, predstavlja nešto čemu bi i Rihanna trebalo da okrene leđa,
iako zvuči kao da je pisano za nju. 6Inch je prva od tek nekoliko pesama zbog
kojih treba preslušati ovaj album, ali The Weeknd je u ovom mračnom ljubavnom
duelu ostavio Bibi da se vuče po podu. Daddy Lessons menja atmosferu, i ovaj
aptempo akustični soul poput Madonninog Secret pokazuje da ona može odlično
mnoge stvari koje ne radi češće. Nešto slično važi i za All Night koja se
nalazi pri kraju albuma i koja aranžmanski bogatija počiva na sličnom kosturu i
pasuje Beyonceonim talentu.
Od tri naredna baladasta soulića, treba pomenuti tek onaj sa
Jamesom Blakeom, Forward, ali mahom da bi konstatovali da je Beyonce na
sopstvenom albumu napravila fino i diskretno gostovanje na Blakeovoj pesmi.
Apsolutno najveći hit ovde je Freedom, sa Kendrickom
Lamarom, u kojoj Beyonce vatru bljuje i čak psuje (debelo verujem da je to neko
drugi umesto nje izgovarao). Kako god, prava je šteta što ova vrsta eksplozivne
energije nije bila centralno mesto albuma. U mesecu u kome smo izgubili
Princea, fino bi popunila delić ostavljene praznine. Plus, Lamarovo gostovanje
zaista se odlično nosi sa Beyonce i zajedno čine čudo.
Formation, koja
zatvara album i koja je, pogrešno, anticipirala ceo album deluje kao
dabstepovani tretman organske Freedom, s tim što se ovde, u završnici, koketira
sa idejom “I just might be black Bill Gates in the making”, koja nas vraća na
početak ove priče. Ali bojim se da se ovde ne radi o singlu koji će se
ravnopravno ređati sa njenim pređašnjim greatest hitovima.
Ako je Beyonce bio snažan album sa originalnim konceptom i
lansiranjem, Lemonade je daleko slabije izdanje kome su ikakav koncept i
propratni buzz daleko potrebniji da pokrpe prazninu koju je jedna pop pevačica
ostavila u želji da bude mnogo, mnogo više od toga.
SELEKTAH: 5/ 10
No comments:
Post a Comment