Odlučio sam da pogledam i propišem o nekim svežim filmovima koji imaju hvalospevnije kritike.
Metacritic: 85/100
The Guardian (Peter Bradshaw): ****/*****
Paul Schrader, koji je napisao i režirao ovaj film, ima 72 godine. Zabole njega šta će biti s planetom i svima nama, naročito 2050, za kada se predviđa finale fajronta.
Pa, ipak, on pravi First Reformed sa žestinom, ali i mudrošću, angažmana sa kojom je svojevremeno skovao Taxi Driver.
First Reformed može da vas ostavi ravnodušnim jedino ako ste budala. Nad budalama.
Ethan Hawke, sa malčice nepotrebnih preglumljivanja u nekim trenucima, igra bivšeg veterana "zalivskih ratova", Tollera, koji nakon gubitka sina (u istim tim ratovima) gubi veru u život, ali stiče veru u veru i postaje sveštenik. U "prvoj reformističkoj (reformskoj?)" crkvi koja je napravljena pre tačno 250 godina i koja je u svojoj dugoj istoriji, između ostalog, služila i kao privremeno sklonište za robove koji su sa Juga bežali u Kanadu. Ethan se sprema za proslavu četvrt milenijuma crkve koju će podržati i finansisirati lokalni nafatni magnat.
Par dana pre tog znamenitog događaja pastor Toller biće pozvan "u pomoć" mladom paru. Mary je trudna, a Michael misli da Mary treba da abortira tj da ne treba da dobiju bebu, jer ono što budućeg derana/deranku čeka jeste ekološka apokalipsa najjezivijih razmera, i to, ako poživi do svoje 33-će (ne slučajno i uzrasta u kome se Isus oprostio od nas). Pastor je zatečen argumentacijom, i pokušava da joj se suprostavi optimisičkom poezijom religije, nadom, verom...
U snažnoj želji da vam ne spojlujem šta je bilo dalje, reći ću vam samo da će jedna tragedija samo produbiti pastorova interesovanja za sudbinu planete i rezultirati sve ozbiljnijom krizom vere čija se sva suština svodi na- Will God forgive us? tj da li će u zavisnosti od te odluke sudbina planete biti drugačija. Paralelno sa tim ruži se i pastorovo zdravstveno stanje (što je iako simbolično, ipak, jedan višak momenat u kreiranju već tragičnog ljudskog bića). A negde pri kraju Schrader će otvoriti i put delatnijem, skoro trileroznom filmu, sa vrlo ambivalentnim krajem koji osciluje od pobede ljudskosti i nade do njene turobne negacije skičicom života posle smrti.
First Reformed počinje kao neki crno-beli horor, hičkokovske provinijencije, sporim približavanjem crkvi koja stoji kao epicentar zla, ili mesta predstojeće borbe dobra i zla, "kao ukleta kuća na vrhu brda", vrlo zlokobno u svakom slučaju. Schrader snima ceo film u 4:3 formatu što mu još više daje na arhaičnosti i na simboličkom nivou- vreme kada su se filmovi snimali u tom formatu bilo je poslednje kada smo mogli nešto da uradimo za spas svih nas.
First Reformed poziva crkvu na buran i instantan angažman, stavljanje na stranu razuma i budućnosti. On traži i nalazi logiku u tome. On imenuje krivce. On nemilosrdno informiše o blizini kraja. Sad kad razmislim, on možda, na samom kraju, u poslednjoj sceni, popušta sopstvenim nagonima kao ispunjavanju "poslednje želje" pred ionako rešenom sudbinom. Svih nas. Jer je i pastor čovek.
Film kakav bi svaki častan reditelj danas trebalo da snima.
SELEKTAH: 9minus/10
Metacritic: 85/100
The Guardian (Peter Bradshaw): ****/*****
Paul Schrader, koji je napisao i režirao ovaj film, ima 72 godine. Zabole njega šta će biti s planetom i svima nama, naročito 2050, za kada se predviđa finale fajronta.
Pa, ipak, on pravi First Reformed sa žestinom, ali i mudrošću, angažmana sa kojom je svojevremeno skovao Taxi Driver.
First Reformed može da vas ostavi ravnodušnim jedino ako ste budala. Nad budalama.
Ethan Hawke, sa malčice nepotrebnih preglumljivanja u nekim trenucima, igra bivšeg veterana "zalivskih ratova", Tollera, koji nakon gubitka sina (u istim tim ratovima) gubi veru u život, ali stiče veru u veru i postaje sveštenik. U "prvoj reformističkoj (reformskoj?)" crkvi koja je napravljena pre tačno 250 godina i koja je u svojoj dugoj istoriji, između ostalog, služila i kao privremeno sklonište za robove koji su sa Juga bežali u Kanadu. Ethan se sprema za proslavu četvrt milenijuma crkve koju će podržati i finansisirati lokalni nafatni magnat.
Par dana pre tog znamenitog događaja pastor Toller biće pozvan "u pomoć" mladom paru. Mary je trudna, a Michael misli da Mary treba da abortira tj da ne treba da dobiju bebu, jer ono što budućeg derana/deranku čeka jeste ekološka apokalipsa najjezivijih razmera, i to, ako poživi do svoje 33-će (ne slučajno i uzrasta u kome se Isus oprostio od nas). Pastor je zatečen argumentacijom, i pokušava da joj se suprostavi optimisičkom poezijom religije, nadom, verom...
U snažnoj želji da vam ne spojlujem šta je bilo dalje, reći ću vam samo da će jedna tragedija samo produbiti pastorova interesovanja za sudbinu planete i rezultirati sve ozbiljnijom krizom vere čija se sva suština svodi na- Will God forgive us? tj da li će u zavisnosti od te odluke sudbina planete biti drugačija. Paralelno sa tim ruži se i pastorovo zdravstveno stanje (što je iako simbolično, ipak, jedan višak momenat u kreiranju već tragičnog ljudskog bića). A negde pri kraju Schrader će otvoriti i put delatnijem, skoro trileroznom filmu, sa vrlo ambivalentnim krajem koji osciluje od pobede ljudskosti i nade do njene turobne negacije skičicom života posle smrti.
First Reformed počinje kao neki crno-beli horor, hičkokovske provinijencije, sporim približavanjem crkvi koja stoji kao epicentar zla, ili mesta predstojeće borbe dobra i zla, "kao ukleta kuća na vrhu brda", vrlo zlokobno u svakom slučaju. Schrader snima ceo film u 4:3 formatu što mu još više daje na arhaičnosti i na simboličkom nivou- vreme kada su se filmovi snimali u tom formatu bilo je poslednje kada smo mogli nešto da uradimo za spas svih nas.
First Reformed poziva crkvu na buran i instantan angažman, stavljanje na stranu razuma i budućnosti. On traži i nalazi logiku u tome. On imenuje krivce. On nemilosrdno informiše o blizini kraja. Sad kad razmislim, on možda, na samom kraju, u poslednjoj sceni, popušta sopstvenim nagonima kao ispunjavanju "poslednje želje" pred ionako rešenom sudbinom. Svih nas. Jer je i pastor čovek.
Film kakav bi svaki častan reditelj danas trebalo da snima.
SELEKTAH: 9minus/10
No comments:
Post a Comment