29 February 2012

ABOUT ELLY

Po ovom filmu mi je dete dobilo ime, ali (kunem vam se, majke mi!) to nije jedini razlog zašto je ovo možda najbolji (iranski) film koji sam gledao u životu


Svi ste gledali
A Separation, jel da? To je jedan odličan film.
About Elly, prethodno ostvarenje Asghara Farhadija, morate da gledate. TRUST ME! I nemojte da čitate šta ovde o njemu pišem, pre toga. Ne želim da vam išta pokvarim. TRUST ME.

About Elly je film po Čehovljevom komadu koji ovaj nikada nije napisao, ali bi umro od sreće da jeste. Tri para dolaze iz Teherana za vikend u neku vilu na moru. Zajedno sa njima kreće i brat jedne od supruga, koji gastarbajteriše u Nemačkoj, i devojka koja je vaspitačica njenoj deci. Vaspitačica se zove Elly. Supruga je namislila da brata i vaspitačicu smuva, i celo društvo uveliko iza leđa Elly navija za njihovo smuvavanje. Sve izgleda kao u odličnom francuskom filmu sa sličnom tematikom, i nema sumnje da je Farhadi veliki poklonik njihove kinematografije. Napominjem vam ovo samo iz razloga što sam i sam veliki fan "francuskih filmova sa sličnom tematikom".

(Ej, bre, vi što niste još gledali film, a čitate ovo- odustanite! Počinju ozbiljni spojleri!)

Drama počinje kada dete jednog od parova dođe i obznani da se njen brat davi u moru. Decu je ostala da čuva Elly. Ne znam kakve ste iranske filmove gledali do sada i ne znam kakve je filmove Farhadi gledao, ali čitava ta sekvenca sa davljenjem i spasavanjem vrhunski pumpa adrenalin i stavlja vas među same likove koji trče i viču i plivaju i paniče.
Nakon što je dete spaseno neko konstatuje da nema Elly.

Tu počinje komedija, utemeljena na vrhunskom nizu sporazuma i nesporazuma kojima je Farhadi pripremio teren u prvom delu filma iskusno nam nenajavljujući da će neki od detalja ili scena kasnije uopšte biti bitni. A i te kako hoće. Naročito za vrištanje od smeha.

Međutim, ono što ovaj film ukrcava u moj filmski partenon jeste jednostavnost kojom blesava situacija postaje prvo tragikomična, a potom sve gorčije i gorčije tragična kako postaje sve očiglednije da je Elly mrtva. No, do tog momenta Farhadi će uveliko gaziti preko leševa Woody Allena, Blakea Edwardsa i Todda Solondza u želji da pokaže kako je do pakla najsigurniji put onaj popločan dobrim namerama, kao i da su pakao drugi. Život u svoj svojoj konfuznoj dobroti skakutaće pred našim očima poput blesavog deteta.

Farhadijev rediteljski postupak mogao bi se opisati kao "oživljen život". Njegov glumački ansambl (neki od ovih glumaca pojaviće se u sasvim drugačijem svetlu u A Separation) vrhunski odrađuje posao u dočaravanju različitih nivoa moralnosti i lepog vaspitanja kod, pretpostavljam, predstavnika iranske više srednje klase. Pitkost i lakoća sa kojom se stvari promene i potom kontinuirano menjaju su zaista impresivni.

Ne dajte se zavarati- ovo je jeste crna komedija, ali su i ono crno i ono komedija moćni i podjednako jaki, i njihova borba je ono što ovom filmu daje šarm i magiju. Zar je život zaista samo to, upitaćete se na kraju. Zar život zaista sa toliko lakoće prolazi pored nas, upitaćete se na kraju.

Zar je tragičan trenutak zaista samo auto zaglavljen u blatu?

SELEKTAH: 10/ 10

NB Sad mi Žozefina kaže da ovaj brat nije od supruge, nego od njenog muža, što aktivnosti narečene čini još zanimljivijim, jer je niko nije bio po ušima da se bavi provodadžisanjem. Tako, da znate.

6 comments:

  1. Čehovljevom (osim ako misliš na nekog Čeha (Čehova?)). ,-) Ne da nisam odustao, nego sam se ježio do kraja; SJAJNO, saće (s)kidanje. ,-)

    ReplyDelete
  2. hebote, samo me terate da se korigujem!

    JA NE ZELIM DA BUDEM BOLJI I PISMENIJI COVEK! JA ZELIM KAO BILJANA SRBLJANOVIC, DA DRUGI. A JA SAMO DA BUDEM MASTOVIT.

    ReplyDelete
  3. BILJANA SRBLJANOVIC Tito!

    ReplyDelete
  4. uopce ovdje komediju nisam vidio. vec prelijepu odogovornost prema svakom ljudskom bicu, vjerojatno baziranu na sistemu (politickom, da!) i islamu. film u kojem nema suplje price i nijedna jedini trenutak. remek-djelo!
    johnnykola

    ReplyDelete
  5. *nijedan jedini trenutak
    bez i.(:

    johnnykola

    ReplyDelete
  6. Ne razumem gde je autor teksta prepoznao komediju.

    ReplyDelete