powerty vrti staro &
novo, sadašnje & bivše, domaće & “domaće”...
FLOWER ROCKY BOYS –
Ulična svetla (Ćao Sound, 1990)
Pričali su vam, deco
moja, za doba Ante Markovića... Dojče marka je vredela sedam dinara, još uvek
mladi, nerazvedeni matorci donose najmanje dva soma maraka mesečno na gajbu.
Svakog dana viđaš novu flašu viskoze u kućnom baru, dobijaš uredno svakog jutra
za užinu 20 dinara – pet ode na dve pogačice i jogurt, još tri na kremić i
ostane ti za neki časopis ili strip, kojih je tada vala bilo u izobilju,
posebno u poređenju sa štampanom pustarom danas. “Ćao” je bio beogradska
verzija nemačkog “Brava”, s tom razlikom što si mogao i da čitaš tekstove, a ne
samo da gledaš fotke svetog trijumvirata New Kids on the Block, Madonna &
Gunsi. Zahvaljujući sumanutim tiražima, novinska imperija Radeta Atića brzo se
proširila i na ostale segmente poslovanja... Tako je, nakon navijačkog,
ženskog, strip i poster specijalizovanih izdanja, nastala i etiketa Ćao Sound.
Novosadski Flower
Rocky Boys su te '90 imali ideju da praše garažno-stadionski cock rock, pevljiv
i poletan, na tragu velikog hita Bombarderi beogradske grupe Bezobrazno
zeleno. S ovog tzv. maxi singla valja samo Ljubica, ne toliko kvalitetom
koje godine nisu pojele, koliko zaraznošću i narodskom vedrinom kakve odavno
nema kada Srbi upale pojačalo. Ostale tri pesme utisnute na ovom maksiju su
neinspirativna topovska hrana zaborava, a slična sudba zadesila je i sama grupu
(izdala i LP dve godine kasnije, kada se narod već uveliko ložio na neku
drugačiju zabavu), “Ćao” i ideju zarade na radoznalom tinejdžeru sa Balkana, a
sve to i zato što su se nule sa onih Markovićevih hiljadu maraka plate istopile
brže nego sladoled na suncu.
Nekada izdavač
novosadskih rock grupa, Rade Atić je kao član Novosadske grupe uhapšen u
policijskoj akciji “Toplica” 2010. pošto je sa svojih petnaestak jataka
registrovao nepostojeće firme i uzimao robu na lepe oči, tj. na zauvek odloženo
plaćanje, čime je stečena protivpravna korist od oko pola miliona evra. Ne znam
kako je dalje tekao proces, ali sam bar ovde sudija...
SLKTH: 4/10
GENERACIJA BEZ
BUDUĆNOSTI – Ima da me slušaš (Muzička omladina Kikinde, 1990)
Au, sunce ti poljubim!
Iskreno, nisam ni imao nameru da pišem na ovu temu, to je moja klinačka strast
koju nemam potrebu da delim sa drugima, a srećom na netu ima dovoljno izvora sa
kojih mogu da utolim slušalačku žeđ. Generacijin Vol. 1 (1993) mi je još
odavno (fala gimnazijskom ortaku
Neši Žikinom Pavloviću na kasetnom snimku) jedan od pet najboljih domaćih albuma devedesetih, pa sam iskoristio
pruženu priliku da čujem ovaj seveninčer koji mu je prethodio. Naravno, bas je
u ovoj novosadskoj Oi! grupi svirao Borko Stefanović, donedavno DS-ov
čovek od poverenja za Kosovo & Meth-ohiju.
I boktejebo, ova ploča
traje tačno 12:44! Teška simbolika, ironija sudbine, znakovi pored puta. Generacija je početkom devedesetih bila od
onih bendova koja se sa slobizmom obračunavala i ošišanim glavama, cokulama,
obožavanjem američkog Juga i tome sličnim, dobro poznatim indicijama. Neću se olako zaletati da budem optuženik po Godvinovom zakonu, ali klinačkog koketiranja svakako ima. Nacoška
kontroverza Borku nije smetala da se vine u sam vrh, na sličan način kao što je
Isidora Bjelica po sendvičima crtala svastike majonezom na svom žuru pa vidi je
di je sad.
Da ne odlazimo previše
u digresije – na ovoj ploči produkcija je potpuno promašena,
potpisuju je Mare, basista Pekinške Patke, Kića, bubnjar/gitarista užasne
novosadske bljak rock atrakcije Griva, i izvesni Boban, kasnije i saradnik PGP RTS
folkerke Radmile Misić. I od tol'ko babica, jašta da je ispalo kilavo dete: na
glas je zalepljen iritirajuće novotalasni eho, i bend zvuči gore nego što se
kasnije pokazao – kao jedan od svirački najpotkovanijih na nezavisnoj srpskoj
sceni SRJ epohe. Singl otvara regularna socijalna himna Pad, a zatim sledi evergrin grupe Da je jug pobedio (koja se devedesetih
slušala kao Da je Vuk pobedio, e mladosti, ludosti!). B strani – gde se
kriju trake Crna udovica i Krst u plamenu – značajno manjka
kvaliteta.
SLKTH: 4.5/10
LUDILO – Čoban tjera
monstrume (Not on label, 1990)
Ludilo je bio metal
bend iz Tuzle, a ovaj demo ima jedan od najgotivnijih naslova ikad, čista esencija
lucidnosti na tekstualnom
petoparcu. Nesumnjivo uvežban i
“narajcan” bend, podsetnik da je nekad moralo mnogo da se rilja da bi se
objavilo zvanično izdanje, što ova ekipa usput budi rečeno nikada
nije ni dočekala. Ostali su ovi furiozni snimci, napadne trash (ne thrash, kome
stilski, mada ne i ekskluzivno, najviše naginju) “produkcije” – sve na ovom
krvavo sirovom komadu audio mesa pišti i krči, ali se ispod tih naslaga &
kamenaca buke čuje bend koji u mladalačkom zanosu melje i razvaljuje.
Dokaz za to čuvam u
sebi već petnaestak godina, kada sam jedne prolećne večeri u tadašnjem St.
Jamesu imao čast da čujem beogradsku inkarnaciju ovog izbegličkog benda pod
imenom Ludilo 2000. Ne znam šta se tada desilo sa mnom i sa bendom, al' pošto
je gitaroš isprobao mikrofon sa “izbeglica, izbeglica” umesto uobičajenog
“jedan, jedan”, i upalio svoj instrument, vreme je prestalo da teče. Od
siline svirke osećao sam se kao zgromljen gnevnim maljem više ne tako čupavih
pravednika. Po završetku sam u neverici skupljao zube sa poda. Bilo je krvavo i
nemilosrdno, kao u snu, u rangu euforije doživljene tokom nastupa Trans AM na
istom mestu šest godina kasnije.
Nažalost, lajv trake
na koncu ovog dema su manje-više potpuno neslušljive. Sa ovog snimka vo vjeki
vjekov ostaje otuđeni kult klasik Nigdje me nema, blistavi momenti mogu
se naći i u Požudi i Egoisti, a naslovi Krvava jebačina, Daj
seko daj, Vrućina, Još luđe i Terror piva ubedljivo
svedoče o silini blentavog trijumfalizma metalskog joie de vivre iliti, u prevodu s
francuskog, čiste zajebancije, autohtonom fenomenu koji
neiniciranim outsiderima nikada neće biti jasan.
SLKTH: 7.25/10
URGH!/P.M.S. - Yonuss
Tape (Take It or Leave It, 1992)
Split kaseta
beogradskih grindcore vedeta dokaz je da je srpska prestonica bila metropola i
u najgrđe vreme. Sankcije, oskudica i jezive vesti koje su stizale s one strane
Drine i neretko se prelivale i na istok u vidu pomahnitalih ratnih veterana
mnogima su zauvek odredili slušalački senzibilitet. U ovoj trci, beogradski
URGH! je predstavljao domaćeg konja za klađenje.
Iako se kasnije okušao
i u eksperimentalnijim formama (koliko mi je poznato, Beograđani su jedini
predstavnici ovog pravca koji imaju i unplugged album), na ovom snimku (koji je
kasnije ponovo našao svoje mestu na B
strani solo prvenca
grupe 9194) URGH! je još uvek solidni Napalm Death klon koji teži
ekspresivnoj kratkoročnoj baražnoj vatri i poseduje sredstva da svoj naum
sprovede u delo. S druge strane, P.M.S. su čista ekstravagancija – skroz ženski
bend koji je nominalno svirao grind core mada je njihov zvuk više u
čistijim/generičkijim hardcore punk vodama, uz koketiranja sa industrialom i
noiseom. Dakle, zanimljivije na papiru nego u praksi.
Posebno su, s današnje tačke gledišta dirljive na omotu odštampane zahvalnice oba
benda radiju B92, pošto se već neko vreme štrokava muzička voda ne proliva sa ove građanski umivene frekvencije
(čast izuzecima!). Reči pesama naravno nema, a oduvek sam želeo da bacim pogled na njih...
URGH! SLKTH: 6/10
P.M.S. SLKTH: 4.5/10
SLKTH: 5.25/10
NASTROM – S/T EP
(Black Syrup/PMK, 2013)
Za sam kraj, jedan
ovogodišnji ukleti minjon iz Vojvodine, svojevrsna razrada temelja koje su
prošle godine u instrumentalno/eksperimentalno/psihodeličnom ataru postavili
temerinski Testet Olt i subotička Ana Never. Nastrom je lo-fi one-man-project
iz Kovačice, koji na svom friškom debi EP izdanju umešno kombinuje post-rokično
sa krautom kako bi se dobio pravi okultni, zloslutni black metal ugođaj.
Sve ono što bi uslovno
trebalo da bude nedostatak, ovde je prednost – monolitna bedroom produkcija,
šaputalačko-svirački rudimentarni minimalizam i krajnja svedenost potpuno su u
službi stvaranja intimističke, mračne, samosvojne atmosfere. S jedne strane,
Nastrom se nadovezuje na jednu tek ustanovljenu tradiciju koju predvode
francuski black kraut bogovi Aluk Todolo, a u stopu ih prate crni
eksperimentalisti tipa Wreck and Reference, Hypomanie ili Pyramids kao deo
stabla na čijim su ostalim granama Virus i Yurei, pa sve do korena koji sežu do
majstora konfuzije Ved Buens Ende, predivnih The 3rd and The Mortal
i “Omnio” faze u opusu In The Woods... (uf, to nisam godinama slušao). Vintage
instrumentarijum kao da je pozajmljen sa poznijih albuma norveške retrogressive
atrakcije Furze, a sve je to posuto mrvicom noir sentimenta finskog Heroin
& Your Veins (posebno sa prvenca). Uz izuzetak poslednje pomenutih, svim
ovim imenima je zajedničko prihvatanje blek metal estetike i njeno
produbljivanje u potpuno drugačijim sazvučjima od žanrovskog kanona.
U ovom, domaćem
slučaju, Nastrom je blizu recimo čikaškim Cul de Sac uz preuzimanje vajba
tenzičnosti sa psihodeličnijih komada na Slintovom Spiderlandu (recimo,
uvodna nelagoda iz Good Morning Captain), s tom razlikom što ovde nema
monstruozno dugačkih komada, već je na snazi popična konciznost tj. stabilna
struktura pesama/tema/skica/vinjeta, koju su na velika vrata u post-rock uveli
japanski té. Ovaj ćup deliblatskog peska, najdubljih tajni i noćne požude nije
za svakog, ali unutar ove gajbe je ekspresno postao predmet obožavanja tj.
istinski kvlt classic.
SLKTH: 8.25/10
a jest dobro Ludilo...
ReplyDelete