02 December 2013

FAF19: CHILD'S POSE

Rumunska majka hrabrost (i njen jedinac)


Formalno, Child's Pose je kao i svaki drugi (odličan) rumunski film naturialistička slika iz života moderne Rumunije, koja malčice, i to obično satirično, kači državni aparat i njene aparatčike (ovde su to čike policajci), dok sa druge priča gorku i tragičnu ličnu priču na gorak i povremeno nepodnošljiv način. Scenario je radio renomirani mastermajnd novog rumunskog filma, Razvan Radulescu.

Kičmu priče, na svaki način, majka Cornelia (u čudesnoj interpretaciji Luminite Gheorghiu) koja igra uspešnu arhitekticu, dobro plasiranu u bukureštanskim društvenim krugovima, koja je u isto vreme i vrlo posesivna i kontrolfrikna majka uveliko (ne)odraslom jedincu Barbu. A onda sledi spojler. A onda Barbu kolima pregazi nekog klinca blizu nekog sela podalje od Bukurešta. Film, rumunski pedantno i neumoljivo okrutno prati prvo minute, pa sate, pa dane koji prethode tom događaju, a i nakon njega.

Calin Peter Netzer kao da je desna ruka Cristiana Mungijua ili Cristija Puijua "partijski" poslušno postavlja film, ne ispušta svoju kameru iz ruke, koristi stvaran seting i stvarno svetlo i najviše od svega računa sa na film uspešno transponovanom pozorišnom "dubinom" svojih glumaca. Najveći deo je u nemoj i neustrašivoj hladnoći glumice Luminite čija Cornelia bez pardona gazi po svežim leševima da učini sve za svoga sina, dok u isto vreme majčinski pokorno trpi oštre udarce njegove pasivne-agresivnosti, neodraslosti, razmaženosti i bezobrazluka. Film je o ljubavi koja je udavila i o trenutku koji menja sve ili mora da promeni sve.

Možda bi bilo bolje da je Cornelia malčice različitija od drugih likova (s jednima deli "društvenu" tupost, s drugima intimu poniženja), ali u ovom Šekspirovskom makabru ona je zapravo raskrsnica svih osećanja. Sve prolazi preko i "preko" nje. Njena sebičnost nadmašena je jedino skoro patološkom sebičnošću njenog sina, s tim što u njegovom slučaju možemo govoriti i o stanovitom auto-preziru. On je i proizvod i žrtva svoje majke. Netzer vazda rumunski-ambivalentno prevrće momente koji iz različitih uglova osvetljavaju i majku i sina i kao žrtvu i kao počinioca. Film se otima između onoga "koliko samo majka može da voli" i onoga "to samo majka može da voli" i oboma dodaje sloj koji definitvno menja osnovnu platformu.

Poslednjih dvadeset minuta izazov su i za najtvrđa srca.

SELEKTAH: 8/ 10

3 comments:

  1. Kakva je neprijatna pojava g-đa Kornelija.Odličan film. Estetski skoro savršen. mojom glavom 9/10
    Posebno upečatljiva (i odvratna) scena masaže

    ReplyDelete
  2. Nije što sam razmaženi jedinac, ali film bolji čak i od tvoje emisije; gledao pre prikaza, konačno pročitah.
    p. s. #albanskamafija pogoduje pravljenju ppt profila mentora i razvrstavanju ih u 4+1+1 kategoriju.
    p. p. s. češće da angažuješ Olju da piše o Filadelfiji /i o "Filadelfiji", što bi ti reko, a ja samo tako/

    ReplyDelete