Sav taj garažni folk
piše: powerty
Stariji ljubitelji
fudbala sigurno se sećaju Jana Woutersa, holandskog bedema na sredini
igrališta. Brka komšijske pojave ne samo da je uzeo Euro 88, sudelovao u
četvrtfinalu najboljeg Mundijala ikada, igrao za oba najveća holandska kluba i
jedan bavarski pride, već je i u onoj konkurenciji Van Bastena, Gullita,
Rijkaarda, R. Koemana, Witschgea i ostalih čarobnjaka sa zelenih tepiha, uspeo
da bude proglašen za najboljeg holandskog fudbalera u godini u kojoj se desio
Maksimir. Britanska štampa mu nije oprostila što je u žaru borbe vesele '93 na Wembleyu laktom
slomio vilicu Gazzi. “Holandski dripac”, konstatovao je Dejli Miror. Mi
dodajemo – živa legenda, koja i dalje sudeluje u igri, kao trener matičnog
Utrehta.
Iako fudbalska
velesila, Holandija nikad nije uzela Svetski kup, a tri puta je igrala finale.
S druge strane, mali Urugvaj je dva puta igrao, i dva puta dizao pehar, doduše
poslednji put pre 64 godine, na otvaranju Marakane, kad je čitav Brazil oteran
u ludake. Upravo iz te južnoameričke državice, te zemlje farmera, legalne
marihuane i gej brakova potiče Juan Wauters, čije ime kao da je smislio neki
maštoviti producent fudbalskog B filma ili pornića, kako bi izbegao hajku oko
autorskih prava, a opet naložio paljevine da plate banku za biskiš.
Juanito živi u
Queensu, znači da je cousin, znači da gotivi Mobb Deep, i tamošnjoj raji je
poznat kao vođa sastava The Beets (ni(je)smo slušali). Ovo je njegova prva
solaža i sastoji se od pesama napisanih pre nekoliko godina. Već uvodna &
umilna razvaljotka Let Me Hip You To Something posađuje ušeslušca u
barsku stolicu zabačenog saloona u kome mlađani Bob Dylan elektrikom diže
adrenalin sirovim njuškama, prebirajući po žicama, sa sve šeširom na glavi i
neizostavnim kaubojkama od zmijske kože. Jasno, preovlađujući sentiment nije
ona hiperrealistička konfekcija kao kod one britanske izmišljotine Jakea Bugga
u smislu “vidi ga, Dylanovo dete”, već je srodstvo suptilnije, u nekom drugom-trećem
kolenu. Ono s dušom – ljudsko, a ne korporativno.
Znam, znam, sigurno
ima čitalaca koji su sada u fazonu “šta mi guraš pod nos ovog amerourugvajskog
anonimusa, kad su Sun Kil Moon i Beck izdali do jaja albume?”. Slažem se, to su
odlični albumi, objektivno gledano. Ali, jebeš objektivnost! (konačno!!! - prim. MMG) Kozeleka ne
poznajem onoliko koliko bih hteo, niti trenutno imam vremena da se pošteno
udubim u suvu genijalnost Benjija. Na Becka sam prvo odlepio, a onda sam
se više bavio njegovom sajentološkom lozom nego samom muzikom (između ostalih
na vrbovanje se žalili i Thom Yorke i Adam Green). Kartaroški rečeno, ako su
ova dva pomenuta albuma Texas hold 'em poker sa prevejanim sharkovima, N. A.
P. je black jack, ili narodski rečeno, ajnc. Nema strategije, nema čitanja
kova protivnika, već samo pucaj ili stani, pravo između obrva. Dok melodije
pogađaju pravo u čuku.
Ima u Juanitu nešto od
one dečačke neposrednosti Daniela Johnstona, pa i neprečišćenog osećaja sreće
iz opusa Jonathana Richmana. I suptilne zajebancije, svakako, što se očituje u
maherskim trakama poput vudu gruva u Lost in Soup, bitlsovskih harmonija u plastu sena Sanity
or Not, gag-doskočice All Tall Mall Will Fall i još jednog
dylanovskog obraćanja u Continue To Be You. Kad se seti rodne grude pa
zapeva na španskom, Wauters, posebno u zaključnoj Ay Ay Ay, opasno
povuče na pacifikovanu Juanu Molinu. Uz iskazanu sveprisutnu snalažljivost na
“petoparcu”, glavni kvalitet koji krasi N. A. P. je u tome što se na njemu bez većeg napora
uvek negde ide, nema gubljenja i raspršivanja u stanjima povišene
emocionalnosti niti izdrkavanja u meditacijama. ...When I learn not to think
of thinking, and think... lepo se veli u naturalnoj mistici pesme Water.
Jednostavan, efektan i
nadasve konkretan, ovaj album brzo iscuri vapeći da budu pušten ponovo... i
ponovo... i ponovo. Standard pomalo opada kada se priči
pridruži saradnica Carmelle, možda zbog višeglasja pomalja se asocijacija
na (istini za volju, mnogo pribranije) The Moldy Peaches. Ne kažem da je loše,
već je samo lošije od Juanita kad je sam. N. A. P. najvećim delom
podseća na često zaboravljanu prostu istinu da sreća čeka tu, odmah iza ugla,
na putu do pekare, u ćaskanju s komšijskom decom, pri igri sa kerom; daleko od
isforsiranih ambicija, grandioznih planova i njima sličnih konstrukata
samozvanog napretka. Čuvajte zdravlje.
SLKTH: < 3 / 10
Reko' meni ovo k'o Monkeys bez EPPa,
ReplyDeleteOno spomenik Miljeniku Jergoviću na omotu?