Srbi, Hrvati &
Srbi i Hrvati
rimuje: powerty
BVANDŽIJA – Dvojezična
плоча EP (Samizdat, 2014)
Genezu i uspon
balkanskog hip hopa posebno je ovih godina bilo interesantno posmatrati kroz međudržavnu prizmu, posebno što
je ovaj proces koincidirao s počecima, trajanjem i posledicama građanskih
ratova. Možda baš zato što nije
imao truli nostalgičarski bagaž (nepostojanje tzv. zlatnog SFRJ doba), razvijao
se u nekom svom pravcu, a verovatno i zato što to po mnogo čemu organsko susedsko spajanje nije bio jedini proces koji
se u njemu dešavao – pa tako imamo i predstavnike pacifikovane postjugonostalgije (TBF, zlosrećni Priki...) i perjanice čvršćih nacionalnih
stavova ("balije" su Edo Maajka i Admalish, za "četnike” važe Sindikat i THCF, a boje “ustaša” brani El Bahattee, da ne nabrajam do prekosutra). Dešavanja u susednim dvorištima
su se vazda pratila, i mic po mic, prekogranična saradnja bivala sve učestalija (Juice + Target, Voke + Frenkie, valjda je i
Marčelo radio s Edom, ne sećam se više), pa je bilo pitanje vremena kad će
izleteti jedan čitav „kolabo“ album ovog
tipa.
EP led probili su
Kandžija i Bvana koji su već uspešno sarađivali u vrlo dobroj Svemirskoj
misi sa prethodnog so-so albuma (Zlatne žbice) osiječkog repera, i tako je nastao Bvandžija. Već na papiru to je obećavajuća kombinacija
jer imamo posla s dvojicom prekaljenih, vrednih i harizmatičnih repera koji i
ranije nisu bežali od škakljivih tema i zajebancije. Na traci to lavovskim
delom zvuči još bolje – već prva, naslovna pesma,
ruga se (i) apsurdu antićirilične histerije u Hrvatskoj, a da se pri tom ne
kaska za događajima (što je česta pojava u „domaćem“ hip hopu), već se oni humorom izobličavaju i svode na pravu meru.
Slična, uspešna metoda primenjena je i u idućoj, vrhunskoj Hipster sa sela, koja na nišanu ne maši svakodnevno prisutni
palanački kosmopolitizam (Ne spominji Šumadiju neće bit' na radiju/Bole me
kurac, kusamo boraniju!) uz prigodan sempl gusala (odlična produkcija
Osiječanina Toze) i Kandžijinu desnu ruku Toxaru.
Pošto je već poznato
da u hip hop igri nema apsoluta, i iduća Ljubav prema Hip-hopu protiče u
surovom detronizovanju... samog hip hopa, odnosno onog fah-idiotskog narativa koji čitave živote na silu pakuje u ovaj
dobrano komodifikovani žanr. Ležeći poližimijajci uvode u igru i dva
rado viđena gosta s ove strane Drine (Mikri Maus, Furio Đunta), dok je low-key Sirup (česti ubica repera i di-džejeva s američkog juga) sigurno najtanja traka u ponudi. Zaključno zakucavanje
u vidu urnebesne minijature Univerzalno (s)laganje ostavlja sećanje na
nju daleko u retrovizoru vremena, uz satiranje od refrena u feel good ruhu na
sempl Sharon Jones & The Dap Kings, čineći od Dvojezične плочe poligon retko zabavnog šoumenskog umeća.
SLKTH: 7.15/10
THCF – THCF je više od
repa (Samizdat, 2014)
Film Vidimo se u
čitulji, knjiga Kriminal koji je izmenio Srbiju i hit intervjui sa
šefovima podzemlja kratkog roka životnog trajanja koje je sredinom devedesetih
u Nedeljnom Telegrafu naveliko štampao pokojni Ćuruvija, predstavljaju formativne
koordinate za beogradski duet THC la Familija (THCF), koji i svojim trećim (ako
ne računamo dodatnu saradnju sa Škabom) albumom veličaju ulicu, predstavljajući
se kao njeni verni portparoli. No, kao i (u najvećoj meri) u slučaju Škabovog Sindikata, i THCF kao nastavljači jedne (središnje?) linije beogradske hip hop scene ima problem da
udahne život u svoj credo, i pojmove kojima barata osnaži nečim opipljivijim i familijarnijim.
Prvi deo albuma tako
gotovo da striktno protiče u represent pesmama u kojima je THCF apsolut, mada
ostaje nejasno šta se konkretno slavi (što je za duet koji čine Bore i Stefan
manir još od rane i simbolički slično maglovite pesme Za ulicu, ortake).
U opticaju su mahom hibridne floskule presađene iz nepresušne dizel-dogme
i od ranije poznati mitologizovani asfaltni obrasci povezani s
ložačkom materijom
(naravno, i ovde je za potrebe jednog skita rabljen Poslednji krug u Monci),
dok je premalo (ako uopšte) živopisnih ličnih iskustava i novih, svežijih uglova gledanja. Kad je predmet teksta jasno
definisan, kao što je to slučaj s patriotskom Ne mrzim nikog al' ne dam ni
na svoje, krajnji rezultat je mlak jer teško da će ikome ova pesma nešto
posebno otvoriti oči – one su ili već otvorene ili će nastaviti da spavaju, a
apologetski uvod otkrivao je mnogo veće ambicije. THCF patriotizam (nesvesno) pristaje na zadatu
inferiornu ulogu unutar vladajućeg antinacionalističkog diskursa, u kome za
njega zapravo ni nema mesta, pa je i zbog toga krajnji ishod takav kakav je. Strukturno, pesme u ponudi su ko jaje jajetu –
otvara ih Bore, sledi zapaljivo navijački refren (eh...), a zatim Stefan
privodi stvar kraju. Od ekipe sa sada već decenijskim stažom, koja je umela ulično da poentira (Trenerka
stil, Život nije samo jedan), a ponekad i da sastavi sa zemljom (Borac,
ubedljivo najjača traka u opusu grupe), bilo je opravdano očekivati više od
kanonskog utvrđivanja opštih mesta i šablonske egzekucije.
To ipak ne znači da je
čitav album operisan od uzbuđenja – prvi adut je primerno minimalistička HC saradnja
s Goldijem, reperom iz Trstenika u traci Priča sa terena (posebno se
ističe linija: Sredina nije urbana, već usrana/ Crna hronika vam lepo zvuči s mojih usana), a osveženje su i opuštenija Halkidiki
je kurac, te najslobodnije izvedena Najjača pesma, sa spretno
umetnutim Vengaboys semplom. Ipak, krajnji utisak je da je na THCF je više od repa moglo biti kudikamo više kvalitetnijeg repa.
SLKTH: 5/10
HIP HOP RIJEKA –
Kompilacija 2013. (Hip Hop Rijeka)
Sa dovršavanjem
procesa globalnog omasovljenja hip hopa, reperi ovih dana stižu i iz
najudaljenijih zabiti, a gradovi imaju već formirane scene. Upravo to je slučaj
i s Rijekom, koja se ranije mogla podičiti i više nego solidnom rokerskom reputacijom,
a sada, uz Slavonski Brod (odnosno neokomunističku
Brlog ekipu) ima najjaču hip hop scenu u Hrvatskoj, naravno, ako izuzmemo
Zagreb i Split, koje
prati jača medijska pompa i resursi muzičke industrije, svakako najveći na
našem poluostrvu.
Gotovo 80 minuta
muzike na ovoj kompilaciji objavljenoj pred kraj prošle godine dovoljno je
jasan argument u prilog tvrdnji s kraja prošlog pasusa. Hip
hop Rijeka stilski je raznovrsna i
kvalitativno ujednačena kolekcija gradskih repera koje predvode etabliraniji Gane RImatore, Repoman, Suicide i Denno Carvaglio. Od
novijih snaga, najviše obećavaju Hyena Lyrics, Psychotechs i Master. U
naglašeno tvrđem, purističkijem pristupu repu uz očekivani ublažavajući primorski šmek (katkad uz reggae uplive), pokriva se
pregršt tema u pesmama koje variraju od politički angažovanih preko stilskih
vežbi do opuštenih zajebancija.
Kao i na svakoj
kompilaciji, i ova ima svoje vrhunce i padove, ali prvi su, srećom, mnogo
zastupljeniji, čineći od nje dragocen putokaz za sve hip hop avanturiste željne
nešto drugačijih underground zvukova. Uz ubistveni Suicideov mixtape iz 2012. Tu
i Tamo (pomrli svi linkovi, inače
bih podelio), za početak sasvim dovoljno.
No comments:
Post a Comment