Verovatno najbolji album u poslednjih četvrt veka u novom ruhu
divi
se: powerty
Finalni
iskaz misteriozne grupe iz Kentakija spada u onu vrlo retku, najređu sortu
albuma koju gotovo u celosti mogu iz podsvesti da odmotavam u glavi i bez da
sam ga čuo godinama. Još od skretanja pažnje Čoveka Senke u XZabavi do nabavke
i probijanja socijalnog leda u otuđeno neprijatnoj atmosferi prodavnice Blue
Box (?, valjda se tako zvala, nezaboravni nagoveštaj ljudskosti jednog od
zaposlenih: “Zašto ti uvek imaš toliko teške zahteve?”), Spiderland je
važio za jedan od onih diskografskih toponima kojih nema na zvaničnim audio
mapama ali ga svakako treba obići i upoznati, čime je njegova privlačnost samo
dobijala na ceni. Prosto, zato što je nije imala.
Moć
undergrounda da se regeneriše i u uslovima kada je naoko prihvaćen u muzičkoj
industriji (vidi pod “grunge”) gotovo da nije nigde slikovitije demonstrirana
kao u slučaju luivilske grupe klinaca koja se raspala i pre nego što je album
objavljen. Spiderland i 23 godine po objavljivanju može da se tumači na
različite načine – i kao labudova pesma (post)hardcore punk/punk pokreta
osamdesetih (a moje srce je uvek jače kucalo za ekipu preko Atlantiku nego za
drugove preko Lamanša, posebno za nedovoljno istražene/ishajpovane scene u
većim gradovima, manjim od LA i NY; čast izuzecima i 1) i 2)) i kao početna tačka post-rocka (isti emotivni
slučaj kao i u prethodnom javljanju u zagradi, reći ću samo Blind Idiot God,
Trans AM (glavni krivci što me muzika uopšte više i interesuje; g. a. ž. e. nj.
e. uživo), Cul de Sac (mada im je onaj cert na Demiji bio propast) i, naravno,
The Fucking Champs! Znači, čak ni Kvebek), dirljiv oproštaj s rokenrolom sročen
njegovim sredstvima. Nekako mu je oduvek ipak najviše pristajao poseban fah:
neuporediv sa drugim albumima i izdanjima sa kojima ima dodirne tačke. Nakon
svih ovih decenija, pleni nemogućnost zdravorazumskog poimanja da golobradi
kvartet uspeva da svira ovako fokusirano, zrelo i čisto, otimajući se
mladalačkom iskušenju da rešava stvari po kratkom postupku i pada u vatru po
svaku cenu, birajući odlaganje do pravih klimaksa, sa tišinom kao neočekivanim
ali sasvim pouzdanim saveznikom u građenju mračnjikavo-lepljivih gitarskih
vrleti. Siluete ruku Spiderlanda izgledaju strašno & preteće u
polumraku, ali dodir im je blag i topao.
Novi
susret sa ovom pločom samo joj dodaje na vrednosti, potvrđujući njen
vanvremenski kvalitet i dorijangrejovsku spoljašnost, nutrinu i suštinu. Osim
polu-teme ...For Dinner (koja ionako služi za uzimanje vazduha,
priklještena između nestvarnih Washer i Good Morning, Captain)
svih pet ostalih komada prolazi s lakoćom test vremena, naoružana podsvesno
skrivenim pozadinskim glasovima koji izbacuju aforizme kada obratite pažnju na
njih te gitarama koje pišu srcem i kada su zvonke (McMahan) i kada ječe (Pajo)
(ti gitarski dueli redovno su bez pobednika, tj. pobednik je sam slušalac,
dakle, i reč “duel” je u ovoj virtuelnoj zemlji paukova prevaziđena). Kristalna
jasnoća poetskih slika dostiže pravu frekvenciju zahvaljujući utegnutosti i
inovativnosti ritam sekcije, u čijem se štektanju posebno ističe bubnjarsko
umeće i originalnost Britta Walforda, za koga se po odgledanom dokumentarcu Breadcrumb
Trail ispostavlja da je bio pokretačka snaga grupe.
Vanzemaljska
priroda Spiderlanda kao da se opirala njegovoj komercijalizaciji sve ove
godine, jer teško je tihu vodu koja breg roni oglasiti na sva zvona. Ako su
ovomilenijumska festivalska okupljanja grupe posvedočila o potpunom izostanku
scenske harizme članova grupe, nedavno objavljeni box set potvrđuje da je
glavno jelo odavno bilo servirano na slušalački sto, za razliku od recimo
sjajne antologije Can ostataka, objavljene pre dve godine. Oskudica do sad
neobjavljenog se lako uočava: veći deo bonus materijala otpada na snimke na
album već uvršćenih pesama sa proba (najubedljivije zvuči naoštrenija Nosferatu
Man) i vokalne demo snimke (zvuče kao isečci sa karaoke večeri na Marsu), a
manji deo na dve pesme koje su otpale sa Spiderlanda (bolji deo, posebno
migoljasta Pam) i dva snimka nastala nakon snimanja ploče u jednom
kratkovekih ponovnih okupljanja grupe (slabiji deo). Priču zaokružuje obrada
poznate Youngove Cortez the Killer, no meni njegov opus nije previše
blizak da bih se upuštao u vrednovanje iste. Recimo da nisam pomislio “Kad će
kraj?”, što je dovoljno za prelaznu ocenu.
Za
one koji tek treba da budu inicirani, Spiderland 2014 je obavezna
lektira. Upućeniji će već znati da ovo rujno vino preseku žestinom u vidu
ponajbolje postrock pesme svih vremena Everyday World of Bodies u
izvođenju luivilskih sugrađana Rodan, te još dve destilacije u čijem je
spravljanju učestvovao David Pajo – kao basista u spejs šatl lansiranju Djed
(ne, ime nije odavanje počasti starijim osobama muškog roda, već simbolički
termin iz drevnog Egipta) čikaške atrakcije Tortoise, te sam-svoj-majstor
majstorske slintaste elegije Wedding Song No. 3 s potpisom Papa M.
Naravno, u smislu zaokruženosti audio celine, malo šta se sve ove godine može
meriti sa Spiderland. Odo' sad da vidim šta su napisali drugi.
SLKTH:
9/10
hahahah jeste, Blue Box iznad ex-Sport kafe-a :D ...ali tačno takva atmosfera kad se i ja setim :D bilo me stra' da kupim "Melody A.M." od Royksopp jer sam mislio da će mi doživotno biti zabranjen ulaz u radnju :D (onaj strah kao kad si bio klinac i kupovao "Vrući Kaj" na kiosku a teta te gleda i cokće :D ) ...ali hvala im od srca na svim opskurnostima do kojih je bilo teško doći <3
ReplyDeleteblue box agonija kao kazna za vrući kaj smelost :) al' uz muziku pride... fair deal.
ReplyDelete