18 November 2014

LOCKE

Šta je to film i zašto ga gledamo? A ne slušamo


Bolje prvo pogledajte, pa onda čitajte. Jer ću vam skoro sve otkriti. Jer sve ovde i nije tako puno. A posle možemo da se družimo i debatujemo. Jer za to materijala ima i previše.

Dakle, u filmu Locke Tom Hardy igra Ivana Lockea koji na početku filmu sazuva gumene čizme, ulazi u svoj BMW X3 i narednih sat i po vozi autoputem ka Londonu. Mi pratimo sat i po te vožnje, manje više u stvarnom vremenu i slušamo (pošto ne možemo da ih gledamo) njegove razgovore sa drugim ljudima.

Kako ovo nije (tj meni nije poznato da jeste) jednoiposatna reklama za infotainment sistem koji ide uz X3 klasu, sa naglaskom na ekonomičnosti hands-free telefona i pouzdanosti GPS sistema, autor Steven Knight se potrudio da ovoj jednočinki udahne malo drame.

Vidite, Ivan Locke nije samo na autoputu, on je i na putu krupnih promena. Noć pred realizaciju važnog posla koji on treba da supervizuje (postavljanje najvećeg betonskog temelja za neku zgradu u Evropi) on putuje u London da prisustvuje porođaju žene koju je, u pijanom stanju, napumpao pre devet meseci na nekom poslovnom putu. Njemu je to bio prvi i jedini put da je prevario svoju ženu sa kojom ima dvoje dece, a njoj je to prvo dete, iako ima 43 godine i sudeći po učestalosti poziva Ivanu, ona nema nikoga drugoga. Kako je Ivan i sam "bastardnog" porekla on je čvrsto odlučio da njegovo dete neće na taj svet doći bez prisustva oca. I taj njegov zavet je ono što najefektnije smiruje porodilju i što joj je verovatno dalo za pravo da samo na njega računa prilikom, sve komplikovanijeg, porođaja. Ali i to je zavet zbog koga će rasturiti ovu drugu porodicu (koja ga čeka da zajedno gledaju neku tekmu), kao i posao kome je posvetio i svojih i njihovih deset najboljih godina. I to je ceo film.

Locke se naizmenično javlja na pozive (žena, sinovi, šef, saradnik, ljubavnica, lekar, sestra iz bolnice, možda mu je šef u isto vreme i otac, s obzirom da ga zove "bastard", ali nisam siguran), zatim zavrće rukave, pije neki sirup, pokušava da ostane budan i- povremeno priča sa svojim ocem koji "sedi" na zadnjem sedištu, stavljajući mu do znanja da neće biti kao on. Već bolji. Eh...

Ali sve što od filma imate su snimci autoputa, automobila koji prolaze pored i Toma Hardy-a snimljenog iz svih mogućih uglova, kako vozi i telefonira. Jedini put kad auto stane jeste na kraju filma.

Bojim se da na nivou filma ovde sem hrabrog koncepta drugog nema. Jer jedina stvar koja je mene gonila da ga odgledam do kraja zapravo je bila radoznalost da li će čitav film biti takav. Dakle, sama vožnja bila je dosadna kao smrt, ali činjenica da je do nje došlo impresionira. Iako je Knight dao sve od sebe da razgovorima da što više spontanosti i uverljivosti, da što više ljudi logično uključi u razgovor sa Lockeom, na kraju, to je ipak jedan čovek koji priča i drugi čiji glas samo "čujemo". Nema filma. Vidim da negde pišu i da je ovo triler. A vidim da negde i o Vučiću pišu kao racionalnom vizionaru zarobljenom na poziciji premijera.

Ako želite da se bavite ovim filmom i reperkusijama onoga što se desilo, bojim se da on tu stoji potentno kao kratka priča. Ali ne i kao film. Čak ne i kao kratki film. U ovako malo prostora, sve ima neko značenje- i što je autoput i što je noć i što su rukavi zavrnuti i što je Locke bolestan i što se dete rađa i što se temelj postavlja i što Poljaci oće da odrade posao za 600 funti u sred noći, i što je BMW, a ne Audi. I to više nije priča, već jedna od hiljada priča koje se voze tim autoputom, zvanim "život".

I taj moderni život je takav da ceo može da se sruši i izgradi, baš kao i temelj za tu zgradu, samo telefonskim pozivima. A onda možemo da pričamo i o principima- da li su to obračuni sa prošlošću, kompromisi sa egom, plodovi razuma...? Da li je Ivan Locke dobar čovek ili samo dobar preduzimač?

Da li morate da gledate film sad kad sam vam ga ja dočarao? Ili možemo odmah da uđemo u diskusiju?

Sve u svemu, ako ćete ove godine pogledati jedan film u kome neko vozi auto i priča, možda bolje ovo nego Under The Skin.

SELEKTAH: 5plus/ 10

4 comments: