26 January 2017

(FAF22) MATURA (BACCALAUREAT)

Neočekivan pobačaj za Mungiua (pun intended)


Iz nekog razloga Cristian Mungiu u mojoj podsvesti obitava kao "najbitniji reditelj novog rumunskog talasa" iako mi je Radu Jude daleko (naj)bolji, iako mi Calin Peter Netzer deluje podjednako talentovano, a Coreneliu Porumboiu podjednako, ako ne i više, duhovito. Jedino Cristi Puiu nikada nema prednost, jer je tako očigledno preambiciozan, i deluje mi kao da je zao. Istina, Mungiu je u dva slučaja (4 meseca, 3 nedelje, 2 dana i Iza brda) opravdao takva očekivanja. Ali ih sada opet, kao Nole na AO, dovodi u pitanje.

Još uvek nisam gledao Mungiuov Zapad (2002), ali komedija (preciznije "rumunska komedija") nije nešto čime on treba da se bavi, tj deluje mi kao nešto čemu on ne ume da doprinese. Mnogo je bolje/i kad se odluči za bilo šta drugo.

Matura, baš kao i ceo jugoslovenski crni talas, prikazuje moderno rumunsko društvo kao sistem uređen korupcijom i raspoloženošću građana da se "kol'ko mogu zahvale" kome treba i kad treba. Unutar takve postavke, pratimo priču o jednom doktoru čija ćerka dan pred polaganje ključnih testova za kvalifikovanje za stipendiju i studiranje u Engleskoj ("obećana zemlja"), biva napadnuta i skoro silovana u gradilištu pored škole. Doktor sada pokušava da obnovi uslove za njeno što uspešnije polaganje, a u tome mu "smetaju": ljubavnica, njen sin sa problemima u govoru, ćerkin momak, članovi komisije u ćerkinoj školi, policajci koji rade na slučaju (pa čak i crtači foto-robota), "ljudi sa vezama", inspekcije, njegova bolesna majka...

Najveći problem Mature je što jednom kada naslutite o čemu se radi (još jedna slika/ satira (u rumunskom filmu nikada nije jasna razlika) trulog rumunskog društva), Mungiu ne čini mnogo da vas iznenadi. Ja sam isprva pomislio da će "misteriozni" razbijeni prozori na kući i autu da vode u nekakav rumunski Hidden, sa nešto apstraktnijim tretmanom rvanja dobra i zla, ali to vrlo brzo biva zapostavljeno (i diskretno razrešeno pod kraj filma). Video sam da neke recenzije upućuju na stepen roditeljskog "truda" u zaštiti deteta, ali tu je Netzer u Child's Pose sve rekao i to u daleko nezgodnijim uslovima.

Ako niste gledali mnogo novih rumunskih filmova, Matura može da vam deluje zabavno i pametno sklopljeno, ali ako jeste, sumnjam da ćete u njemu videti nešto više od "greatest hitsa" tipičnih rumunskih administrativnih momenata koji ispraćeni briljantnim glumcima i preciznom režijom pokazuju i pričaju stvari koje ste do sada sretali u skoro svim rumunskim filmovima. Naročito komedijama.

SELEKTAH: 5/ 10

No comments:

Post a Comment