piše: powerty
Zamisli život kad si
zamišljao život
S obzirom na relativnu
blizinu Seattlea i, posebno, Olympie, rodnog mesta tzv. Riot Grrrl pokreta
(nikad nisi načisto sa koliko “r” se piše), u glavi ne postoji ni pomoćni ležaj
u koji bi se smestilo čuđenje zbog toga što odma' preko grane, u Vancouveru,
svaki noviji “rock” sastav vredan pažnje ima ženske članove. Favoritima poput
Nu Sensae (pevačica i basistkinja Andrea Lukić svakako zna ko je Lepa Brena) i
White Lung (tri gnevne lepotice i junoša na đitri), instant se pridružuju The
Courtneys, sveženska garažna pop trojka.
Već na svom debiju,
kraćem od pola sata, jasno je da raspevane Vankuverke muzički ne nude ništa
novo, žonglirajući po Best Coast kanapu čiji jedan kraj drže Sonic Youth a
drugi The Bangles. Ono što imaju u ponudi je, ipak, posve autentično, kada već
nije originalno (imate za to Frisk Frugt i Staru Rzeku). Umesto zvučnih
avantura u kojima se kao u Civilizaciji Sida Meyera otkrivaju nova, mrakom skrivena
sazvučja, The Courtneys brišu prašinu sa 90's podsvesti prepakujući taj bagaž
tako šarmantno and silovito da srce ubrzo zaigra uz zarazne refrene dok
oslobođena ruka kao u groznici sama od sebe krene da ispisuje (ove) redove.
Povratak u sobu
izlepljenu posterima neviđeno prija, kao dragoceni predah od sveopšteg otuđenja
unutar demokrature natopljene jeftinim glamurom po svaku cenu. Evokacija na
vreme bez interneta vodi ka zaključku da je tadašnje “premalo” bilo optimalnije
nego današnje “previše”, posebno u smislu “težine” sadržaja. Ovaj oktet pesama
pre navodi na razmišljanje “ko si” nego “šta si”, i u tome je suštinska razlika
u odnosu na preideologizovano nasleđe iz Olympie, koje je ionako imalo neslavni
muzički svršetak na smetlištu Pussy Riot šarade. Umesto ispravljanja krivih
Drina čije je ušće gotovo uvek tzv. obrnuta diskriminacija, The Courtneys
očigledno hvataju kiseonik punim plućima, bez žmirkanja gledajući u sunce, u
duhu kultnih filmova Happy Go Lucky i Jump Tomorrow.
To znači da je magija
kojom se ovde barata ona svakodnevna, u alavo-pretencioznim očima nepravedno
žigosana kao obična dakle bezvredna. Dotiče i teme kao što su nezaposlenost,
sitna tajna loženja i dosada, koje se prevazilaze zahvaljujući poetskoj moći da
se i iz životnih teškoća izvaja nešto lepo, iliti “darkly carefree”, kako se
fino izrazio jedan prekookeanski kolega. “At work I
watch you bring the mail/Sit at my desk like I'm in jail” (Delivery Boy) i “You're channelin' your
demons, it's the pentagram season/Eatin' toast and honey, runnin' out of
money”(Manion) slikoviti su primeri za to. Poetika benda se tu ne
zaustavlja i doseže vrhove unutarličnih svođenja koji rezultiraju hrabrenjem
svesti u nestvarnoj 90210 i zaključnoj Social Anxiety.
Iako priznaju da su
fascinirane hipsterskom transformacijom Miley Cyrus i ponosno ističu da su
Belieberke, dok se voze kabrioletom najviše vole da slušaju Sheryl Crow, (a o
opsesiji Keanuom Reevesom nema potrebe trošiti reči, pošto je jedna od pesama
ponela upravo ime njihovog slavnog sunarodnika), trijumf Cool, Classic i Crazy
Courtney je tek naoko paradoksalan u odnosu na ove (p)reference. Umesto dalekog
subjekta obožavanja čije slike gazduju po novinama i ostalim mas medijima i
samim tim (može jedino da) predstavlja posredovani ideal, Kanađanke ostvaruju
hvale vredan efekat da su tu, nadohvat ruke, iza prvog ćoška, poput devojčice
za koju si nelagodno primetio da je primetila da je već neko vreme primećuješ
na velikom odmoru. I naslađuješ se nasamo tom tajnom sve do trenutka istine – kada
u datom momentu donosiš odluku da li ćeš ukinuti dotadašnjeg sebe kako bi se
ponovo rodio u njenom zagrljaju. U opetovanim vrhuncima, debi The Courtneys
ovekovečuje upravo tu opijenost. Domet te vrednosti samom svojom prirodom
izmiče objektivizaciji kvantifikovanja, stoga je pomalo deplasirano davati mu
ocenu. Ipak...
SLKTH: 8/10
i YLT imaju stvar Tom Courtney
ReplyDelete