Smrt je katkad vitalnija od života
piše: powerty
Supruga Manija,
basiste Stone Roses, prošle godine je otkrila da joj je njen muž svojevremeno
rekao da će se taj bend ponovo okupiti kada “City ponovo uzme titulu”. I
zaista, u ludačkoj sudbinskoj pirueti, popularni “Građani” su prošle godine
prekinuli višedecenijski post i domogli se šampionskog pehara, a do tada se
kultni mančesterski bend već vratio na koncertnu scenu. Na istom ostrvu, ali u
dijametralno drugačijem sazvučju, pre nekoliko godina se ponovo okupio i
Carcass. U zemlji severnih suseda, pre pola decenije, pitao sam pevača i
basistu Jeffa Walkera 'oće l' biti nove ploče i dobio odrečan odgovor brzinom
koja je odvajkada krasila njihovu svirku. Kad ono: PAF!
Isprva najartikulisaniji
glas engleske grind core scene (hehe), Carcass je vazda važio za jedan od onih
vrlo retkih bendova čiji je svaki novi album udarao temelje nekom novom
podžanru. Objavljujući za Earache, najprestižniju etiketu u svom fahu,
liverpulski trojac u sastavu pomenuti Walker (potpisao omot za Scum,
debi Napalm Deatha)-gitarista Bill Steer (svirao na Scumu)-bubnjar Ken
Owen je sa prva dva albuma – Reek of
Putrefaction (1988) i Symphonies of Sickness (1989) sebi nabacio
reputaciju Bitlsa najgrđeg gitarskog žanra, koji su ideološku zgađenost
kapitalizmom garnirali gnusnim anatomsko-hirurškim detaljima. Daleko iza
granica uobičajeno prihvatljivog, bravure benda nisu promakle the one &
only Johnu Peelu.
Početkom poslednje
decenije prošlog veka, bend je uz pojačanje u vidu gitarskog vunderkinda iz
Švedske Michaela Amotta tehnički avanzovao i snimio (meni bar) najdefinitivniji
death metal album svih vremena ako ne računamo bendove sa Floride – Necroticism
- Descanting The Insalubrious (1991), ploču čiji tekstualni odeljak
i dalje ima dopunsku namenu kao rečnik najmanje poznatih medicinskih izraza.
Nakon Tools of the
Trade EP-ja (1992), idući Heartwork (1993) na velika vrata je
izoštrio i od ranije prisutnu melodiju, ne razblažujući kompleksnost,
kompaktnost i žestinu svirke, što je uskoro postalo voda, vazduh, hleb i maslac
geteborške škole melodičnog death metala
(At the Gates, In Flames, Dark Tranquillity...). Death metal ni
pre ni posle nije zvučao popičnije.
To je nanjušio i
diskografski shark Columbia čije su glavešine u nikad do kraja razjašnjenom
talu sa Earacheom pokušale da pokupe kajmak s underground scene, što je imalo
fatalne posledice po bend. Po izlasku adekvatnog nazvanog Swansong
(1996) i jednog od najlepše nazvanih singlova svih vremena, jetke i efektne Keep
on Rotting in the Free World, Carcass se već rasformirao, iako je kao
nepostojeći entitet na ostrvskoj indie listi mesecima stajao bolje od Placeba,
recimo. Amott je još pre tog albuma nastavio piromaniju u komercijalnijem i
mnogo manje uzbudljivom Arch Enemy, razočarani Steer je utehu potražio u
bluesu, dok su Walker i Owen nastavili da zajedno praše tradicionalniji metal u
grupi Blackstar, sve dok potonjeg izliv krvi u mozak nije onemogućio da nastavi
da se ozbiljnije bavi muzikom.
Na njegov tronožac za
potrebe ove ploče seo je mlađani Dan Wilding iz Trigger the Bloodshed (sasvim
dorastao zadatku), a pridruženi član Owen tu i tamo peva bekove. Earache već
neko vreme pati od zamora materijala, te je u biznis uleteo cenjeni švapski
metal kerber Nuclear Blast. Gusto tkanu produkciju radio je stari saradnik
grupe Colin Richardson, a miks Andy Sneap, još jedan metalski titan s onu
stranu konzole.
Amott je svirao
povratničku turneju, a onda pred snimanje albuma ponovo napustio bend. Njegov izostanak
se ne oseća, jer je dvojac Steer-Walker i duša i telo grupe, koja po prvi put
ne iskazuje radikalnu ambiciju da inovira, već se na standardno najvišem nivou
zadovoljava brojnim autoreferencama, posebno na samom početku diskografskog
povratka. Mesarski omot asocira na naslovnicu Tools of the Trade. Uvod u album je 1985, inače godina
nastanka Lešine, happy classic metal gitarski intro, indikativan
nagoveštaj loma koji kao da je kidnapovan sa neke 80's Judas Priest/Iron
Maiden ploče. Thrasher's Abbatoir, imenjak jedne od najmatorijih pesama
grupe prilično zaoštrava stvari svojom linearnom bestijalnošću, sa sve objavom
rata hipsterima i pozerima & frenetično-histeričnim obećanjem da bola neće
manjkati.
Naredna, antiratna Cadaver
Pouch Conveyor System zvuči kao sinteza prve dve; za naiskap su smiješane i
čaša meda i čaša žuči, što bi rekao najpoznatiji Cetinjanin svih vremena. Sve
je tu: i poletna melodija, i taj zvuk gitare, i aranžmanski lavirinti
ćoškova bremenitih majstorskim detaljima, u kojima se jato raznolikih rifovskih
deonica potpomognutih poput mašine za šivenje podmazane ritam sekcije i
prepoznatljivo neljudski Walkerov growl/hiss vokill vrte u krug po nekoj
svojoj, mizantropsko-trijumfalnoj logici. Brojne tehničke komplikacije i
uzbudljivi nenadani zaokreti služe kao štaka spiritualnoj jednostavnosti i
čistoti stava, što je i više nego dovoljno za brisanje znoja sa čela – death
metal fanovi već su čuli kako su prošli comebackovi žanrovskih vedeta poput
Pestilence i Obituary, baš kao i odvratno prihvaćeni poslednji album Morbid
Angel... Surgical Steel svojim intenzitetom, nadahnutošću i
neusiljenošću briše sve te, ne tako davne neprijatne uspomene.
Ono što je Engleze
oduvek izdvajalo od gotovo čitavog ostatka scene je činjenica da im se nikad
nije moglo osporiti prosvetljeno & kritički vrlo naštelovano kefalo, ali i uvrnuti smisao za
humor (obratite pažnju na spretno poigravanje sa lenonovskim i stonesovskim
motivima u stihovima), što lavovskom delu auditorijuma ni pod razno nisu prve
asocijacije na death metal. Ovo je bila i ostala muzika prosvećene manjine – za
smeh tu je The Master Butcher's Apron (prozivka
nekadašnje imperije?), za
ekstazu The Granulating Dark Satanic Mills (prozivka
nehumanog odnosa prema
životinjama?) i personalni favorit Unfit for Human
Consumption (još jedna vegetarijanska), steroidni eho najblistavijih trenutaka Megadethovog
Rust in Peace za novi
milenijum. Noncompliance to ASTM F 899-12 Standard (nemilosrdna prozivka
sterilne, derivativne death metal scene u globalu) je najharmoničnija
traka, a za vrat joj reži muzički medna a tekstualno žučna, zamalo naslovna 316
L Grade Surgical Steel. Greška bi bila otpisati završne Captive Bolt
Pistol (shvatili ste već da Walker decenijama nije okusio meso) i Mount of Execution ('bem li ga, u pitanju je neka krvava
latino priča) kao filere, jer pri opetovanim slušanjima postaje jasno da
to nisu, samo, posebno proggy potonja, odudaraju od ostatka ponude na ovoj
sjajnoj ploči. Zato su iskusno i sklonjene na sam njen kraj.
Nesumnjivo, 2013. za
metal predstavlja godinu povratnika – Black Sabbath su na ploči baksuznog imena
podelili još nekoliko dragocenih lekcija, kako i priliči očevima žanra.
Ako 13 predstavlja metalsku svest, Surgical Steel je
svakako najnoviji lučonoša visoke žanrovske autorefleksije na tržištu.
SLKTH: 8.44/10
srčujem /film/ captive, nađem carcass. bilo je i lošijih ulova. akademski, imaš li neki lešinin cd? :) i koji album ti je drugi/treći omiljeni?
ReplyDelete