22 March 2016

OSKAR/ FEST/ WHATEVER: DHEEPAN

Le bucky done gun


Prošlogodišnji Kanski pobednik možda izgleda kao da se bavi vrlo aktuelnim svetskim problemom (izbeglicama), ali svojom postavkom deluje kao nešto što je bilo potrebnije Francuskoj, nego svetu. U čemu nalazim više razloga za njegov Kanski trijumf, nego što ih ima u samom filmu.

Jacques Audiard i ovim filmom nastavlja sa pristupom da njegov film treba da zadovolji potrebe i bioskopske i festivalske publike. Žanrovska postavka često je samo povod za priču o ozbiljnijim društvenim (aktuelnim) problemima i za razliku od "pametnih" žanrovskih filmova koji su od kada film postoji (a najviše tokom sedamdesetih) pokušavali da deluju subverzivno, manje očigledno, ponekad i prikriveno u svom čačkanju spornih stvari u društvu, Audiardovi filmovi taj svoj angažman uopše ne kriju.
Dheepan je mogao da bude (i?) fenomenalan čist žanrovski film.
Slede sadržaj i spojleri.

Šrilančanin koji je u domovini izgubio ženu i decu, da bi pobegao iz zemlje raznesene građanskim ratom i iskoristio pasoše pobijenih sunarodnika, pristaje da bude lažni otac i suprug lažnoj supruzi i njenom lažnom detetu (svi skrpljeni na licu mesta). Po dolasku u Francusku, oni nastavljaju da žive zajedno i koliko toliko normalno. Međutim, predgrađe u koje su smešteni kuburi sa ratovima bandi i mešovitom ekipom stanovnika, što ubrzo dovodi do sličnih "vatrenih" situacija kakve su bile one u Šri Lanki. Otac sada mora da (od)brani svoju novu porodicu i, ovaj put, uspe da je spase...

I to je ono što se u Audiardovom filmu i dešava (manje-više), jedino što smo od početka filma zaposednuti "festivalskim" prizorima, počevši od traumatičnog pokušaja da se obezbede papiri za bekstvo, preko "intervjua" sa francuskim vlastima, socijalnom strukturom u naselju "Pres" u kojoj lokalni krimosi maltene legalno organizuju život sa socijalnim službama, u cilju "opšteg mira". Dobar deo Dheepana dočarava navike svojih multikulturalnih žitelja sa senzibilitetom i namerama kao i desetine filmova sličnih NGO ciljeva, i Audiard tek pred kraj uspeva da svoj film ozbiljnije digne od tog soja. Ako mene pitate, možda i prekasno.

Na nivou režije i vizuelnog izgleda, Dheepan ničim posebno ne skreće pažnju. Sve je to isti sentimentalni realizam koji dominira ovakvim produkcijama poslednjih godina i Audiard, u odnosu na prikazano u Rust And Bone i A Prophet, čak deluje konzervativnije i neinspirisanije, a na momente (sloumoušni i "tripovi") čak i regresivno u svom stilu (da ne upotrebim neki zlonamerniji komentar).

Rekao sam Žozefini, negde posle pola sata filma- ej, ako ovaj sad napravi na kraju da ove sirote izbeglice i iz Francuske moraju da beže iz sličnih razloga kao i iz Šri Lanke, a u kurac!
Par minuta pre kraja filma rekao sam- a u kurac! I to nije bilo rezignirano spominjanje penisa, već više njegovo antilevičarskinadrkano prizivanje.

SELEKTAH: 5/ 10

No comments:

Post a Comment