Kao i u slučaju Crash, ovo ne može biti, a možda nije ni moguća, dobra adaptacija Ballardovog romana. I to vam kažem kao neko ko nije čitao ni jedan, ni drugi roman
High Rise, J.G.Ballarda, baš kao i film Bena Wheatley-a, bavi se imaginarnom, futurističkom građevinom (i vremenima) u kojoj siromašniji stanari žive pri dnu, a bogati pri vrhu, a zgrada je svojim performansama skoro dovedena do toga da ne morate ni da je napuštate da biste vodili normalan život. A onda sve ode u kurac.
Međutim, ono što shvatite na kraju Wheatley-ovog filma, ako uspete da savladate nagomilavajuće nezainteresovanje za dalji razvoj predvidljive radnje, jeste da Ballardova kritika pre-Thatcherovske Britanije i ekonomskih trvenja koja su je potresala i svega što je došlo sa njom, a u vidu ove kapitalističke (anti-)utopije, ne može da bude baš ovoliko glupa i prevaziđena.
Ukratko: Wheatley nam je ilustrovao, umesto izinterpretirao/prilagodio Ballardovo delo.
Stvari ne počnu loše. Post-apokaliptična sekvenca, daleko karakterističnija za neko "azijsko" ostvarenje, završava se crnohumornim roštiljanjem psa na terasi nebodera i sugeriše da će Wheatley pokušati da Ballardov koncept (i ideološke reperkusije) pretvori u seriju dramskih sukoba običnih ljudi, da udahne "verovatan život" u "neverovatan koncept". Što je najgore, on je to i probao. A možda i nije.
Dolazak (neuro?)hirurga Lainga (Tom Hiddleston) u 45-ospratnicu povod je da se upoznamo sa njenim stanarima, hijerarhijom i navikama. Na vrhu živi arhitekta (još uvek nezavršenog) projekta (pet zgrada poput prstiju u čijem centru je jezero, kao na dlanu), prigodno nazvan "Royal". On na vrhu zgrade ima imanje, sa baštama, njivama i konjima. Neki stanari uživaju u bazenu. Svi mogu da idu u samoposlugu na jednom od spratova. Deluje da su jedini oblik zabave žurke, manje ili više otvorenog tipa za koje je potrebno klasno dobaciti do određenog sprata.
Osnovni problem zbog koga je teško poverovati u postojeći sistem zgrade, a potom i njegovo obrušavanje, i simboliku istog, jeste što se Wheatley uopšte ne trudi da gledaocu objasni kako je sve što se dešava moguće. Nema vremenskog, geografskog, a ni društvenog konteksta. Nije jasno zašto bi imućni ljudi, baš kao i oni siromašni, ostajali vezani za svoje spratove i stanove, bez obzira na njihovu nadmorsku visinu. Nije jasno zašto bi ljudi tako strasno obitavali unutar jedne prilično ružne, relativno novobeogradske zgrade, u nezavršenom i ružnom okruženju. Nedostatak tog objašnjenja povlači za tobom potpunu neverovatnost razbijanja opisanog sistema, odsustvo spoljenjeg sveta, činjenicu da niko ne beži, već svi ostaju da se snalaze u zgradi kao miševi na brodu koji tone. Čak i ako je to bila poenta Ballardovog romana ili Wheatley-eva interpretacija ona ostaje bez ikakve smislene potpore, kao serija sve sumanutijih situacija, u kojima usled nedostatka konteksta, ne može da se realizuje ni elementarni crni humor. Sa kojim ovaj film obilato računa.
Neki događaji se dese, neki stanari ostanu živi neki ne, ali gledalac je indiferentan na način nekoga ko prati događaje na jeziku koji ne postaji i ostaje uskraćen za debelo parče smisla. S obzirom da se radi o materijalu koji treba da nas podstiče na razmišljanje, pa čak i "delanje", High Rise je totalni promašaj, čak i ako je gađao u potpuno suprotnom smeru od takve mete i želeo da bude arty cirkus. Poput onog severnokorejskog megahotela na 35 spratova koji je ostao nezavršen, jer je zemlju zadesila glad.
SELEKTAH: 3/ 10
High Rise, J.G.Ballarda, baš kao i film Bena Wheatley-a, bavi se imaginarnom, futurističkom građevinom (i vremenima) u kojoj siromašniji stanari žive pri dnu, a bogati pri vrhu, a zgrada je svojim performansama skoro dovedena do toga da ne morate ni da je napuštate da biste vodili normalan život. A onda sve ode u kurac.
Međutim, ono što shvatite na kraju Wheatley-ovog filma, ako uspete da savladate nagomilavajuće nezainteresovanje za dalji razvoj predvidljive radnje, jeste da Ballardova kritika pre-Thatcherovske Britanije i ekonomskih trvenja koja su je potresala i svega što je došlo sa njom, a u vidu ove kapitalističke (anti-)utopije, ne može da bude baš ovoliko glupa i prevaziđena.
Ukratko: Wheatley nam je ilustrovao, umesto izinterpretirao/prilagodio Ballardovo delo.
Stvari ne počnu loše. Post-apokaliptična sekvenca, daleko karakterističnija za neko "azijsko" ostvarenje, završava se crnohumornim roštiljanjem psa na terasi nebodera i sugeriše da će Wheatley pokušati da Ballardov koncept (i ideološke reperkusije) pretvori u seriju dramskih sukoba običnih ljudi, da udahne "verovatan život" u "neverovatan koncept". Što je najgore, on je to i probao. A možda i nije.
Dolazak (neuro?)hirurga Lainga (Tom Hiddleston) u 45-ospratnicu povod je da se upoznamo sa njenim stanarima, hijerarhijom i navikama. Na vrhu živi arhitekta (još uvek nezavršenog) projekta (pet zgrada poput prstiju u čijem centru je jezero, kao na dlanu), prigodno nazvan "Royal". On na vrhu zgrade ima imanje, sa baštama, njivama i konjima. Neki stanari uživaju u bazenu. Svi mogu da idu u samoposlugu na jednom od spratova. Deluje da su jedini oblik zabave žurke, manje ili više otvorenog tipa za koje je potrebno klasno dobaciti do određenog sprata.
Osnovni problem zbog koga je teško poverovati u postojeći sistem zgrade, a potom i njegovo obrušavanje, i simboliku istog, jeste što se Wheatley uopšte ne trudi da gledaocu objasni kako je sve što se dešava moguće. Nema vremenskog, geografskog, a ni društvenog konteksta. Nije jasno zašto bi imućni ljudi, baš kao i oni siromašni, ostajali vezani za svoje spratove i stanove, bez obzira na njihovu nadmorsku visinu. Nije jasno zašto bi ljudi tako strasno obitavali unutar jedne prilično ružne, relativno novobeogradske zgrade, u nezavršenom i ružnom okruženju. Nedostatak tog objašnjenja povlači za tobom potpunu neverovatnost razbijanja opisanog sistema, odsustvo spoljenjeg sveta, činjenicu da niko ne beži, već svi ostaju da se snalaze u zgradi kao miševi na brodu koji tone. Čak i ako je to bila poenta Ballardovog romana ili Wheatley-eva interpretacija ona ostaje bez ikakve smislene potpore, kao serija sve sumanutijih situacija, u kojima usled nedostatka konteksta, ne može da se realizuje ni elementarni crni humor. Sa kojim ovaj film obilato računa.
Neki događaji se dese, neki stanari ostanu živi neki ne, ali gledalac je indiferentan na način nekoga ko prati događaje na jeziku koji ne postaji i ostaje uskraćen za debelo parče smisla. S obzirom da se radi o materijalu koji treba da nas podstiče na razmišljanje, pa čak i "delanje", High Rise je totalni promašaj, čak i ako je gađao u potpuno suprotnom smeru od takve mete i želeo da bude arty cirkus. Poput onog severnokorejskog megahotela na 35 spratova koji je ostao nezavršen, jer je zemlju zadesila glad.
SELEKTAH: 3/ 10
Slobice papane pa napokon si pocheo da priznajesh (sebi i javno drugima) da nesi chitao - to jeste veliki pomak za tebe i lagano te stize saznaje da si prosechna seljachina :)
ReplyDeleteal crni celavi sine shto nesi shkoluvao? nego si samo gledao serije, filmove i neke splachinaste muzikice be92 slusahao, to nece na dobro izaci, jebiga...
a Balarda bolje da ne chitash
Sloshice ti se
Opashceti i ta slabo preostala kosa
"I to vam kažem kao neko ko nije čitao ni jedan, ni drugi roman".
ReplyDeleteHahaha! Kod ove recenice sam znao da ce se ovaj ludak oglasiti. Mislim, kad pratis ovo, ne moras biti Nostradamus da bi neke dogadjaje pretpostavio.
Djodjo mlad si, zelen i glup - pa slushaj vamo
DeleteBicaSlo je pocheo da pishe sa shvatanjem bolne istine da je samo celavi debil
MAlo kasno, al shto se kaze krenulo iz dupeta u glavu, naravno uz malu pomoc! Neko je morao par puta da shutne cipelom to dupe za predstojece putovanje...
Shta tebi nije jasno?
Kapiram, bre! Pedagoski samari za njegovo dobro. Ja sam podelio sa ljudima kako sam ja to kont'o, bolan, dok sam citao. Na kraju, koga zabole za moje misljenje, a?
DeleteOfKors Djodjo!
Deletesve si ubo...
Sve mi se nešto čini da je ovaj lik koji obasipa hejtom Slobodana (koji i nije neka cvećka - doduše kao i svi mi uostalom), nekada davno pokušao da mu se šlihta, neuspešno. Nije mi jasno otkud mu ovoliko energije i gnoja... Get a life!
ReplyDeleteNije lik nego 3D-koncept to je chitav postmoderni urushavajuci strukturalni naboj koji se pravi i rushi sam od sebe, spontano...
DeleteHipsterski mozak to nemoz da shvati, bolje ni ne pokushavaj!
E da - sisaj kurac za ove americke slogane iz jeftinih knjiga o samopouzdanju.
Lose ti se cini. Ne radi se ovde o hejtu. Ovo ti je, sine, klasicno kafansko podjebavanje, a ti, ocigledno, nisi zalazio u te biblioteke. Meni je zanimljiv jedan drugi fenomen. U malom mestu zvanom MMG blog, pojavljuje se, niotkuda, anti-heroj i svojim delanjem pocinja da urusava, kao planina, ego gazde ovog bloga. I tu nastaje paradoks. Mi pocinjemo da pratimo, analiziramo i iscekujemo Anonimusove reakcije. Anonimus se samoucitava u ovaj blog i baca senku na gazdu. Gazda mudro cuti, mada ne bas. Evo ti primer: Anonimus ga isproziva za neku knjigu i ovaj kol'ko sutra pise recenziju te knjige. Kao poslusna kuja mala. A, mozda je, u stvari, Anonimus Slobodan, mada cisto sumnjam. Suvise je pozer da bi se bavio mracnim dubinama alter-ega.Ipak, Anonimus ima autentican glas i kada bi neko pokusao da ga kopira osetila bi se ta podvala, jer jedan je Anonimus. Znam, niko me nista nije pitao.
Deletekoliko ja znam, pisao sam o samo tri romana. dva uelbekova i onom nazovi romanu filipa davida. stavljam testise u vatru da ni ti, ni boki niste čitali nijednu od te tri.
Deletei što kažeš kuja kad misliš bič?
Smaras me da brljam po starijim postovima i pronadjem i potkrepim moju tvrdnju.
ReplyDeletene bih da dalje raspirujem tvoju bujnu maštu. ali evo drugog scenarija.
Deleteretardirani boki je primetio da sam do tada jedino pisao o uelbeku (lako moguće da je to jedina literatura koju bi on mogao da asocira sa mnom) i kad je načuo da će biti novi uelbek, on mi ga je mudro predložio, ne znajući da ću ja ionako pisati o njemu.
kao što ću i o svakom sledećem, predlagao mi on to ili ne.
ali, kao što rekoh, lako moguće da si ti u pravu.
Evo ga!
ReplyDeletehttp://mislitemojomglavom.blogspot.rs/2015/02/michel-houellebecq-pokoravanje.html
A pre toga je bilo Ovo!
ReplyDeleteAnonymous08 February, 2015 14:00
Djes' Slobice - nikako da pocnes da chitash knjige - sve neshto okolisHASH #
al ot toga kosa ne raste a nece ni kara...
u tvojim hipsterskim (polu-)krugovima vec sigurno huji i bruji o novom romanu Michel Houellebecq - Pokoravanje http://www.booka.in/knjige/pokoravanje-detalj mazni pare i narucuj da ti donesu gajbama da nemorash u dGra
a ti Nishtarijo - nishta slushash samo neku muziqicu kao slusHASH # i gleduckash filmove
Sinak knjiga u ruke, zagrej stolicu skloni shishke sa lica - oh wait Slobice taj problem nemash
i navali na chitanje majmune...
ajde biceSlo - pouzdam se u tebe
PS ako ti je ovo preteshko shtivo mozesh da udarish na omladinske romane...
Reply
Meni nije jasno zasto neko trpi neke iskomleksirane pajsere koji ga vredjaju. Ili brisi komentare ili nek ova mala anonimna picka izadje na svetlo.
Delete