10 June 2019

БЕЛЫЕ НОЧИ ПОЧТАЛЬОНА АЛЕКСЕЯ ТРЯПИЦЫНА (BELE NOĆI POŠTARA ALEKSEJA TRJAPICINA)

"Srebrni lav" na Venecijanskom festivalu 2014.


Nemojte da vas plakat za ovaj film uplaši, iako ga na izvestan način dosta dobro reprezentuje. Ali, vratimo se malo unazad...

Ovih dana/nedelja/biće uskoro i meseci pokušavam da raspišem jedan (a možda i dva) scenario, i imam priču, junake, radnju, ali nisam siguran da li je to ono što želim da kažem tj da li je to kako sam sve postavio moj, autentičan, način da progovorim o tome... ČUJEŠ LI, KICOŠE, MIRAN SAN TI JEBEM!

U svom pretposlednjem filmu, slavni ruski reditelj Andrej Končalovski, možda sve prikazuje kao neku uvrnutu dokumentarnu, "memedovićevsku", reportažu koja se bavi stanovnicima oko jezera Kenozero, negde u južnom Sibiru (ako sam dobro upamtio), uz dozu "velikobratovskog" prodiranja u njihovu intimu u vidu isto tako raspoređenih kamera u njihovim domovima. Pri čemu ovo poslednje, postaje neplanirana slika moderne Rusije u kojoj ni najudaljeniji stanovnici ne mogu da izbegnu sve prožimajuće gvirenje moćnog KGB-a.

Dakle, unutar tog življa, situiranog ne samo na obodu Rusije, već i (modernog) života samog, Končalovski ubacuje par profesionalnih glumaca (pre svega poštara Ljošu), da u interakciji sa stvarnim žiteljima dočara njihovu zarobljenost ne samo u prostoru, već i u vremenu, poput muve zumzare, koju nam u jednom kadru prikazuje, koja udara u staklo prozora nemoćna da utekne daleko odatle.

I u tom svom, samo naoko "istraživački nemešajuće" postavljenom pristupu, Končalovski, demonstrira svoj jasan i autentičan "progovor". Priča prati rutinu dostave pošte, koja uključuje vožnju čamcem po jezeru, snabdevanje manje pokretnih žitelja ne samo poštom, već i hlebom i drugim naručenim potrepštinama. Poštar je jedino dešavanje u njihovim životima, jedini povetarac, jedina "promenljiva" rutina. Junaci koje upoznajemo prepoznatljiv su, ali autentičan, ruski "čemer i jad", udavljen u nikad dovoljnim količinama votke, obamro u sećanjima i neživotu, očajan što ne može da pobegne ili sav u naporu da samo u tome uspe.

"Bele noći" na koje se naslov referiše su bele noći koje su u toku. Film obitava tokom sezone kada mrak ne pada, a usled toga naš poštar ima "noćna" prikazanja sivog mačora koji ga urokljivo gleda, čačkajući mu snove i nemire.

Iako film izgleda kao reportaža o ovom podneblju, prošarana sa malo više "CCTV" ugođaja, "tipično" za ruski film ona obiluje čudesnom fotografijom i raskošnim 4K dočaravanjem, kako prirode oko samog jezera, tako i naličja prirode njenih stanovnika. Za Končalovskog sve je podjednako velelepno rašireno pred našim očima. Mada neke stvari traže vremena da vam se oči naviknu.

Negde u dubini tog kolaža sudbina i rutina, čuči priča o nerealizovanoj zaljubljenosti poštara (koji je skoro komično "pohotan" koliko i u modernim mitovima o ovom zanimanju) u lokalnu čuvarku jezera, koja samohrano brine o sinu.

Bele noći... odišu životom, ali i, uprkos svemu!, optimizmom nekarakterističnim za moderne ruske filmove, a da pri tome sve ne deluje kao pažljivo sprovedena propaganda, već kao iskren, duhovit i ne previše sentimentalan "progovor" autora u vrlo poznim godinama.

SELEKTAH: 8plus/10

No comments:

Post a Comment