18 November 2019

DOLEMITE IS MY NAME


Pre tri godine Eddie Murphy se pravo niotkuda vratio posle trogodišnje pauze filmom Mr Church koji je pratio hajp da Murphy pruža neviđenu, skoro oskarovsku ulogu i da ga nikada nismo videli u takvom izdanju. Taj film je bio prilično loš.
Tri godine kasnije, Murphy ponovo stiže praćen sličnim i još glasnijim hajpom, i to u Netflixovoj produkciji.
Iako mislim da su poprilično slabe šanse da za prikazano u ovom filmu Murphy i bude nominovan za Oskara, Dolemite je poprilično zabavan. I uprkos snažnoj anagažovanosti (koja je sasvim u skladu sa Black Lives Matter vremenima) ne biva nepodnošljivo pamfletan i samozadovoljan tim ciljem kao brojna "crna" ostvarenja ovih dana.

U ovom biopiku prema delu karijere bleksplojtejšn legende Rudy-ja Ray-a Moorea, koga mnogi reperi doživljavaju i kao preteču hip hopa, pratimo kako je Rudy u poznijim godinama svog života, kada je već stekao i stomačić, odlučio da preokrene svoj život i od prodavca u prodavnci vinila koji pokušava da ima muzičku karijeru, postane jedan od najpopularnijih crnih komičara, barem u "crnim krugovima". Reinkarnacija dolazi kroz simbolično nadahnuće mitovima i pričama iz života Afro-Amerikanaca koji skoro da pamte "robovske dane", a realizuje se kroz lik "Dolemitea", duhovitog i potentnog crnog detektiva, čijoj sirovosti i seksipilu bi mogao da parira, recimo Bata Živojinović u Štefica Cvek u raljama života. Rudy prvo uspeva kao stendap zabavljač, potom snima i album, da bi nakon toga shvatio da je budućnost u filmovima tj mogućnosti "da te mnogo više ljudi vidi odjednom".

Slično onom njegovom filmu sa Steve Martinom, Bowfinger, Murphy tj Rudy se upušta u snimanje DIY filma koju realizuje uz pomoć štapa, kanapa, prijatelja i nekolicine belih studenata filma. Iako prelazi filmske metre već slično ispričanih priča o sitnim mukama i preprekama koje će neminovno imati očekivani hepiend, prosta činjenica koliko nam je Murphy nedostajao uspeva da osladi i oneobiči film u dovoljnoj meri. Njegov najveći problem ostaje ta (rasna? ako nije rasistički primetiti tako nešto?) hermetičnost humora koja čini da meni (belom gledaocu?) nije jasno šta je smešno i zbog čega crna publika tako burno reaguje na film u filmu, baš kao što ni ja (kao beli gledalalc?) neću možda reagovati na brojne fore u ovom filmu (i tu autori filma povlače jasnu paralelu sa Wilderovim rimejkom The Front Page koji crna publika ništa ne kapira, iako se radi o hit komediji, ali samo za belce...). Sam Dolemite i priča o njemu očigledno služi kao agit-pop za snimanje više "crnih filmova" danas i pružanje mogućnosti raznim specifičnim oblicima crne kulture da dođu do svoje, a potom i sve ostale publike. I u tom naporu priča o Rudy-ju ima neophodan potencijal, kredibilitet i zabavnost da takvu misiju sprovede.

Sitan problem ostaje što komedija koju je (beli... ups!) reditelj Craig Brewer (ali autor brojnih crnih filmova poput Hustle & Flow, Black Snake Moan) izabrao kao žanr svoje priče nije smešna koliko je mogla da bude, kuburi sa pomenutom "hermetičnošću", ima dosta praznog hoda, stereotipno rešenih situacija i nekako nije "flembojantna" koliko i njen glavni lik. Zbog čega i sam Eddie povremeno ostaje u kreativnoj disharmoniji sa ostatkom ekipe, jer on u sebi očigledno ima dovoljno Dolemite-ovske energije, ali mu nisu pružene adekvatne i dovoljne prilike da se realizuje.

SELEKTAH: 7minus/10

No comments:

Post a Comment