21 August 2009

OF TIME AND THE CITY

Za one kojima kod Sukurova ima previše akcije








Of Time And The City nije vredan hvale koju sam o njemu pročitao u stranoj štampi. Ili je meni promaklo nešto krupno (kao u Uliksu da je to zapravo Odiseja) zbog čega baš i nisam savladao ovaj film kako je trebalo.

Film je, kako mu ime kaže, bukvalno priča o vremenu i gradu. Grad je Liverpul, a vreme je XX vek. Terence, kao da film nema ni sto godina istorije, kroji svoj hiperpoetično delo ukrštanjem dokumentarnih snimaka iz istorije svog grada sa stihovima, prozom i esejistikom raznih autora od kojih sam zapamtio samo Joycea i Čehova. Narator je on sam, a dramski naboj njegovog glasa najlakše bi se mogao opisati kao da ser Ian MaKellen koji imitira Wernera Herzoga. Sve to znači već dve stvari: a) da ste vi već prestali da čitate (zbogom...) i b) da Terence zvuči kao da se šegači sa nama, a ne šegači se. Na žalost.

Of Time And The City je smrtno ozbiljna posveta gradu, sve sa snimcima radničkih četvrti (koje kao da beleži Dziga Vertov), decom zaokupljenom u igri, zgradama koje već vekovima stoje kao spomenici vremenu i gradu ili zgradama čija istorija je već srušena pod naletom novih urbanih rešenja. Za nas koji nikad videli nismo Liverpul crno-beli prizori, kao i svi crno-beli prizori, bude nostalgiju, ali već nakon desetak minuta naracije labavo vezane sa slikama koje promiču film postaje napor i za oči i za uši.




Terence tek povremeno pravi nekakve dramaturške zahvate pa kroz priču stignemo od svakodnevice jednog petka (izlasci) do svakodnevice jedne nedelje (crkva i fudbal), ali uglavnom smo žrtve „totalnog filma“ koji nije uspeo ni kad mu je konkurencija bila snimka ulaska voza u stanicu, a nekmoli danas kada svet oko nas staje u YouTube na iPhone-u.

A možda je Terenceova namera i bila da nas žalopojno podseti na vreme (i grad) kada je sve bilo drugačije. Šteta što je to i uradio na način koji je s razlogom ostao u tim vremenima.


selektah: 3 / 10





2 comments:

  1. meni zvuči dovoljno interesantno da se pogleda.

    ReplyDelete
  2. kad odgledas, javi se da cujem tvoj sud. bicu iznenadjen ako bude drugaciji od moga. ja uvek mislim da svi misle kao ja...

    ReplyDelete