11 January 2012

WAR HORSE

Prvo sam hteo da ovde napišem sledeće: Mislim, ovo je film o čoveku i konju. Ako volite konje velike su šanse da će vam se ovaj film dopasti. Nisam baš verovao da će Spielberg moći da napravi nešto više od "priče o čoveku i konju" u odnosu na ono što sam već video u Hidalgu ili Poslednjoj trci. Plašio sam se sentimentalnosti. A onda sam odgledao film. Rađen prema vrlo uspešnoj brodvejskoj produkciji! Hebote! H E B O T E! ! !


One koje volim u njih najviše sumnjam.
Ne znam zašto je to tako (pretpostavljam da bi vaš psihijatar znao).
Posle se kajem.
I još više im se divim i volim ih.
Ne znam da li oni imaju koristi od toga.

Nisam verovao da će najbolji reditelj na svetu uspeti da me ponovo fascinira. I to ovoliko!

Smešten u doba pred, tokom i odmah po završetku Prvog svetskog rata, War Horse je baš kako mu ime kaže, priča o putešestviju jednog pastuva koji iz seljačke Engleske (ja sam mislio da je Irska), u kojoj ga je zavoleo i pripitomio momčić Albert, kreće u ratnu avanturu po Francuskoj i Nemačkoj (nije da baš prepoznajem krajolik ili znam istoriju, sorry), "menjajući strane" protivu svoje volje, da bi na kraju priče završio tamo odakle je sve i počelo- na aukciji, na kojoj sada lokalni mesar ima ambiciozne planove sa njim...

Čitam komentare na imdb-u (jer želim da se izvestim o činjenicama) i ima jedan koji je potpisao LilyDaleLady koji vam preporučujem, iako se sa njim nimalo ne slažem (surprise, surprise!). To jeste zaista jedan legitiman način gledanja ovog filma i pretpostavljam da on dolazi od, opet legitimnog, zanemarivanja činjenice da je Spielberg već trideset godina suvereni blokbaster kralj. A to ima svojih neizbežnih mana i neprehebivih vrlina. I to mi je vrlo bitno da vam kažem- nemam nameru da War Horse branim Speilbergom. Baš kao što ćete i vi propustiti mnogo, ako ga budete napadali istim.

War Horse jeste "veliki" "oskarovski" ratni spektakl u kome se susrećemo sa tradicionalnim setom klišea (koji su i ranije opterećivali Spielbergove filmove) koji ovoj priči omogućavaju pristup uzrastu od 7 do 107 godina na svim marginama planete. U izvesnoj meri, oni su ono što ovoj priči daje onaj prizvuk "legende" ili "bajke", neophodne simplifikacije, koja su preduslov za ono neverovatno što sledi. Junak ove priče, ovog "velikog" "oskarovskog" ratnog spektakla je konj. Konj, hebote! Ne Charlize Theron! Ne Charlize Theron oskarovski maskirana kao konj! Već- konj!

Stoji primedba da Spielberg nije baš puno toga učinio da i "ljude" učini autentičnijim u filmu, ali to je zato što bi ionako izgubili bitku sa konjem i onim što se njemu dešava. Spielberg nam je već dočarao horore rata koji su se desili ljudima, i uprkos velelepnim scenama bitaka (koje su i dalje nedostižne za većinu reditelja) one ostaju u senci "konjske perspektive" istih. Dodao bih još ovde, dok pričam o "ljudima" da je Spielberg bio poprilično nemilosrdan prema nekim junacima. Skrenite pogled malo sa utiska da je ovde sve "oskarovski" ispeglano i videćete dva streljana dezertera u zbiru jedva starija od 30 godina, videćete tek punoletnog momka kome je povereno da puca u svoje drugare ako se slučajno, kukavički, odluče za povratak u rov, videćete mlade kapetane koji su naivno predvodili svoju vojsku u ratne zamke i sigurnu smrt...

Konj. Ja ZAISTA ne znam kojim trikovima, kojim treningom, kojim kompjuterskim efektima, kojim rediteljskim dovijanjima je Spielberg režirao neke scene sa Konjem, ali vi ste zaista neljudi ako vas one ostave ravnodušnim i neushićenim i zatvorenih usta. Koliko je ta životinja, taj Konj, pametna, koliko se namučila zbog svoje uloge, koliko je propatila... Ne znam. Stvarno ne znam. Ali ono što nam je pokazala, ono što nam je (nadam se) "odglumila" je hebeno impresivno! I ne želim ništa da vam otkrivam i nabrajam. Pogledajte sami. V.r.e.d.i.

Ratni konj je kroz svoje "ratovanje" uglavnom u onima kojima je poveren i u čijim rukama se zatekao budio plemenitost i ljudskost, pa kako je onda moguće da su ti ljudi "čim bi se od njega odmakli" bili voljni da se kolju i ubijaju? Kako je moguće da su svi od reda želeli da brinu o konju i da ga poštede na svaki način, iako su svuda oko njih "toliki ljudi" tako uporno stradali. Taj konj je simbol mira, sećanje na mir, nada. Zato su se svi otimali oko njega. U jednom, vrlo duhovitom i dirljivom trenutku, on je čak uspeo i da privremeno pomiri zaraćene strane. Na vama je da li i koliko u to želite da poverujete.

War Horse je Spielbergov Gone With A Wind, večito u krvavim totalima i melodramskim krupnim planovima, sniman u nezaboravnim pejzažima i u jarkim bojama Technicolora (sa očiglednom nostalgičnom namerom), ali sa konjem kao glavnim junakom! Njuši li iko tu sem mene finu subverzivnu ironiju spram same ideje "velikog" "oskarovskog" ratnog spektakla, ironiju koja čitavu priču pretvara u jedan postmoderni komentar na ratni film i ideju spektakla kojoj više nisu potrebni ljudi na platnu, samo u publici. War Horse možete da posmatrate kao jedan skupoceni eksperiment lukavo sakriven iza stvari koje se ne smeju napadati- svetosti borbe za pravdu, dece i životinja. Jedan pravi Spielberg sakriven je u oblandi onoga kako ga drugi vide.

War Horse je klasik. Subverzija klasika. Novi klasik. Novi stari klasik.

SELEKTAH: 10 / 10

Pogledajte ovde fotke iz predstave War Horse. Izgledaju hebeno impresivno.

3 comments:

  1. Imate tekst na BBC-jevom sajtu u kome je objašnjeno da nije bio jedan konj vrhunski talentovan za glumu, nego se u toj ulozi smenjivalo četrnaest njih koje je trenirala ista žena. Go figure.

    ReplyDelete
  2. Ne zelim da umanjim tvoju fascinaciju konjem, ali sa zglobnim pelhamom u usima, kao na slici, zivotinja moze da uradi nezamislivo(pod pretpostavkom da nije primenjivan metod Nevzorova). Ne znam koliko se razumes u konje, ali, take it from me MMG, te zivotinje i danas imaju tesku sudbinu, cak i kad ih drzimo u svili i kadifi.
    Pozdrav
    balubE du ruE

    ReplyDelete
  3. greska u kucanju - "...sa zglobnim pelhamom u ustima..."
    balubE du ruE

    ReplyDelete