piše: powerty
Elektro biseri za
valjanje sa disko svinjama
Eto i to se dešava: sa
ubrzanjem (pretpostavke) vremena, elektronska muzika, koja je sama,
prvoborački, “na sva zvona” najavila dolazak novog doba, vrlo brzo je dostigla
svoj rok trajanja & prestala da bude zanimljiva van uskoelitističkih
žanrovskih krugova. Ukratko i drugim rečima – futurizam je postao retro pre
nego što se bilo ko nadao.
Ostali su nam
bezbrojni eventovi, good vibeovi i njima slične “krvarim od dosade” tričarije.
Muzika je postala nebitna i sekundarna, “zakulisna” radnja. Korporacije su
našle relativno lak način da moćnu supkulturu preoblikuju po svojim biznis
planovima zavođenja (mladih) potrošača, banalizujući priču pokretnom trakom na
kojoj su se na svakih pet sekundi smenjivali nebitni didžejevi. Ipak, nije sve
tako crno (nekad je i crnje): uslovno kršteni “mrak” je neiscrpni rezervoar
raznih neočekivanih divota sa raštrkane, bezobalne globalne ponude. Naravno, za
one koji ga se ne plaše.
Elektro Guzzi je trio
iz Beča, već izvesno vreme u misiji “sviranja tehna”, nemogućoj nalik na
članstvo Srbije u EU u nekom doglednom periodu. Naime, ovde se suočavamo sa
basom, gitarom i bubnjem koji udruženi u kontinuiranoj redefiniciji brišu
uobičajene žanrovske postavke sa izvanrednim ishodima.
Još od vrhunskog
bezimenog debi albuma (2010), njegovog dostojnog naslednika Parquet (2011)
i nekoliko kraćih izdanja, zaključno sa ovim najnovijim, Bečlije su uspostavile
izuzetno visoke stvaralačke standarde koje održavaju precizno poput sečenja
dijamanta. Komforna i uredna produkcija podseća na druge arty “crossover”
izvođače iz Centralne Evrope (prvi pada na pamet Kreidler, drugi švajcarske
legende Young Gods), a sam zvuk ide do s onu stranu Atlantika, u srce
devastiranog Detroita, u kome je čitava priča repetitivnog oslobođanja tela i
uma u savezu sa svemirom i počela.
Neki, mnogo izvikaniji
aktovi za čitave svoje opuse ne uspeju da pruže koliko Elektro Guzzi prezentuju
u tri stilski i kvalitativno ujednačene teme (dve original mix trake i gratis
remix naslovnice). Za neinicirane, ovo je odlična polazna tačka za uranjanje u
superiornu diskografiju Austrijanaca.
“Y' know for Elektro
Guzzi? Good for You!”, ispalila je na mene k'o iz topa jedna njihova
sunarodnica prošlog leta prilikom vožnje po sunčanoj jadranskoj obali, jedva
dočekavši da naš hrvatski domaćin/šofer završi izlaganje, koje zbog jezičke
barijere nije mogla da razume (blago njoj!), na temu Zadra kao najustaškijeg
grada u zemlji zapadnih suseda. Po nenadanom otkriću, u njenom pogledu se
ocrtala mešavina ozarenosti i čuđenja, a ja sam istovremeno zamišljao svet u
kome muzika ove grupe nije baš tolika tajna.
SLKTH: 8/10
I u drugom poluvremenu
ostajemo međ' Germanima, ali se pomeramo na sever, u Berlin, raj jeftinih
stanarina & multikulture. Tamo živi mlađani producent Recondite koji je
nakon nekoliko kraćih samizdata, prošle godine izbacio masterpis On Acid.
Reč je o stilskoj
vežbi na temu acid zvuka (kojim se u Srbiji na svetskom nivou bavi
Kragujevčanin Abadroza), koji je Berliner očistio od ataka iz Roland arsenala
(poznatog pod šifrovanim nazivima 303, 808 i 909) i slušaocu podario putenu
anđeosku nežnost, fokusirano, bez naglih trzaja.
Prema sopstvenim
rečima, ovaj momak se susreo sa stvaranjem muzike kada se novi dečko njegove
majke doselio u njihov stan i doneo profi opremu. Godine prakse protekle su u
prosvetljenju da je tehnologija dobar sluga ali loš gospodar, a hip hop
devedesetih i techno ponuda da je za glavu najbolje kada ostaje otvorena za
nove uticaje. Zato ne čudi da najsvežiji EP donosi promenu u zvuku – umesto
pastoralnih meditacija, u nešto manje od pola čuke vremena izliven je
nok(au)turnalistički, tvrđi techno zvuk kakav je svojevremeno proslavio
engleske IDM gerilce The Black Dog, a nije mnogo udaljen ni od suštinski
okultnih težnji bratije sa etikete Modern Love (Demdike Stare i Deepchord pre
svih, prijemčiviji ali veoma kvalitetni Andy Stott u nešto manjoj meri).
Nepopravljivo otrovan
zloduhom i klaustrofobično otuđen, EC10 nudi lekorbizjeovsku zvučnu
kulisu nepreglednih napuštenih radničkih spavaonica u kojima nema mesta nadi i
humanoj emociji. Samo istrulele fasade, ispucali beton i zarđali čelik (što
sugeriše i omot). Ali, Recondite ne bi bio to što jeste – majstor, da u svom
najnovijem žanrovskom izletu u potpunosti ne uspeva da iz mrtvačkih ruina,
drnča & škarta pusti iz boce blagi životvorni dah i utisne žig na temu
spiritualne pustoši napretka.
SLKTH: 9/10
No comments:
Post a Comment