piše: powerty
“Starost” je pitanje
duha a ne godina.
Ljubiteljima hardcore
punka širom sveta od početka novog milenijuma nije bilo teško da konstatuju da
je ovaj muzički žanr u velikoj krizi, koja se između ostalog očituje i u gomili
reuniona nekada slavnih sastava. Ne fali novih bendova, ali je deficit
intrigantnije sveže krvi očit. Nekako, srce uz njih ne zaigra kao uz klasike
žanra (u tom smislu, poslednji put me znoj sreće oblio uz bostonske
strejtedžere Have Heart).
Tako će ove godine na
turneju po svetu čak dve postave The Black Flag, prošle godine su se
diskografiskim aktivnostima vratili i bendovi poput Strife (manje) i Yuppicide
(više uspešno). Suicidal Tendencies svakako imaju svoje mesto u aleji zaslužnih
građana, mada je njihov pristup materiji oduvek bio očišćen od onog
ideološkog hippie imperativa promene
sveta putem muzike, a element pobune premešten na svakodnevni plan permanentne
borbe protiv mnogobrojnih dežurnih ispirača mozgova, tzv. autoriteta. Momci iz
Calija nikad nisu bežali od kontroverze (ime im je često skraćivano u
Tendencies; na početku karijere godinama nisu mogli da sviraju u Los Angelesu
zbog divljačkih koncerata; bije ih glas da su poprilično povezani sa lokalnim
bandama), a čini se da su od svih svojih kolega, nosilaca hardcorepunkerske
spomenice tamo početkom osamdesetih, najbolje shvatili i važnost vizuelne
dimenzije u svojoj egzistenciji.
Posle purističkih
početaka, bend predvođen neumornim pevačem Mikeom Muirom dopustila je sebi
luksuz plodnih susreta i prožimanja osnove sa metalom i funkom. Moglo im
se, jer su grupu sačinjavali sve bolji
muzičari (između ostalih i čika Trujillo, već neko vreme u Metallici). Uz D. R.
I. i S. O . D. najviše su u drugoj polovini osamdesetih/početkom devedesetih
uticali na nastanak tzv. Crossover thrasha, pravca koji se svojim dualizmom
podjednako svideo i pankerima i metalcima. Početkom devedesetih, bend je gotovo
uleteo u (američki) mainstream, pa brže bolje izleteo odatle i prestao sa
radom. Kraj milenijuma obeležila su dva povratnička, napadno pojednostavljena
povratka korenima. Od tada, Suicidali su se zadovoljavali tezgama širom sveta,
bez nove muzike, obraćajući više pažnju na poslovni aspekt priče (unosni
ugovori sa kompanijom Vans itd.).
Sve donedavno.
Osnovna motivacija
pisanja prikaza za 13 na ovoj prestižnoj adresi (sam je to napisao - prim. mr. prestiž) je proživljen feelgood
sentiment prilikom preslušavanja. Naime, očekivao sam ceđenje suve drenovine i
napad zevanja kao neumitnu posledicu. Bio sam potpuno nepripremljen za ono što
me čekalo. I lakomislen, dodao bih.
Mike Muir sigurno hrli
ka šestoj deceniji života, ali bi mu na vitalizmu mogla pozavideti i
hiperaktivna deca u predškolskom uzrastu. Njegov prepoznatljivo rugalački glas
alhemijski je povezan sa i dalje raspoloženom kaznenom ekspedicijom prekaljenih
muzičara koja nema nikakav problem da iz zaostavštine benda prati sve
odranije drage žanrovske tragove u cilju spravljanja adrenalinske bombe, u čemu
im, u vidu gostiju, pomaže nekolicina profi skejtera i motocross vozača čija
imena ni meni ni vama ne znače ama baš ništa, ali dovoljno govori o reputaciji
grupe u određenim krugovima, koji nabeđenim laicima sa brdovitog Balkana često,
kao npr. i (još mnogo više) u slučaju industrije video igara, izgleda kao
klinačko gubljenje vremena a zapravo je životni stil uz koji se iznimno lakše
plaćaju računi (za neupućene – reč je o stotinama miliona dolara). DIY kao
svestan izbor malog preduzetnika. Murray Rothbard se sigurno smeška s onog
sveta, samo ne očekujte da ćete u Blicu pročitati nešto na tu temu.
Od bržih stvari
ponajbolja je šaka u glavu This Ain't a Celebration, prvi video singl Cyco
Style ima više smisla na samom albumu nego kao njegov reprezentativni
uzorak, no ono što Tendencije odvaja od gomile sličnih sastava je svaštarski a
organski pristup materiji. U tom smislu apsolutni highlight je hendrixovski
sporogoreći groove Only God Knows Who I Am. Vatra i dalje palaca za one
kojima je plamen neophodan.
Nostalgija ume da bude
prilično zajebana, sputavajuća stvar, svedena na tržišnu udicu koju, u
uobičajeno surovom muzičkom biznisu, prilično lako bacaju ajkulasti prodavci
magle. 13 je u tom smislu dobrodošli, pošteni izuzetak, nalik na odličnu
prošlogodišnju ploču Into the Future još jedne legendarne i slično
eklektički usmerene bande, vašingtonskih Bad Brains. Mogwai je imao pravo – hardcore
neće nikad umreti, ali mi 'oćemo. Samo što će završni čin još malo da
pričeka.
SLKTH: 7/10
good stuff. svidelo bi se ozzyju.
ReplyDeleteinteresantno da si baš njega pomenuo... evo šta kaže majki (i) o 'ozzovcu http://www.songfacts.com/blog/interviews/mike_muir_of_suicidal_tendencies/
Deletepa da, majkijev vokal nosi metalnu snagu, cistocu i ozzyjevu boju svaki put kada nije h/c, punk ili funk, ali vidis, nisam imala pojma o detaljima.
Deleteeach 1 teach 1. tnx 4 the insight, girl!
Delete