Žestoka konkurencija
vrsnih i solidnih diskofilskih jedinica iz domaće radinosti u drugom nastavku
preturanja po muzičkim budžacima
pretura & piše: powerty
Za početak, u prvom delu sam zaboravio da linkujem vrsni Nastrom, te koristim priliku da
ispravim grešku. Prvi se dačići u vodu bacaju.
ZVONCEKOVA BILJEŽNICA
– Inženjeri ljudskih duša (Samizdat, 1992)
Pokojna nana je
predavala u školi u Malim Pčelicama, te sam kao baš mali odlazio tamo na njene
časove. Za žitelje Šumadije ovo selo/predgrađe Kragujevca poznato je po ustanovi za mentalno obolele, a
za ex-Yu punkere po studiju Češnjak koji drži Vuja član grupa KBO!, Zvoncekova
bilježnica i Trula koalicija. Problem Češnjaka je što su dugo svi albumi koji
su tamo snimani zvučali istovetno, slično novosadskoj školi produkcije
(preslušajte prvi Atheist Rap, recimo, pa zatim Mi smo ovdje samo zbog para
– ima neka tajna veza, je l' da?) – gitare su vazda nabudžene nekom neprijatnom
distorzijom, glas je snimljen kao s dna kace, sveukupna atmosfera je zaoštrena
i nekako olovna.
To je prvi problem
Inženjera ljudskih duša. Drugi problem su u najvećem broju slučajeva
pompezno-nebulozni naslovi pesama koji kao da sugerišu da su članovi ove grupe
bili pokojni Dragoš Kalajić, Radoš Ljušić, Zaharije Trnavčević, Slavenko Terzić
i Smilja Avramov. Gutembergova štamparija? Letopis popa Dukljanina? Latifundije
Kralja Tvrtka I Kotromanića? Humoristično? ...Not.
Ipak, šumadijska
post-punk atrakcija predvođena ekscentričnim Tozzom Rabasom, službenikom Strele
Lazarevac, na ovom kultnom izdanju izvlači fleke sa bar tri odlične pesme. Dve
su obrade – Vjeran pas riječkih Termita (koju je s uspehom u novom
milenijumu obrađivala i slovačka grupa Slobodna Europa, guglajte, ubedljivije je od bizarnih poljskih
Jugoton impresija Idola, Bajage i Prljavog kazališta itd.) i Mongoloid
ohajskih Devo. Treća je oriđinale i to kakav! Balkanski varvari, pesma
koja već svojim naslovom stoji uz bok himni pomenute Trule koalicije Zašto
me mrziš (što volim Šešelja), u instant pokušaju dočaravanja duhovne klime
ranih devedesetih. A ni ostatak albuma posle 20 godina nije loš, ako se
prevaziđu već uočene prepreke.
SLKTH: 6.75/10
HELLER – S/T (Ghost
House, 1989)
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!
Kakav kult klasik! Godinama sam naletao na ime ovog beogradskog benda, bez neke
preterane želje da ga čujem, ali sam oberučke prihvatio šansu da ispravim
propušteno i po preslušanom ostao potpuno zatečen činjenicom da je ovako nešto
ovde ikad snimljeno. Ovo je prvi thrash metal LP ikad objavljen u Srbiji, za
koji Beograd koji se u slobodno vreme rado kune u svoj kosmopolitizam nije imao
previše sluha (pretpostavljam iz malograđanskih razloga, zbog visoko
stilizovane satanističke tematike), te je album objavio Ghost House iz Odžaka
(ekipa oko grupe Pergament) u vrlo limitiranom tiražu. Danas za vinil mogu da
se uzmu vrlo dobre pare, baš pre neki dan jedan je otišao na Limundu za preko
osam soma dindžolerosa.
Posle dve dosadnjikave
uvodne pesme, i polovičnom trećom Inverzijom, koja obećava metalsku
supremaciju, stvari se zahuktavaju odličnom Demonskom devojkom,
prerastaju u total inferno makljažu u Grobu bez dna (Tog trinestog
petka/ kroz 7 kapija pakla dolaziš do kruga/ kroz mrak se osipa tuga... Grob
bez dna... YEAH BABY!!!). Rifovi pljušte kao zdravice na gradilištu i do Krvave
osvete i ubistvene Inkvizicije već je sasvim jasno da su Heller na
svom debiju dostigli evropske (čitaj nemačke) standarde thrash metala tog
trenutka, a u Istočnoj Evropi su sigurno bili na samom vrhu. Samo što to, od
silnih nosilaca novotalasne spomenice kojima je “alternativna” kultura ionako
bila karijerističko sredstvo a ne cilj (čast izuzecima), niko nije ispratio
kako treba, onako kako ovaj odlično spremljeni album zaslužuje.
Grupa se posle
dvodecenijske pauze ponovo okupila ove godine. Dok čekam plodove tog
okupljanja, u paralelnom ŠBBKBB univerzumu zamišljam rimejk Mi nismo anđeli
koji bi se zvao Mi nismo đavoli i gde bi umesto Hali Gali Halida pičio
baš ovaj album. Jer uz neizbežnog Satana Panonskog, sa kojim Heller deli
proročanske sposobnosti jer opisuje baš ono što će se nedugo potom desiti ovom
delu sveta, to je ta porcija familijarne i opskurne bizarnosti kakvu samo
istinski underground može da iznese na sto.
SLKTH: 8.55/10
THE GYMNASTICS – It
Is! (Silver Cross, 1996)
Jašta da jeste. Trio
iz Rume svratio je u Novi Sad na izlet i usput potrošio sto dolara za potrebe
stvaranja ovog snimka. Kada bi me neko pitao da mu jednom pesmom dočaram osećaj
devedesetih, pustio bih mu Think Before sa ove trake. Baraž neljudskih
urlika bi mu sve razjasnio, u njima su skrivene čitave generacije.
Predzadnje izdanje
etikete čiji je vlasnik bio najveći skadarlijski metalac svih vremena Georgije
Šargin Đole, legendarni kafedžija koji je svojim mušterijama omogućavao da
ispijaju svoja pića slušajući Type O Negative, uz opus kovinskih Wild Pigs
& Horses (pre svega na Noise, Noisy, Noism) u svoj memli i
prljavštini otkriva drugo, nemirnije lice Vojvodine u odnosu na štreberski
umiveni i medijski mnogo ispraćeniji 90s pop ravnice (zevzev). The Gymnastics
su u postavci glas-bas-bubanj našli ekskluzivno svoj prostor na ničijoj zemlji
između noisea, hardcore punka, grungea i grind corea uz osobenu teatralnost i
permanentnu frenetičnost kakva se kasnije mogla naći na suludijim freak folk
radovima. U blickrig pesmama, energije ima za izvoz, ovi ljudi kao da su
uključeni u struju, ova muzika je kao sumanuta čigra koja ne prestaje da se
vrti. Narodski rečeno, It Is! kida.
Od tada, članstvo se
rasulo i do Barselone i Beograda, prošle godine je snimljen i povratnički
album, a ja nisam imao želju da kvarim uspomenu na autentičnu mladu ludost,
koja ne samo da je u međuvremenu dostigla status besmrtnosti već je i dostupna za skidanje.
SLKTH: 9/10
DŽA ILI BU – Lepa kaseta (Delirium, 1991)
Ovo izdanje sam u
prošlom životu imao u originalu, pa sam ga poklonio jednoj devojci u srednjoj
školi, pošto je bila među retkima koju je nešto ovako uopšte i interesovalo.
Debi beogradske četvorke te 1991. slično Helleru nije mogao ko da objavi u
gradu nastanka, pa se izdavanjem pozabavila mala šabačka etiketa Delirium.
Prvenac prikazuje Dža
ili Bu u vrlo povoljnom svetlu – grupu krasi zaokružena šaljivo-ozbiljna
poetika sa preovlađujućim oslanjanjem na svakodnevno i neposredno, a ni
uvežbana svirka nije za bacanje – prvi gitarista benda Goksi jedan je od
nepoznatijih/nepriznatijih gitarskih heroja koje je ovaj grad iznedrio (i
oterao): ko je imao čast da ga gleda i sluša na Bržim bendovima Srbije u
proleće 1994, zna o čemu pričam. Tada je zasluženo proglašen za najboljeg.
Detinje naivna oda O,
kako sam srećan ja ostaje najvredniji zapis sa ovog snimka, a prati ga
šarmantna nebuloza Hajde. Što se tiče preslušavanja s ove vremenske
distance, najzanimljivije je More, pošto danas teško da bi se iko
odvažio da snimi ovakav otpis nemačkim turistima, jer im se sada nadamo u što
većem broju, iako više ni nemamo izlaz na stajaću vodu. Zato je Živeo
Staljin i svetska revolucija i dalje vrlo aktuelna, muzički blizanac i
posveta neprolaznom dijamantu domaće kinematografije, znate već kom.
SLKTH: 7.25/10
CANTWAIT – Lak na
obaraču EP (Bassivity Digital)
Bassivity ne staje s
filtriranjem kvaliteta “nekrštenog” internet talasa srpskog hip hopa. Nakon
Kruševljanina Ajzija i Nišlije Furija Đunte, svoj doprinos organskoj
decentralizaciji scene daje i Cantwait. Momak iz
Aleksinca koji je već godinama stanovnik Beograda nije nepoznato ime za one
koji pomnije prate zbivanja u najzanimljivijem odeljku domaće pop kulture,
pošto se već nekoliko puta oglašavao mikstejpovima. Pažljivijim ušima nije
promakla elokvencija, stilistički dar i spretnost s rečima (recimo, Phone Call sa prvog dela Sex i nasilje mikstejpa je i dalje među najboljim
srpskim hip hop pesmama u poslednjih xxx godina), što su nesporno aduti i
najnovijeg oglašavanja. U domaćem kontekstu, Cantwaitov šarmantno raspričani
duhovito-ozbiljni izraz je otprilike najbliži pominjanom Furiju Đunti, samo što
je umesto Vudu Popaja njegova direktna preteča Marčelo.
Upad i naslovna pesma odmah podižu očekivanja od
ovog zagrevanja za debi LP, koji je najavljen za iduću godinu. Prošlogodišnji
video singl Jam i dalje podstrekuje klimoglav, a i uspele stilske vežbe Kah
Kah i Ponedeljak šire dobro raspoloženje. Jasno izražen Cantwaitov
perfekcionizam ima i svoju tamnu stranu kada ne uspeva da održi slušalačku
pažnju, kao što je to slučaj sa Pohodom na Sveti Panč i Igrom
prestola. No, zaključna Rat uživo briše sve potencijalne nedoumice –
u otvaranju NATO rana Cantwait briljira, dok se gost na ovoj pesmi Ikac u svom
versu drži svoje trenutne, jugonostalgičarske političke agende koja je
dijametralno različita od one inicijalne, sažete u legendarnom stihu “Reper i
dizelaš, brate - pravi Srbin!”.
Bože moj, ljudi se
menjaju. Nije nikakav problem da napišem i opsežnu političku kritiku ove
markantne pesme (dragi FPN-ovci više sreće drugi put - prim. MMG), no za potrebe ovog prikaza treba još samo istaći da je sjajno što
je srpski hip hop i dalje dovoljno širok medijum za izražavanje različitih,
često suprotstavljenih stavova, što negde i jeste sama srž komunikacije. I kao
dokaz da smo nešto naučili od prethodnog javljanja, ne zaboravljamo da
napomenemo da su za dž su dostupni i EP i tekstovi pesama.
Ti Gymnastics mi bili opasni, bio sam im u vreme tog prvog albuma jednom i na koncertu - koje ludilo je to bilo bogtemazo! Iako me je ovaj link zaintrigirao, ipak necu da proveravam na sta bi mi sada licili , neke stvari je bolje da ostanu samo kao uspomene....
ReplyDelete