Lijepa vaša mini-specijal...
sve friško, tek ubrao:
powerty
GROZNI – Od danas do nigdje (Samizdat, 2013)
Ivan Grozni je reper
koji dolazi iz Pakraca, tj. Lipika. To je grad pored grada, a nekad je bio
jedan grad, ako sam dobro skapirao (prolazio jednom u životu tuda, putevima
rahmetli Republike Srpske Krajine, u busu u kom od 25 putnika dva'es ima
putovnice, a majstor umesto da ti poželi dobro veče odma' zapitkuje da l'
švercuješ pljuge). Iako se već oglašavao nekim demo radovima što pod ovim što
pod imenom Gargamel, ovo je prvi na koji sam naišao.
Za razliku od drugih
zakukuljenijih protagonista sa hrvatske rep scene, Grozni se vidno ne zamara
angažmanom (poput Brlog ekipe (...genijalni Tenk, negenijalna Sparta, solidni
Daxx i Nightmare) iz Slavonskog Broda (anti-globalisti/neokomunisti), odnosno
Bendicoda (Trokut) i Jantara (Skunk) (teoretičari zavere)). Nije ni žanrovski
purista (zagrebački Krleža na kreku Burky i riječki bogotac Suicide
(svako ko mažnjava Arsonists matre je legenda u startu)), al' srećom nije ni
zamoran i isprazan k'o osiječki hastleri Krankšvester. Ne, buraz, Grozni je lik
koga na repovanje najpre stimulišu zle žene hladnog srca i nešto bolji alkohol.
Bez neke dublje filozofije, u down to earth ključu u versove je poslagano
standardno životno iskustvo.
I dok veći deo albuma
prolazi u predvidljivom tonu, negde pred kraj Grozni, upečatljivo dubokog
glasa, uspeva da podigne slušalačke obrve: pedagogijom (Dok sjediš i čekaš),
reperskim umećem (Nema razloga) i okidanjem pop živca (nagovešten u Nije
fora, realizovan u Samo to), ali je bajati jungle, iz recimo 1996.
na odjavnoj Džungli bespotreban višak i u totalnoj je koliziji sa
ostatkom produkcijski ujednačenog izdanja. Od danas do nigdje osim što
pruža dovoljnu meru zabave svedoči i o saznanju da treba preležati još neke
dečije bolesti da bi se ostvario pun potencijal. Pratite razvoj!
SLKTH: 6.3/10
PONOR – Ovo je kraj (Samizdat, 2013)
Debi angažovanih
Zagrepčana pleni svojom muzičkom (mikro)eklektičnošću: na hardcore punk osnovu
organski su spojena metal rešenja iz raznih atara (ima i crowbarovskog sludgea i black metal ledenica) al' na kraju dobijena smeša, Bogu fala, nije
praznoglavi bezdušni metalcore i ne može da se svede na nešto drugo, iako omaži
i citati neće promaći preslušanijem uhu. Uz obilje fino razbacanih brejkova, to
je već dovoljno da se zaključi da je ovo novo ime sastavljeno od starih vukova
sa lokalne scene (tri frajera i jedna dama), s tom razlikom da mi je noviji
zagrebački hard core u svim ponudama bio nezanimljiv/nepamtljiv (Analena,
Senata Fox, itd...), a ovo, vidiš, nije. I bolje je nego npr. Kvelertak.
Tekstualno, Ponor se
drži ustaljenih šema u žanru – od levičarske brige za radničke patnje Trećeg
sveta, iskazane spremnosti na verbalnu konfrontaciju preko raskrinkavanja
propagande do “mi protiv njih” posveta i blankijevskog No Gods No Masters
slogana koji su u angažovanu muziku uveli večni Amebix. Osveženje je da se ovim
poznatim žanrovskim drumovima jezdi na maternjem jeziku, te su tekstovi
minimalistički, koncizni, to-the-point. U izjednačenoj konkurenciji (Koja je
tvoja cijena, Sve što znaš), titulu poetskog vrhunca odnosi
pretposlednja Ti pripadaš njima, oda eksploatisanoj individui čija
imaginacija ne prelazi, pogađate, eksploatatorski horizont.
Daleko je to još uvek
od standarda koje su na maternjem jeziku postavili pulsko Bolesno grinje ili
samoborski Johann Wolfgang Pozoj (čija Iz grotla života i dalje
najzlokobnije odjekuje), ili s ove strane Drine, crust pagani iz
Beograda Dažd, koji su svi poimence što radikalniji što originalniji od Ponora.
Ipak, već sama ova poređenja bi trebalo shvatiti kao kompliment pridošlici od
koje se očekuju još bolje stvari. Kad se podvuče crta, Ovo je kraj je
pošten start.
SLKTH: 6.3/10
KID RAĐA – Sve šta đaku treba (Samizdat, 2013)
Mnogo pre nego što su
Dječaci porasli u očima fensera i hipstera, u demo praistoriji, Splićani su
bili kvartet. Kid Rađa je zbog stilskih razilaženja napustio bend još pre nego
što je objavljen debi D R A M A (2008). Tu i tamo se oglašavao u pesmama
ove grupe (Truba, TOP, Maci, Med, Tikvice), proizvodeći setne
uzdahe svima nama kojima su Govno je na vatri i Svodničin i dalje
draži od svega što je sa ovim žigom potom objavljivano. “Draži” ipak nije prava
reč, bliže istini je termin “opsesija”, u smislu da i dalje k'o iz ženskog
polnog organa znam napamet te tekstove još od kad sam ih prvi put skinuo na
jednoj slavi (...Vidi igru figura na kiši nigdi zaklona/van stana opstanak s
obe strane zakona... Dok ja i moji mi pokrivamo svoj ćošak). U njima
je Rađa bio najbolji (čitaj najtvrđi), mrzovoljan i nadrkan kombinator, lerdi i
mutljavina kakvu samo ulica može da iznedri, a opet vanredno poetičan za
uobičajena iskustva iz tog miljea. Dakle, čista alhemija na delu – pretvaranje
nužde u vrlinu, blata u drago kamenje.
Od tada ovaj pesnik s
kaldrme zarađuje za život na prekookeanskim brodovima, pridruženi je član
pobratima Dječaka - grupe Kiša Metaka (čiji me ovogodišnji LP izlet u trap u
najvećoj meri ostavio ravnodušnim (dok npr. ljubav na prvo slušanje za Kurve
i olovo i Čisto zlato godine nisu ni okrznule)), onoliko koliko
Juiceov Apetiti mi rastu (2012) nije) i zbog prirode posla kojim se bavi
ne nastupa uživo (u tom smislu Beograd je 2007. imao retku privilegiju; Kad smo
već kod toga, Beograd je (uz Petrovaradin pre njega (mada grupa tamo nije
nastupala kompletna)) video Dječake uživo pre Zagreba).
Ubio sam ovim
zagradama. Tek ću.
Jasno je sada da je
moj nekada najveći entuzijazam prema grupi padao s godinama i dostigao najnižu
tačku sredinom prošle godine na nastupu u Domu omladine. Možda je uticaj imala
raspojasana atmosfera na svadbi s koje sam došao na cert, jer sam tamo pod
dejstvom alkohola uživao u višesatnoj vlaškoj psihodeliji (a vlaška magija je,
prema tvrdnjama znalaca, druga najjača na svetu, tik iza vudu vradžbina).
Svejedno, nije mi se ni najmanje svidelo nastupanje s “živim” bendom, crossover
je relikt s kraja prošlog veka, a i publika je bila nebeski trula. Ukratko, sve
je bilo pogrešno, pa sam pobegao pre kraja i do kuće žalio što nisam ostao da
pojedem parče torte s mladencima. Onda je na prošlom Exitu sve to zvučalo malo
bolje, ali je opet lična impresija najpre bila nalik susretu s bivšom ribom
koju si nekad mnogo voleo, a sad znaš da ste dva sveta. I nisam jedini koji je
to tako skapirao. Neću koristiti teške reči, neću reći da su se prodali, to je
danas ionako svima cilj (i svaka čast svakome ko uspeva da se time bavi i
pomalo živi od toga). Samo se više nisam pronalazio u priči, uz knedlu u grlu
koja se javi svaki put kad neko krene da mi hvali Marčela, Bad Copy (posebno Viklera)
i npr. Frenkija kao vodeće hip hop perjanice (nisu).
I sve bi ostalo na tome, da se od svih ljudi na
ovom svetu mejlom nije javio Fridom. Kaže, izašao Kid Rađa, mogao bih nešto o
tome. Prvo sam se nevešto malo izvlačio, iako smo obojica vrlo brzo znali da će
ovo biti napisano (kao što smo iz taka znali da o Arcade Fire neću pisati).
Zakopani entuzijazam je rastao po povišenoj stopi kako sam ga brzopotezno
upućivao u tajne demo diskografije Dječaka (hvala, hvala najljepše - prim. MMG) . Boktejebo, koliko sam voleo ovu
grupu! I onda kad se razočaraš kriješ to u sebi i od sebe, jer nema ništa gore
nego kad ti se sjebe plemenito osećanje, i ophrva te balkanski fatalizam, pa
negiraš da si ikad bio sposoban da išta i osećaš, nemaš ni izlaz na more a sve
su ti lađe potonule. Toga sam se plašio pri susretu sa prvim Rađinim solo
radom. Poslednjeg eksera u kovčegu moje ljubavi.
Srećom, pogrešio sam.
Dobro, od ranije sam
znao da je Rađa duvač, ne sećam se nijedne pesme u kojoj ga ima a da nema
vutre, kupovine, prodaje, distribucije, mrvljenja i svega ostalog što mi je
ostalo u malom mozgu iz prošlog života. Sećam se i da je Vojko jednom rekao da
je svađa u grupi koja je rezultirala separatisanjem jedne njene četvrtine
nastala kada je za Kamiondžije Rađa parkirao vozilo i poslao šofera u
štek da sprži jednu spravu. Zato ni najmanje ne čudi da se prva pesma zove Marijana
a iduća Dim. Zatim Rađa dobro napušen napušava sveštenstvo i
panduraciju, tj. sva uniformisana lica u Gamadi. Nisam nikad bio u
Splitu, niti imam planove da ga posetim u skorije vreme, ali lagano pratim
sleng iz rima zahvaljujući fajlu koji se zove Rječnik. Tu su za svaku
pesmu zabeleženi i objašnjeni lokalizmi.
I dalje ne znam šta je
Čvrka, pretpostavljam iz teksta da je to Reno 4, neprežaljeni relikt
vremenom pregažene francuske mašinske logike, uz (staru) Bubu kola s najvećim
karakterom, gledano očima večitog pešaka.
Rađa se ne zaustavlja i iz pesme u pesmu širi opseg svojih, na početku
veoma uskih THC interesovanja na demografiju i sociologiju grada. Vrlo brzo
postaje jasno da on mnogo voli svoj grad, da Split priča iz njega u lenjom,
stondiranom ritmu, ali da ta ljubav nije ona površna propagandna glorifikacija
već često isključivo bespoštedna kritika, pa je samim tim ta emocija prava jer
je jača od svega lošeg, i tinja uprkos svim tim džankijima, dilerima, kockarima
i njima sličnim jezivim glavama koje ga naseljavaju.
Rađin Split živi i
diše, tetura se i pada, mušičav je i naprasit kao Split Dina Dvornika i Tome
Bebića, lud i slobodan kao Split grupe ST!ilness (još jedne demo legende), kao
da nije s ovog sveta kao šjor Božina Jugoplastika, ali blesav i zaigran kao
Split Tutti Frutti Banda, onog iz doba Jugoslavije, jedinog kog pamtimo (bez
brige, neću pominjati Magazin ha ha)... Na sve to, Sve šta đaku treba
je, osim što je ortodoksni hard core rap represent za udžbenike, unikatna
muzička razglednica s Mora: u njoj je Split i musav i siromašan, u njemu se
besciljno bleji i ciljano drogira i pije, a opet je magično-fantastičan kao
neki markesovski svet za sebe.
Unutar ove mikrokozme,
Rađa sebi dopušta sentimentalnost povratka u detinjstvo (Franje) i njemu
sklono voajerstvo (Ćiribimba), da bi se brzo vratio u sada i tamo, u
učmalu svakodnevicu ubijanja vremena i posledica tog čina (Kiks 1 & 2,
za sad najbolja Minus) i uspele stilske vežbe (Diler, Droga Babaroga).
Muzika je naglašeno stondirana, u laid back štihu, uz povremene izlete u
svetlucajući disko kič (Džungla).
Producent Zondo (aka Beba aka Sinom, menja ta imena k'o čarape) lepo je
pronašao balans između odsviranog i usemplovanog pola, a ovaj potonji, između
ostalih, krase i dela Lakih Pingvina, Đorđija Peruzovića, Josipe Lisac, Vice
Vukova, Olivera Dragojevića, Bisere Veletanlić, soundtrack za Breaking Bad...
Crate digging tj. kopanje za primer.
SLKTH: 8.18/10
No comments:
Post a Comment