17 February 2014

OSKAR I/ILI FEST: JEUNE ET JOLIE

Beauty and the Beast


Negde pred kraj filma, glavna junakinja ovog filma, sedamnaestogodišnja Isabelle (malo je reći prelepa Marine Vacth) hoda kroz neku stančinu u kojoj njeni vršnjaci na sve moguće načine slave svoje lude godine. Midnight City od M83 prati je na tom putu. Bio je to prvi put da sam ovu stvar "čuo", da sam je razumeo, da me je obgrlila i pokazala "od čega je i o čemu je". Melanholična histerija grada, grande bellezza mladosti, dontgivafaknes svetlosnim godinama udaljen od mene. Nakon toga, Isabelle izađe na terasu i deluje da će da se zaljubi...
Potom se vrati i pleše uz Baptism od Crystal Castles, sve dok tu muziku ne proguta neka stara, sentimentalna šansona, na čije reči nisam obratio pažnju, a Isabelle nastavi da pleše u sloumoušnu muzike koja se više ne čuje.
Mladost. 
Koliko ima kako ste je ostavili za sobom?
Ili se i dalje tešite kako je ona stanje duha, a ne tela? (Mladi obično ne veruju u to- eto tako testirajte da li ste mladi).
Kad gledam tuđe mladosti pitam se da li je sve zaista bilo tako "nespretno", komplikovano, a lako. I za učestvovati i za izbeći.

Ozonov film počinje porodičnim letovanjem na kome Isabelle napuni 17 godina i prvi put spava sa svojim dečkom, Nemcem, koga je tu upoznala. Ali to nije bilo iskustvo koje joj je prijalo, o čemu govori njeno lice i izrazi podjednakog gađenja i bola, ali i privid da njena projekcija stoji na par metara od mesta ljubavi i zločina i posmatra je, i kao da se pita- šta to radiš i nema šanse da ja učestvujem u tome. Nakon toga Isabelle postaje hladna prema Nemcu i ona praktično bez pozdrava odlazi.

Počinje drugi deo filma- jesen. Isabelle već uveliko "radi" kao prostitutka i spava sa muškarcima koji bi mogli da joj budu očevi ili dede. Za to im naplaćuje 300EUR. Kako kasnije saznajemo do toga je došlo slučajno- neki od tih "dedica" startovao ju je na ulici, pitao da li bi htela i ostavio svoj telefon. Posle toga sve je bilo internet i dejting sajtovi. Isprva ne deluje da Isabelle mnogo uživa, ali ni da se mnogo gadi onoga što radi. Iako skuplja pare, nije jasno šta će joj, niti sa kojim ciljem- sem jasnog stava da su one njene. Paralelno sa tom karijerom, Isabelle saznaje da njena majka vara očuha sa porodičnim prijateljem, a i njen odnos sa mlađim bratom je na granici, ne toliko incestuoznosti, koliko "impresivne otvorenosti i bliskosti". Ti momenti su više u funkciji kreiranja Isabelle.

A Isabelle je prelepa, maksimum onoga što biste pomislili kada zamislite "francuskinju", mlada Jacqueline Bisset, smeđokosa Brigitte Bardot, taj zon. U nekom trenutku jedna od mušterija će joj reći "jednom kurva, uvek kurva", i mi ćemo s pravom pomisliti da je Isabelle predestinirana za tako nešto, da je to njen legitimni, "životni izbor". Kada jedna od mušterija umre tokom seksa i to baš ona za koju se činilo da joj je Isabelle najprivrženija, shvatićemo da to sve nije bio samo buntovnički seks, već glup, ali "odrastajući" način da se negde oseti sigurnom i da se neko prema njoj ophodi nežno, ostavljajući iza sebe njenu lepotu kao njen "neizbežan" momenat.

Na samom kraju filma, kad stignemo i do proleća, Ozon odlučuje da napravi ambivalentan kraj, koji možda odgovara onoj zlosutnoj "jednom, uvek", a možda je zapravo samo "closure" (lepa srpska reč) za jednu avanturu (iz) mladosti koja joj je pomogla da shvati kompleksnost onoga što ostavlja za sobom i onoga što je čeka. 

Jeune et Jolie je studija toga koliko su lepi ljudi osuđeni na svoju lepotu i koliko zbog toga trpe predrasude koliko i oni na sasvim drugom kraju skale privlačnosti. Koliko im je lakše ili teže. I Marine Vacth je magično dočarala te tanušne granice između lakoće i težine. Jedino što se Ozonu može zameriti jeste što film ima dosta repeticije u segmentu Isabellinog "poziva", dok je mamina preljuba nedovoljno jasno uklopljena u priču i otvara skoro nimalo dotaknuto pitanje o moralnosti maminih odnosno Isabellenih "postupaka". S obzirom da nigde nije postojala pretenzija da to bude okidač Isabellinih postupaka ili njihov preusmerivač u bilo kom smeru, kao usputno dešavanje samo ruži osnovnu temu.

SELEKTAH: 7plus/ 10

No comments:

Post a Comment