10 March 2014

GLASOVI IZ PAKLA SPECIJAL (1)

Tri metalne devijacije, tri mentalne kastracije
egzaltiše: powerty

  
GRIDLINK – Longhena (Handshake, Inc.)

Naslovu najnovijeg u nizu specijala kumovala je lično moja žena, to je citat njenog konstantnog komentara svaki put kad se gajbom razliju ekstremni zvuci. Za oproštajni album Gridlinka rekla je da je “odvratan”, što u prevodu sa srpskog na srpski znači da je “odličan”.

Čak i ako ne gajite entuzijazam prema iskonskom zvučnom zlu, moguće je da ste naleteli na stvaralaštvo Gridlinka u prvoj sezoni serije Homeland kada se isto upotrebljava za mučenje jednog od Al Kaidinih afiliejta, i to sa prethodnog remek dela Orphan (2011), čije je dvanaestominutno trajanje toliko nabijeno surovim intenzitetom da apsolutno nikome nije palo na pamet da nešto prigovori u vezi sa long play oznakom na ovoj ploči. Probajte, uverite se.

Od tada, mnogo je prolivene krvi nevinih ostalo po američkim rukama, i Homeland se pretvorio u nižerazrednu niskostrasnu sapunsku operu, no sva sreća pa Gridlink ispada iz ovog šablona razočarenja i dalje svežim pristupom materiji. Zahvaljujući neljudskim tehnikalijama, svaka disonantnost pada baš tu gde treba, gitaroš Steve Procopio (Human Remains) s lakoćom izobličava happy metal rifove i nesumnjivo je da je ova labudova pesma trijumfalna.

Pevač Jon Chang (igrao sam jednu njegovu video igru pre nekoliko godina na fejsu) je već učestvovao u kreaciji najboljeg grind core albuma ikada – naravno da znate da je u pitanju The Inalienable Dreamless (2000) njegovog prethodnog sastava Discordance Axis. Tu je i basista Ted Patterson, Burnt by the Sun (verovatno se znaju preko Davea Wittea koji je, između ostalih kažnjavao bubanj i u D. A. i u BbtS), autora poslednje dobre metalcore ploče Perfect is the Enemy of the Good (2003), a od gostiju tu je i naše gore list Paul Pavlovich, vokal legendarnih Assuck, čiji je Anticapital (1992) jedno od esencijalnih grind core slušanja.

Ovaj album je duplo duži od Orphan, a i duplirano mu je trajanje pošto se uz album dobija i njegova “karaoke” verzija. Longhena je za dlaku slabija od svog prethodnika ali i dalje poseduje pregršt kaznenih aduta (Stay Without Me, Island Sun, Look to Windward) koji garantuju nove slušalačke susrete.

SLKTH: 8.5/10



CRIPPLE BASTARDS – Nero in Metastasi (Relapse)

Giulio The Bastard, pevač i vođa dugotrajne italijanske hate grind atrakcije iz Astija na severozapadu čizmolike zemlje, već decenijama privlači pažnju (iliti “kontroverzu” kod PC nastrojenih čitalaca) neprikrivenim srboljubljem koje se očituje na njegovim majicama koje krase imena svetinje Црвене звезде, Републике Српске, dvoglavih orlova (koji ionako u srpsku tradiciju stižu iz Rima preko Vizantije, a prisutni su bili i kod Habsburgovaca i, guess what?, parni brojevi mistički i heraldički nisu najsrećnije znamenje jer većina (tj. sve, među nama rečeno, te) državolike tvorevine koje su se njima ogrtale više ne postoje), генералом Младићем & Жељком Ражнатовићем Арканом.

Sve se to lepo može snimiti na dugotrajnom dividiju prikladnog naziva Blackmails & Assholism, pa ček it aut on jutjub ako imate višak vremena (a nemate jer dirinčite). Uz hrvatske Patarene (s kojima Giulio beleži saradnju) i belgijske Agathocles, Bastardsi generacijski spadaju međ' najcenjenije evropske grind atrakcije van ostrva, što je bilo dovoljno za deal sa levijatanskom izdavačkom kućom ekstremnog zvuka - američkim Relapse.

Ovaj put s tekstovima na italijanskom (ranije u opusu grupe beležimo i pesme na engleskom i srpskom, mada je muzika takva da je svejedno da li se ne štedi svahili ili latinski), Crno u metastazi očekivano krasi gnev i očaj kakav samo život u civilizaciji može da izazove. Ako izuzmemo pominjanje “Jame” Ivana Gorana Kovačića u jednoj od pesama, nema serb-related materijala (ni ranije ga nije bilo previše, izuzimajući naravno vrhunsku Desperately Insensitive, strasni komentar na NATO agresiju na Srbiju, sa jednog od prethodnih albuma), više se troše beskonačne zalihe mizantropije, a posebno su na udaru punk preduzetnici iz so called indie muzičke industrije (Promo-Parassita).

Priznajem, više volim Cripple Bastards na papiru nego u praksi, njihova muzika je suviše oruk-we-can-do-it-together za moj ukus i nova ploča u tom smislu nije izuzetak. Tehnički je sve pod konac, ubadaju se prave neuralgične tačke, agresija i abrazivnost su na zavidnom nivou, ali kad se podvuče linija krajnji utisak je ravan i ambivalentan, dakle sve ono što grind core nije.

SLKTH: 5.5/10



MORBUS CHRON – Sweven (Century Media)

Uz Skeletal Remains, švedsku kohortu Morbus Chron sam zapazio kao najinteresantnije predstavnike globalnog death metal podmlatka još na debiju Sleepers in the Rift (2011), na kome se moglo čuti da su ovi učenici s uspehom savladali gradivo često sputavajuće Tradicije. No, ni u snu (ili viziji, stara engleska reč za ta dva pojma je ujedno i ime novog albuma) nisam mogao da anticipiram šta me čeka na Sweven.

Zaista je bilo mnogo, nebrojeno pokušaja da se unutar death metala preore žanrovski atar, neki su uspevali (Death, Cynic, Disharmonic Orchestra), neki pokušavali (Pestilence, Gojira, Portal i ostali sa etikete Profound Lore), a najviše ih je bilo zadovoljnih kada se “tu ništa ne bi diralo”  oko koordinata zacrtanih na Floridi, pre svih, još tamo krajem osamdesetih i početkom devedesetih. Morbus Chron su sa mladalačkom drskošću hrabro zakoračili na terra incognita i sačinili album koji nema pandan u istoriji, ali će se sva potonja izdanja sigurno ravnati prema njemu. Tako je to s pločama na kojima za svaku pesmu pomisliš “ne može bolje”, a onda te već iduća dobrano demantuje.

Kada se zapitamo: “Šta je to što velike albume čini velikim?”, odgovor je prost: “Atmosfera”. Sweven od samih ambijentalnih početaka krasi organski miks komforne ukletosti i psihodelične strepnje koja poput crne rupe usisava slušaoca u “mesto” bez početka i bez kraja. Nema govora o usiljenosti tiših, atmosferičnih pasaža niti je prenapumpanost glavna odlika kada “iskipi mleko”, koje se ravnomerno razliva u svojim death i black rukavcima, s ukusom nakićenih neočekivanim minijaturama i promenama tempa.

Monumentalan kao katedrala u Kelnu, Sweven bez lagovanja klizi, idealtipski uglačan i kao i svaki vrhunski umetnički artefakt, kao da je stvaran bez većeg napora, relaksirano iznikao iz zemlje da bi porastao do neba, do trenutka kada više nije ni bitno o kom je žanru reč, dokle god muzika u snolikom obliku ne prestaje. I jasno je odakle potiču konstitutivni delovi, ali celina iznosi priču do nivoa nečuvenog. I majstorskog, i prelepog.

Kad čujem ovakav album, obično ostanem bez teksta.

SLKTH: 9.5/10

No comments:

Post a Comment