Ova
riba je za trpeze sladokusaca i ekscentrika
Sasvim
je moguće da sam u blogomanijskoj poplavi tamo na koncu prethodne i početkom
ove decenije ulovio i preslušao prethodne albume Helms Alee – avaj, ne sećam ih
se. Mreže bacane po mreži su tih dana konstantno bile pune, posebno, ajajaj,
nazovimo je tako, “postrockerštine”, te je sva prilika da je HA ponuda na
svojim počecima bila generička, što je od tada do dana današnjeg bila sve učestalija
pojava u sve kanonizovanovanijem i samim tim nezanimljivijem žanrovskom
obrascu. Na sreću, treći album je neviđena sreća – američki trojac je pronašao
striktno svoj teren.
Nakon
što je grupa iz Sijetla ostala bez svog dotadašnjeg izdavača – cenjene etikete
HydraHead (u vlasništvu Aarona Turnera iz upokojenih Isis), koja je u
međuvremenu prestala sa aktivostima, ideja je bila da se krene u sve
popularnije diskografsko samopreduzetništvo. Zatim je bačena i ključna kocka –
apsolutnom većinom svih prisutnih odlučeno je da se novi album pohrani na
analognoj traci, koja je završila u rukama ljudi s etikete Sargent House, koja
se naposletku i prihvatila izdavanja Mornara mesečara.
Koliko
god da je bliska istini ocena da Helms Alee ponuda ni u kom slučaju nije
podesna za uobičajeni slušni pop aparat, svojim bri-kolažom suštinski ne-pop
sastojaka (math, prog, psych, post, noise pa i metal, te posebno zanimljiva
privatavanja svih prozvanih sa indiejem i američkom muzičkom tradicijom), opet
ne bi bilo fer ne napomenuti frapantnost njene poperske uglačanosti i kristalne
čistote. Da sve bude još luđe i iracionalnije, nema govora da je u tom
transferu na oltaru išta žrtvovano. Agresije ne manjka, ideje prosto kuljaju
izvirući jedna iz druge; čitava priča je konkretizovana i izoštrena do novog
nivoa u kome je samo nebo granica. Na toj koti lako je izgubiti se u
pretencioznosti, no trojac uspeva da zadrži fokus i novom dinamikom osveži
uveliko ofucani tiho-glasno šablon.
“Nabacivanjem”
mesa na suve tehnikalije tj. prijemčivanjem neprijemčivog u mnogo mekšoj
verijanti nedavno su se više (debi)-manje(drugi album) uspešno bavili Foals. Sleepwalking
Sailors svojom hipnotičnošću evociraju uspomene na raniji (mnogo plodniji)
opus već pominjanih Isis (LP Oceanic (2002)), a dvoglasje podseća i (više) na
Kylesu i (manje) na Circle Takes The Square i njihov besmrtni debi As The
Roots Undo iz 2003/4. Dok su
prvopomenuti nesumnjivo najbliža muzička rodbina HA, potonji su namedroppovani
ne toliko zbog stilske sličnosti već zbog toga što su, kao i Helms Alee,
dokačili Sveti gral sviranja – našavši striktno svoj prepoznatljivi zvuk.
U
slučaju Helms Alee, pogonsko gorivo je ritam sekcija. Surovo distorzirani bas
Dane James okidač je za nebrojene naftne mrlje, dok bubanj Hozoji Margullis (još jedna devojka, kakvo ime!) krasi spretno nađena ravnoteža između zategnutih ego tripova Larsa
Ulricha na Metaličinom ...And Justice For All i igre u službi tima u
kome gitarošu Benu Verellenu nije teško da pored takvih saigrača ponese
kapitensku traku. Nijedna pesma s razlogom nije izdvajana: koliko god da je
format albuma u ovo digitalno doba sahranjivan i proglašavan za relikt
prošlosti, za njega postoji budućnost dokle god se snimaju komadi kao što je
ovaj.
SLKTH:
8.5/10
HRT 2 neki minut pre 18 h pustio https://www.youtube.com/watch?v=GmcX97Y3vE4 odem na yt, tražim ime i prezime, i onda prema omotu poznam da si pisao o ove dve cure i čkude; čitam opet.
ReplyDelete