Jer
klin se klinom izbija
baca bombe: powerty
Petnaestogodišnjica
agresije NATO na našu zemlju zgodan je povod za dubok naklon gospon Zdenku
Franjiću, head honchu zagrebačke etikete Slušaj najglasnije!/Listen Loudest!,
koja je za opštu kulturu i muzički
underground Balkana i šire učinila mnogo više nego sve ustanove kulture u
radijusu od nekoliko soma kilometara.
Razloga
ima nekoliko: naslov Franjićevih čuvenih kompilacija je Bombardiranje New
Yorka koji sasvim lepo odgovara okolnostima našeg današnjeg okupljanja. Mnogo je
bitnije to da je odnedavno čitav katalog etikete besplatno dostupan za
skidačinu. Nisam još zaronio u taj bunar, kolekcija koja sledi je presek mojih
favorita od ranije. Naravno, neki su ovaj put izostali, pre svih subotički
Balans, niški Plasma-Arc Machining i sinjski M.O.R.T (o kojima je ovde već
pisano), kao i beogradski Zemlja br. 9 (garant sam nekog zaboravio i među
izostavljenima (i jesam – Zadrugu iz Zaboka)).
Oduvek
sam voleo SG!/LL! izdanja zato što su pružala onaj neprocenjiv osećaj
postojanja paralelne dimenzije. Nije bilo zamaranja propratnim informacijama o
izvođačima, samo pesma i poruka. Slede fusnote i obrazloženja plejliste... Bombardiranjebombardiranja (iliti “bombardiran je bombardiran ja” (kako piše ispod
foldera) je spremno za ličnu, personalnu i kolektivnu upotrebu.
01/
Majke – Moram pobijediti (S/T LP, 1988)
Jedno
od prvih izdanja kuće i odmah hitac u glavu: Goran Bare prosipa svoju dušu
šaljući garažnu poruku ljubavi uprkos spoznaji da je sve bilo i ostalo u
kurcu. Klasično prevazilaženje u formi trominutnog žeženog pakla; trijumf
duha nad tehnikalijama. Uz pesmu Lutak iskrivljenog lica, Moram pobijediti mi
je all-time favorit iz opusa vinkovačke atrakcije.
02/
Kaotične duše – Moji snovi (su ponovo rođeni (Zauvijek LP, 1997; VA 2.
Bombardiranje New Yorka, 1995)
I
dalje smo u Vinkovcima, mestu gde se pelcer Partibrejkersa ponajbolje primio
kako ste već čitali u onom antologijskom tekstu u Ritmu od pre 20 godina. Iako
na rosteru izdavača od samih početaka, Kaotične duše su nekako ostali u
zapećku, ali njihov nesporan kvalitet je bar što se ove himne misfita lako
uočiti.
03/
Nepopravljivi – Samo me pusti (S/T EP, 1995; VA 2. Bombardiranje New Yorka,
1995)
Još
jedna “bad music for bad people” poslastica iz Vinkovaca; garaža uprljana
soulom – autentična makljaža.
04/
Messerschmitt – Jumpin' Jack Flash (Shake That Thing LP, 1993)
Po
povratku iz škole, tamo početkom devedesetih, palio se radio B92 i upijalo
znanje. Tako sam čuo i ovu obradu, i to pre originala; verovatno mi je zato i
dan danas draža od verzije Stonesa. Čist kerozin.
05/
Debela Berta – Ljetna pjesma (VA 5. Bombardiranje New Yorka, 2002)
O ovom
bendu ne znam apsolutno ništa, osim da je ovaj ska komad jedan od
najsinematičnijih za koji znam. Muzika sva u slikama.
06/
Srž – Drkam (VA 3. Bombardiranje New Yorka, 1998)
Ako su
Cacadou Look u Sama majstorski opevale aktivnost samozadovoljavanja iz
ženskog ugla, Srž (o kojima takođe ne znam ništa) su se pobrinuli za poetsku
sliku iz vizure jačeg pola.
07/ The Nitkovi – Tu gore preko puta (VA 5.
Bombardiranje New Yorka, 2002)
Izuzetna
stadionska studija o lokalnom mentalitetu i karakteru s potpisom mostarske
grupe prilično precizno opisuje mehanizam kotrljanja masa po ulicama, ne
zaostajući u deskripciji za Andrićevom Travničkom hronikom, možda i
najzrelijim delom jedinog Nobelovca koji se (više puta) izjašnjavao kao Srbin.
08/ Statler
& Waldorf Noise Erection – Znam što me čeka (Kancerogeno LP, 1999)
Još
jedan hirurški precizan opis “mašine za mlevenje duša” (...Davaće vam
satove/Slomiće vam vratove...) sa jedinog albuma ove istarske grupe za koju do
dan danas nisam izvalio da li u njoj peva muško ili žensko. Ovo prilično
rogobatno ime je još jednom zasijalo u pesmi Veliki mrak, uspeloj stilskoj
vežbi na temu balkanske svakodnevice.
09/
Satan Panonski – Advokat (Nuklearne olimpijske igre LP, 1990)
Trulost
SFRJ birokratije nije promakla pogledu najvećeg vinkovačkog punkera i hrvatskog
domoljuba. “Tamnice naroda” više nema, ali je lešinarski impuls opstao i
metastazirao u novonastalom neokolonijalnom ambijentu neoliberalizma u kome
glavnu reč i dalje vode “stoka, kurve i podli psi”. Ako se složimo sa pričom o
“prokletstvu malih razlika”, nesumnjivo je da sličan problem mori narod i s ove
strane Drine, o čemu je još davno nadahnuto pisao dr Arčibald Rajs u svom
monumentalnom delu Čujte Srbi! Čuvajte se sebe.
10/
Mlinski kamen – Stvoreno za nju (VA 2. Bombardiranje New Yorka, 1995)
Još
jedna briljantna sinematična minijatura benda o kom takođe ne znam ništa, osim
da uz Svinjsko korito ima ubedljivo najjače ime u katalogu etikete. Na sličnom,
mada detaljnijem tragu je Ruska serija
beogradskih
Baba.
11/
Pasi – Surf i čekić ( VA 5. Bombardiranje New Yorka, 2002)
Spuštanje
lopte uz instrumentalni primorski surf. Mirno more u Istri. Odličan naziv za
pesmu.
12/
Valerij Skiperskih – Berega (VA 7. Bombardiranje New Yorka, 2003)
Ako se
dobro sećam, ovaj bend dolazi iz Vladivostoka i sigurno je jedan od
najegzotičnijih u najglasnijoj ponudi.
13/
Polja lavande – Polja (VA 7. Bombardiranje New Yorka, 2003)
Hrvatska
se uvek mogla podičiti veoma razvijenom noise scenom. Polja lavande nastavljaju
teror koji su započeli SexA i osiječka Why Stakla? (ima tu još kandidata ali
sam pozaboravljao imena).
14/
Stomak – Pusti emocije (Flert EP, 2004)
Istarski
Stomak je jedan od mojih omiljenih balkanskih bendova uopšte, a sa skoro
besprekornog EP izdanja iz 2004. sam se odlučio da u konkurenciji nekoliko
jakih/dragih kandidata u kolekciju ipak uvrstim Pusti emocije, verovatno
zbog vandalskog miksa smehotresne iskarikiranosti i ozbiljne poučnosti. Mnogo
zabavan bend.
15/
Goribor – Nemaš pojma (Ono što te ne ubije, to te osakati LP, 2003/4)
Pre
nego što su postali regionalni Blockout za novi milenijum, Borani su bili
perspektivan underground bend koji je umeo da pronađe i po koje svetlo i dašak
topline u sveprožimajućoj tami. Nemaš pojma je nečuveno erotična pesma o
teškoćama nalaženja zajedničkog jezika između pripadnika različitih
polova.
16/
Nazis from Mars – Fuck You Anyway (VA 7. Bombardiranje New Yorka, 2003)
Još
jedno suludo ime koje nije bilo teško spaziti i izdvojiti iz kompilatorske
ponude zbog osobenog techno punk senzibiliteta. Više se ne sećam, valjda je u
pitanju grupa koju čine Hrvati nastanjeni u Holandiji, ali ne držite me za reč.
17/
Schmrtz Teatar – Ništa (Dr Franjo Tuđman EP, 1998)
Zagrepčani
ne samo da stavljaju tačku na ovu kolekciju, već i na izrazito velvetovski
način u podvlače crtu ispod XX veka. Ovu pesmu je Drago Borić redovno puštao u
svojoj radio emisiji Vetar i hrast, a u našem jedinom ličnom susretu
tamo negde 2001. Borić se osvrnuo na ludačku hrabrost prilikom davanja imena
ovom albumu, što je bez ostatka tačno. Ovim činom Schmrtz teatru uspeva da
postidi sav potonji politički aktivizam na ovim prostorima, uključujući i
Borićev.
No comments:
Post a Comment