26 January 2015

OSKAR/ FEST/ WHATEVER: BIRDMAN (OR THE UNEXPECTED VIRTUE OF IGNORANCE)

Ptice koje ne polete (morao sam)


Nisam se nameračio, majke mi. A neko će možda imati takav utisak- da namerno tražim stidne dlake u jajetu svim kandidatima ovogodišnje Oskar/ Fest/ Whatever sezone. A baš naprotiv. Ja najviše na svetu volim da pogledam odličan film i najnesrećniji sam kada po odjavnoj špici shvatim da to nisam učinio. Ali, nešto me neće ove godine, mada- dosta je još filmova preda mnom.

Birdman je veliki kritičarski favorit. Gledajući ga nije mi bilo teško da shvatim zašto- to je film vrlo snažne i direktne anti-holivudske poruke holivudskim studijima koji su u bioskopima pobili mid-badžet filmove "za odrasle" i mesto ustupili megabilionskom ispiranju mozga superherojima, robotima i drugim tehno božanstvima. Dobar deo prethodne formulacije nije moj stav već pokušaj da naslutim kako bi ti, Birdmanom zadovoljni kritičari, to formulisali.

Birdman je priča o Rigganu Thompsonu, popularnom holivudskom glumcu, koji je svetsku slavu doživeo u superherojskoj trilogiji o "Birdmanu". Ali to je bilo pre mnogo dekada. Riggan danas, u Njujorku (koji treba da funkcioniše kao "druga i drugačija strana sveta od Holivuda"), na Brodveju, pokušava da postavi predstavu baziranu na kratkim pričama Raymonda Carvera What We Talk When We Talk About Love. (pauziram ovde)

Mislim da mi je narečnu zbirku priča poklonila Olja L. pre jedno 20 i više godina. Bio je to moj prvi susret sa Carverom, ne i naročito srdačan, a s obzirom da se posle nismo susretali, rekao bih da mi njegov suvoparni stil o još suvoparnijim životima svojih junaka nije bio naročito blizak. Nešto kasnije, Maja U. mi je poklonila Ask The Dust, Johna Fantea. To me podsetilo na Carvera, ali mi podjednako nije prijalo. Ne volim američke realiste koji nisu staroromantični. (kraj pauze)

Alejandro Gonzalez Inarritu se rediteljski razmahao ovde više nego na bilo kom svom projektu, a za razliku od prethodnih (i čini se da ta tendencija raste od Amores Perros na ovamo) deluje da je koncept skoro u potpunosti pojeo priču. To jest njeno krvavo i sočno mesto. Ceo film je snimljen "u jednom kadru" što stvara utisak naše neprekidne, "neodvojive" prisutnosti od života Riggana Thompsona. Fenomenalna, fridžezi muzika Antonija Sancheza (i najbolji momenat ovog filma) sve vreme prati dešavanje u filmu i čak povremeno meta-filmski uključuje izvođača (najveći i najbolji deo saundtraka su solaže na bubnjevima) u radnju. Inarritu neprekidno kreira i razbija realnosti tražeći za našeg junaka onu pravu. "Birdman" koga je Riggan igrao i dalje je u njegovom životu, prvo kao glas, a potom i telom i kostimom, sve dok se na kraju njihovi životi i moći ne izmešaju, u jedno, recimo. Riggan je možda šizofreničan, a možda je to svirepa igra u Inarrituovom eseju.

I sve to prija, čini film dinamičnim, u najvećoj meri drži našu pažnju. Nema puno ovakvih filmova. Ali nije da ih nije bilo. I to relativno skoro. Najinteresantniji (scenaristički i rediteljski) radovi Charlieja Kaufmana imaju baš ovakvog junaka u centru pažnje i vrlo, vrlo slično mu rasturaju postojeći svet, gradeći nove, i oslanjajući se pri tome meta-filmski na druge umetničke (predstavljačke) medije. Ali, ako ostavimo po strani tu šizofrenu teatralizaciju sveta junaka (Being John Malkovich, Adaptation, Synecdoche, New York), i brojni drugi filmovi prethodnih godina prikazivali su nam junaka u poznom midlife crisis periodu (Apatowljev Funny People kao jedan od najboljih, ili American Beauty) koji rezimira svoj razbijeni život i traži mu novi smisao.

Razbijenim životom bavi se skoro ceo Inarrituov film (bilo na pozorišnoj Rigganovoj sceni, filmskoj Rigganovoj sceni ili metafilmskoj sceni Michaela Keatona koji igra Riggana), ali vrlo tanko i kroz seriju opštih mesta: došli su novi, mladi i bolji glumci, ćerki nije bio dobar tata, drugarski odnos sa bivšom ženom, nesređen sa ljubavnicom, krize, preispitivanja... I sve to u pozorištu, mahom iza kulisa, tokom proba i predpremijera. Pre stupanja na veliku scenu.

Na kraju filma, Inarritu nije odoleo religioznom zanosu koji prožima većinu njegovih filmova obećavajući junacima bolje sutra nakon poslednjeg danas. "Birdman" se konačno vinuo. Osmeh Emme Stone (koja neinspirativno igra njegovu eks-džanki ćerku) tom prilikom pamtiću kao najiritantniju stvar u ovom filmu. Stradanje Riggana Thompsona svakako ne može biti poslednja najlepša stvar koja mu se dogodila. Bedno, čak i ako pomislimo da većina Carverovih junaka u životu prođe slično, pa čak i onaj koga (je) Riggan (trebalo da) igra na sceni.

Priča o tragičnom (nemogućem?) bekstvu iz Holivuda, koja nije razvila ni jedinu zanimljivu stvar koje se dotakla (naša sumanuta potreba da budemo relevantni u društvu koji čini sve da to postane jedino merilo svih stvari), kontrira Holivudu patetičnom i dosadnjikavom pričom, koja bi, valjda, trebalo da bude primer "kako treba". To što Inarrituov junak neminovno i očekivano strada nije opravdanje za seriju banalnosti koju nam je pre toga priredio. Jer tome služe Holivudski filmovi.

A da ne govorim da u filmu postoji i scena u kojoj je nekoj famoznoj pozorišnoj kritičarki pripisana skoro polu-božanska uloga u životu pozorišnog Njujorka, a tom prilikom ona, i dalje nisam siguran da li Inarritu to radi ironično ili ozbiljno, saopštava Rigganu da Holivud "no pasaran" u njenom gradu. Ako se ruga njoj, onda se ruga i Rigganu, ako se ne ruga, nego je ozbiljan, Inarritu je naivniji nego što sam mislio. Mada, Ameri kad im nešto smeta izađu na ulicu i protestuju zbog toga. Ili pobacaju bombe. Jer jednostavno je američki način.

Birdman je lepo razigrani kliše koji se bori protiv klišea. Svim perjem.

SELEKTAH: 5minus/ 10

18 comments:

  1. Šta reći???
    Ovaj film je izmedju 6 i 7, mozda pre sedmica, zbog kadrova, muzike i solidnog glavnog glumca.
    Ne mogu vise da citam ove kritike, a da se ne zapitam gde je njihov smisao.
    Mislim, pet minus??
    Pa, zar se od svakog novog filma očekuje da pomera granice? Gde to zurimo?
    Kod vas je, dragi gospodine, War Horse dobio deset, čini mi se !
    Kakva nedoslednost, kakav pokušaj da se objasni sve i svašta i mnogo, mnogo nepotrebnih reči.
    Vi, kao filmski kritičar, jako tanko stojite...
    Kao muzički, sa Lanom Del Rey, niste ni vredni pažnje....
    ALI, sad ono veliko ALI, poštujem vase pravo na misljenje, i uopste se ne slazem sa vama.
    Jos nesto mi upada u oči, pre nego sto zavrsim, a to je potreba da nova ostvarenje poredite sa sličnim...
    Zar to nije nepotrebno?
    Mnogo ste filmova pogledali i postali su vam dosadni, odavno...
    Najbolje da stanete i da se odmorite (opustite), pre nego sto nastavite da trošite reči.
    Sve najbolje, pozdrav.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mlad ste čovek, gledajte u budućnost, tamo ćemo se sastati vi i ja...

      btw ima samo jedan kadar.

      Delete
    2. zezaš da si war horseu dao 10? hahaha. care
      eli mu je sigurno dala 10 na 10i

      Delete
    3. a Kazi slobodno može da mi pošalje tekst o čemu god želi na marko@slovopres.com
      ako želi, a ti nemaš ništa protiv. kao što ni ja nemam da čitam te tekstove ovde.
      (jedino ovo "dragi gospodine" je prolazno drhtanje glasa, sve ostalo je pure bliss)

      Delete
    4. each to his own.

      war horse za neumerene filmofile: http://mislitemojomglavom.blogspot.com/2012/01/war-horse.html

      Delete
    5. ovo k'o eli da je pisala dan pre nego što se rodila
      trippy

      Delete
    6. Svidja mi se pristojno iznosenje neslaganja, pogotovo sto kod autora teksta nije izazvalo nikakav napad sujete i ruznih reci u odgovoru ( da oni neprijatni momenti). U to ime svaka cast @Kazi. @Maare Nijedan komentar nije ukazao da si tretiran kao ljubimac, pa otud i ne treba da se pravdas da ne ujedas :) Kenja mi se od pristupa, gde na odgovor kritike, kriticaru se lepi Agresivnost,Primitivnost... @Maare sve kul, lepo covek rece "each to his own".

      Delete
    7. "ujedanje" je bila šala na "dragi gospodine", i... ništa više.

      Delete
  2. Mlad jesam, svakako...Šalim se, samo duhom, a prošlo je dosta godina.
    Da ne ispadne da sam neki baksuz, ja stvarno nista lose nisam mislio, naročito kad sam rekao da su vam dosadili filmovi.
    Argument je količina filmova koje vi ocenjujete, a velika vecina je, kao sto ste i sami objasnili, teško sranje.
    Iz tog razloga sam zakljucio da vi trazite nesto novo, nesto drugacije i to sve vreme potencirate kroz vase kritike.
    La grande bellezza je najbolji film u poslednjih par godina i začudio sam se kad je dobro prosao kod vas.
    Što se War Horse tiče, dao sam taj primer, ali ima ih mnogo, gde se vidi da postoje odredjene slabosti :) (ovo nije zlonamerno). Tolika količina patetike u filmu odavno nije vidjena, ako se to ocenjivalo, od mene isto deset.
    Birdman, hm? Poslednja scena je unistila čistu sedmicu, ostatak filma nije loš.
    I dalje ču citati vase kritike, ne sa nkom posvecenoscu, ali cisto da vidim kako smo :)
    ( Maare, citiracu vas, jedino ovo "dragi gospodine" je prolazno drhtanje glasa, sve ostalo je pure bliss... :) Smešna mi je opaska u vezi sa "dragi gospodine", genijalno :))) priznajem da je bilo...

    ReplyDelete
    Replies
    1. neznani druže, ne ujedamo :) poziv da objavim bilo šta sa vašim potpisom (uz savet da se ne zamarate preterano ocenama) i tako kanališete ovu vašu divnu polemičku energiju u kojoj ne oskudevate - stoji ad infinitum.

      Delete
  3. Može li kritika za http://www.imdb.com/title/tt3053694/ Po meni najbolji film/mini-serija prošle godine. Ima se za skinuti. Hvala unapred!

    ReplyDelete
    Replies
    1. među prvima je u redu za gledanje kad završim sa ovom oskar/fest/whatever sezonom. stay tuned.

      Delete
  4. U redu. Hvala. Za njega ste culi, odlucili ga pogledati, kako?

    ReplyDelete
  5. :)
    Drugi Dumontovi radovi? Da li ste ih gledali?

    ReplyDelete
    Replies
    1. nešto od onoga što sam gledao je i dokumentovano ovde
      hors satan
      http://mislitemojomglavom.blogspot.com/2012/04/hors-satan.html
      camille claudel 1915
      http://mislitemojomglavom.blogspot.com/2014/05/camille-claudel-1915.html

      Delete
  6. Bas te nisam gledao. Zato jesam Hedjevih i Covjecanstvo. Meni odlicni.

    ReplyDelete