16 April 2015

THE MISSING PICTURE

Iz daleka je verovatno izgledalo kao da se neko igra


Sigurno ste čuli za ovog Kanskog pobednika (u kategoriji "Un certain regard"), koji je potom bio i kambodžanski kandidat za Oskara. To je onaj film u kome Rithy Panh rekreira turobne godine Pol Potove revolucije koristeći bojene glinene lutkice...

Živimo u svetu u kome je moguće i na ovako glup i nenapadan način započeti priču o filmu koji se bavi ljuto ozbiljnom tematikom. Jer to što se desilo mučenim Kambodžanima podjednako je neobjašnjivo kao Holokaust. Dođe neki čovek, raseli gradove, pretvori intelektualce i umetnike u poljoprivredno oruđe i pošalje ih na drugi kraj zemlje da sade pirinač i grade zemljane sisteme za navodnjavanje. A onda kako plan, koji je bio imbecilan u zamisli, počinje da se obrušava, pušta da oni lagano umiru od gladi, bolesti, izmučenosti ili brutalnog fizičkog iživljavanja.

Naspram takve brutalne istorije, koju Panh pokušava da prikaže i približi kao "missing picture" njegovog života, kao perioda sa toliko stradanja da više i nema ko da ga se seća, tj upamti, on gradi jedan elegičan narativ, kao polu-privatnu biografiju stradanja svoje porodice u kojoj statične glinene lutkice svedoče o nemogućnosti da se pobegne. Kao smešnotužni spomenčići te tragedije.

Lutke su fenomenalne zaista. Ima ih na hiljade, raštrkanih po stotinama mini-setova koji ilustraju pogani tok istorije i njen brutalni razvoj. A najjači utisak ostavljaju jednostavni izrazi njihovih lica, rešeni sa dve crne tačke umesto očiju i u par rezbarenih poteza nožića, ali u svakom uprizorenom trenutku tih Potovih godina raspleta one zrače osećanjima tuge, očaja, užasa, radosti... zavisi od prilike. Ali zrače! Neverovatna stvar.

Panh je sve te lutkarske postave prožeo, ponekad i pretopio ili iskolažirao retkim arhivskim snimcima autentičnih dešavanja i bizarno je da vrlo često nepokretne lutkice ostavljaju jači utisak od mrdajućih ljudi.

Film od početka ima setno-pasivno-agresivnu-ogorčenu naraciju, zainteresovaniju da ovaj hod kroz bolnu istoriju pretvori u nekakvu meditaciju duha, nego da je redramatizuje na način, recimo, The Age Of Killing. Panh se ne pita samo kako je to sve bilo moguće, nego i šta sada. Na kraju filma vidimo da i on sam umire/"umire", da zatrpavaju "njegovu lutkicu" (ispravite me ako grešim) i ta vrsta ostavljanja sebe u prošlosti u procesu koji je u isto vreme samo-ekshumacija gradi vrlo kompleksnu perspektivu gledanja na te događaje.

U isto vreme, melanholični ritam pripovedanja, statičnost "učesnika" i Panhov sedativni glas prezasitiće vaše kapacitete, kao što su možda moje, za ovom vrstom predstave i učiniti da se pred kraj filma i vi u nemogućnosti da odete, već ste u obavezi da ispoštujete stvar do kraja. Bez obzira na to što imate utisak da vas neko na vrlo fin i vrlo prijatan način muči.

SELEKTAH: 7/ 10

No comments:

Post a Comment