piše:
Crippled Avenger
ANTIVIRAL
Brandona Cronenberga je debitantski film Cronenbergovog sina u kome je postigao
sve moguće kreativne, a zašto ne reći i esnafske autogolove koje je mogao.
Naime, Brandon Cronenberg je snimio film koji se najblagonaklonije može
definisati kao pastiš rane i središnje faze Cronenbergovog opusa. Dakle, sin je
napravio pastiš očevog rada i to svemu ovome daje jednu vrlo bizarnu dimenziju.
Naime, ANTIVIRAL je profilisan kao art house film, dakle ovde nije reč o sinu
koji nasleđuje očev zanat, a opet nije ni reč o sinu koji nasleđuje očeve
opsesije, ovde bi se pre moglo govoriti o sinu koji prepričava očeve filmove,
pokušava da uzme poziciju svojevrsnog kuratora očevih eksponata i pravi neku
sažetu verziju njegovih dela, kao svojevrsni "univerzalni ključ" koji
otvara brave prve dve faze Cronenbergovog rada.
ANTIVIRAL
stoga jeste celovečernji debi ali je istovremeno i jedan galerijski film, ne
samo lišen energije da ostavi bilo kakav utisak u bioskopu, već o određenom
smislu kao da ni ne može da se sagledava izvan vrlo zatvorene scene
Cronenbergovih poštovalaca. Činjenica da je film imao premijeru u Kanu, ako
izuzmemo aspekt nepotizma, zapravo i jeste potvrda da je David Cronenberg
dovoljno veliki da dobije ovakav omaž. U pogledu omaža, Brandon Cronenberg je
napravio vrlo mali
odmak od Davida, i to gde je napravio pomak je uglavnom žestoko promašio.
Osnovni odmak koji Brandon pravi jeste da se ne trudi da na bilo
koji način učini svoju priču ubedljivom u pogledu filmskog jezika, glumačkih
rešenja ili nekih postupaka kojima bi se mogla postići uverljivost. Za razliku
od Davida koji je u svom radu estetizovao atmosferu već postojećih objekata
brutalističke arhitekture i sl. - Brandon se opredeljuje za ambijente koji
postoje samo u već zastarelim video klipovima, hladne tehnomanske ambijente
koji vrcaju od zastarele tehnike koja je u rasponu od steampunka do katodnih
cevi, čak i kad je reč o LCD ekranima. Otud umesto da se vodi očevim receptom
da kreće od iracionalne premise koju potom tretira racionalno i što je više
moguće uverljivo, Cronenberg svoju priču iznosi bez pravog ubeđenja, iako,
paradoksalno, nema lošu ideju.
Naime, film
je smešten u društvo nekakve bliske budućnosti, ili hajde da kažem paralelne
sadašnjosti, u kome su slavne ličnosti postigle "hristoliku" ulogu,
njihovi fanovi se "pričešćuju delovima njihovog tela" a zatim, kako
bi prošli kroz konkretna iskustva svojih "lažnih idola" kupuju viruse
koje je izlučio njihov organizam tokom infekcija. Glavni junak filma je cinični
prodavac tih virusa, junak na liniji Jamesa Woodsa iz VIDEODROMEa koji naizgled
nema odnos prema slavnima ali ipak gaji soft spot za jednu zvezdu čiji virus
dovodi do mutacija i njene smrti.
Nažalost,
Cronenberg ubrzo odustaje od religije i biblijske mitologije kao ključa kroz
koji se ova priča idejno obogaćuje, i na kraju sa time samo koketira, U odnosu
prema vođenju priče, Brandon
takođe kombinuje klinički pristup svojstven ranijim Davidovim radovima sa nešto
halucinogenijim subjektivnim rešenjima iz VIDEODROMEa i stvari koje će potom
uslediti. Isto tako, u domenu groteske, deformacija tela i gadnih prizora, veći
akcenat stavlja na stanja nego na nasilje, mada ima i toga, a u glumačkoj
podeli pronalazi svog Ronalda Mlodzika u već afirmisanom Caleb Landry Jonesu,
Oliver Reed iz BROODa je zamenjen Malcolmom McDowellom u ulozi tradicionalnog
kronenbergovskog ekscentričnog lekara-pronalazača bizarnog principa iz kog sve
proističe, međutim nedostaju face poput Robert A. Silvermana da bi se
zaokružila i zadata galerija ekscentrika.
Prošle
godine Cronenberg je debitovao zajedno sa sinovima Johna Landisa (scenarista
Max) i Georgea Pan Cosmatosa (Panos Cosmatos) i od sve trojice rekao bih da je
najmanje postigao. Landis je u odnosu na njih izuzetak jer nije reditelj i
izražava se u mejnstrimu. Isto tako, jedini od te trojice pokušava da ponovi,
ili čak pre bih rekao falsifikuje rediteljski postupak svoga oca. U tom
pogledu, zanimljivo je poređenje sa Panosom Cosmatosom koji je u svom filmu
pokušao takođe da polemiše sa ranim Cronenbergom ali u radikalnijem arty ključu.
Cosmatos je
snimio uspeliji i relevantniji film, iako je formalno gledano, Brandon izabrao pitkiju formu i imao
potentniju ideju u centru. Rekao bih da je razlog za to pre svega u Panosovom
vladanju tehnikama inscenacije, filmskim jezikom i onim što je na kraju priče
ipak najvažnije. S druge strane, pored hipoteke porodičnog imena koja se ni uz
najbolju volju ne može ostaviti po strani, Brandon je pokazao da rediteljski nije
dorastao zadatku i da mu na elementarnom nivou nedostaje taj filmski X-faktor
koji proističe iz autorove sposobnosti da se izražava kroz slike i atmosferu,
ritam i glumačku ekspresiju a ne kroz pojmove.
Iskreno se
nadam da će sledeći Brandonov film biti zreliji i mudrije koncipiran. S druge
strane, žao mi je što je posle dužeg vremena izašao potentan kronenbergovski
rad koji je u tolikoj meri ostavio zanemarljiv utisak.
S druge
strane, ako imamo u vidu koliko se Cronenberg bavio ispoljavanjem ideja, stavova
i stanja kroz meso, onda je sam Brendan zapravo svojevrsno delo i možda bi njega
trebalo analizirati kao Davidov životni projekat, shape of rage kako kaže naslov
knjige oko koje se vrti kanonski film BROOD. I u tom pogledu. Brendan ne razočarava,
šteta je samo što njegov rad više podseća na delo neke od "živih
lutaka" iz BROODa nego na samog Davida ili neke od njegovih kreativnijih
likova. Otud i Brandon
za sada nema potencijal za glavnu ulogu na sceni i više stoji kao njen dekor.
SELEKTAH: 4/10
No comments:
Post a Comment